بیژن امکانیان در گفتگو با هنرنیوز:
عنوان «فیلم فاخر» برای عدهای دکان شده است
بیژن امکانیان گفت: متاسفانه برداشت و تعریف درستی از سینمای فاخر نداریم ابتدا باید در ارتباط با این موضوع به توافق برسیم. برخی به دلیل رفاقت شان با مدیران دائماً در این فیلم ها حضور دارند و برخی هم آن را تبدیل به یک دکان کرده اند.
تاريخ : دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
بیژن امکانیان در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با فیلم فاخر و روند آن در سینما گفت: واقعاً مشخصه آثار فاخر پر خرج بودن آن ها نیست. اساساً نه هیچ فیلم پر خرجی فاخر است و نه هیچ فیلم کم خرجی لزوماً خوب. این موارد به هیچ عنوان شاخصه های یک فیلم خوب نیست.
وی در ادامه گفت: ما می توانیم یک فیلم کم خرج که به تاثیر گذاری گسترده ای رسیده است را فاخر بدانیم الزاماً هزینه کردن نباید ملاک باشد. فیلم باید با واقعیت های جامعه و دنیای پیرامون ما هم خوانی داشته باشد شخصیت های یک فیلم باید دارای تحلیل باشند استخوان بندی فیلم نامه و نحوه بازی ها و کارگردانی از موارد بسیار مهم دیگری هستند که تاثیر مستقیم بر فاخر بودن یک فیلم می گذارد. ما اگر بتوانیم به فیلمی افتخار کنیم و سر مان را بالا نگه داریم و بگوییم که فلان فیلم برای ما است و سازندگانش ایرانی هستند برای همه ما می تواند همان فیلم فاخر باشد فارغ از هزینه هایی که برای آن شده است.
بازیگر فیلم سینمایی «دبیرستان» گفت: اگر فیلمی به لحاظ مالی در شرایط مساعدی نباشد و در دایره ای که فقر آن را فراگرفته به دلیل این که کم خرج تر ساخته شود سازندگانش مجبور شوند بخش زیادی از هزینه ها را ندید بگیرد به طور واقع بینانه باید بگویم حتماً این اثر اثر خوبی نخواهد شد. اما باید بدانیم که سرمایه مادی هم کمک نمی کند که فیلمی فاخر شود. اما انتظارات را در اندازه خودش از آن اثر بالا می برد. اما واقعاً این هزینه های میلیاردی که در طول این سال ها به فیلم های فاخر تعلق گرفته است به درستی هدایت شده است؟! آیا به اندازه ای که هزینه کرده ایم به لحاظ فرهنگی برداشت هم داشته ایم؟! آیا این سرمایه ها را درست مدیریت کرده ایم؟! به نظر می آید که این طور نبوده است چرا که اکثریت سینماگران و متخصین و منتقدین نسبت به این هزینه ها تحت عنوان فیلم های فاخر که در اختیار عده محدودی هم قرار می گیرد اعتراض دارند.
امکانیان در ادامه گفت: بخشی از این اتفاقات و هدر رفتن بودجه بیت المال به دلیل این است که برخی از مدیران نسبت به کاری که باید انجام بدهند آگاهی ندارند و همچنین نمی توانند تصمیم گیری های شجاعانه و درستی داشته باشند. متاسفانه شاهد بودم که برخی مدیران حتی درک درستی از فیلم نامه ندارند. یک مدیر سینمایی باید از حده اقل مسائل مربوط به سینما و فیلم سازی اطلاعات لازم را داشته باشد تا بتواند تصمیم گیری کند. برخی از مدیران هستند که وقتی با آن ها صحبت می کنید به راحتی متوجه می شوید که تخصص ندارند و شما را به قسمت دیگری می فرستند.
بازیگر فیلم سینمایی «تقاطع» گفت: مدتی است که تحت عنوان فیلم های فاخر هزینه هایی می شود آیا به نسبت هزینه هایی که شده است ما موفق بوده ایم؟! باید کارنامه خودمان را در این موارد بررسی کنیم. فیلم سینمایی «دبیرستان» برای سال های گذشته است اما همچنان مخاطب با دیدن آن با فیلم ارتباط برقرار می کند آن هم به این دلیل است که فیلم به زیبایی قصه خودش را به دور از حاشیه تعریف می کند و در زمان خودش تاثیرات خوبی به روی مردم گذاشت. در همان سال ها یادم است که عده بسیار زیادی اعلام کردند که ما تحت تاثیر این فیلم اعتیاد خودمان را ترک کردیم. این فیلم به اندازه خودش فاخر نیست؟! نباید به این گونه فیلم ها افتخار کرد؟! مگر برای این فیلم سینمایی هزینه میلیاردی شده بود؟!
وی در ادامه گفت: متاسفانه زمانی که قرار است فیلم فاخر ساخته شود تمام نگاه ها بله سمت بودجه در نظر گرفته شده برای آن می رود. در واقع به نظر می آید در هزینه های هنگفت لفت و لیس بیشتری هم می شود. متاسفانه باز هم اعلام می کنم افرادی هم که به طور مشخص به سمت ساختن این نوع فیلم ها با بودجه های کلان کشوری می روند باید دارای رابطه با مدیران باشند. در همین چند وقت اخیر چند بازیگر مشخص در فیلم های فاخر ایفای نقش کردند. چرا؟! به این دلیل که مثلاً با مدیر مربوطه رفاقت شان بیشتر است. متاسفانه هنوز به این آگاهی نرسیده ایم که بدانیم این اتفاق ها نه به نفع آن بازیگر است و نه به نفع خود آن مجموعه. چون امکان تنوع در فیلمهای ما گرفته می شود.
امکانیان در ادامه گفت: برخی بدون شناخت به سراغ ساخت فیلم های فاخر می روند و فیلم ها را خارج از ایران می سازند در صورتی که می توان آن را در یک منطقه از ایران به راحتی فیلم برداری کرد. در ضمن نبود شناخت کافی از منطقه ای که تا به حال آن جا را ندیده ایم به کار لطمه می زند در این شرایط و با استفاده از چندین بازیگر مطرح فیلم می سازند و افتخار هم می کنند که این فیلم مبتذل از آب در نیامده است. در واقع سینمای فاخر با این شرایط به یک دکان تبدیل شده است.
گفتگو: علی اکبر دهبان