وضعیت تئاتر کشور خوب نیست/ وزیر ارشاد پای تئاتر بایستد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با هنرنیوز:
وضعیت تئاتر کشور خوب نیست/ وزیر ارشاد پای تئاتر بایستد
رحمت امینی مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: معتقدم موضوع مهمی مثل «تئاتر» باید از نهادهای بالا دستی حمایت شوند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پای تاتر بایستد و از آن حمایت کند.
 
تاريخ : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۹
رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درگفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز در مورد وضعیت نمایشی کشور - چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی - با تاکید بر اینکه «هم اکنون وضعیت تئاتر کشور وضعیت خوبی ندارد» افزود: متاسفانه نه تنها وضعیت تئاتر بلکه وضعیت بسیاری از بخش های فرهنگی – هنری کشور دچار مشکل است که یک بخش آن به مشکل «بودجه ای» و بخش دیگر آن به عدم توجه و حمایت کافی و معنوی مدیران فرهنگی از تئاتر کشور برمی گردد که امیدواریم این وضعیت هر چه زودتر سروسامان بگیرد.

وی اضافه کرد: معتقدم موضوع مهمی مثل «تئاتر» باید از نهادهای بالا دستی حمایت شوند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پای تاتر بایستد و از آن حمایت کند. اگر چه ممکن است تئاتر کشور دارای برخی از امکانات و سالن های تئاتری باشد اما باید بپذیریم که به همان نسبت نیز ، تئاتر کشور دارای مشکلات خاص خودش است که باید به آن رسیدگی شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار هنر نیوز که پرسید« به نظر می رسد که حوزه هنری در عرصه سینما فعال تر است و اگر شاهد نمایش فیلم هایی باشد که در راستای انقلاب اسلامی و اهداف حوزه هنری نباشند بلافاصله نسبت به آنان موضع گیری می کند اما ما چنین رویه ای را درحوزه تئاتر نمی بینیم به عنوان مثال در حالی که نمایش «عاشقانه های ناآرام» در کشور با اعتراض های زیاد اهالی تئاتر و حتی کانون کارگردانان تئاتر روبرو شد اما حوزه هنری هیچگونه واکنشی از خودش نشان نداد» پاسخ داد : من خودم این نمایش را دیدم و معتقدم این تئاتر مشکل ممایزی و محتوایی نداشت و به همین دلیل هم بود که حوزه هنری نسبت به این تئاتر واکنش نشان نداد. فقط اعتراض بیشتر اهالی تئاتر این بود که چرا یک کارگردان تازه وارد توانسته است نمایش خودش را در تالار وحدت اجرا کند و از بازیگرانی استفاده کند که خیلی دغدغه تئاتری ندارند و بیشتر سینمایی هستند که البته مسئولیت این مباحث، برعهده وزارت ارشاد است

وی خاطر نشان کرد: اگر نمایش «عاشقانه های نا آرام » یک نمایشی بود که به لحاظ محتوایی توهین آمیزی بود مطمئن باشید من خودم به عنوان عضو شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت بر تئاتر کشور بلافاصله ورود پیدا می کردم. اما این نمایش ، مشکل محتوایی نداشت و حتی کیفیت نمایش هم، قابل دفاع بود و اگر کانون کارگردانان تئاتر کشور ، اعتراضی به این نمایش داشتند همان طوری که عرض کردم به این دلیل بوده که چرا هنگامی که بچه های تئاتری همه بیکار هستند باید یک کارگردان جوان با پولهای آنچنانی بیاید و از بازیگرانی که معمولا به تئاتر کاری ندارند استفاده کند. البته من هم نسبت به این موضوع اعتراض دارم اما از سوی دیگر، بنده هرگز مخالف ورود چهره ها به حوزه تئاتر نیستم.

مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مورد فعالیت های تئاتری حوزه هنری تصریح کرد: بسیاری از گروه تئاتری با حوزه هنری مشغول به همکاری هستند که بخشی از این گروهها؛ نمایش هایی را برای جشنواره های متعلق به حوزه هنری آماده می کنند و بخشی دیگر برای اجرای عمومی تمرین می کنند..

وی با اشاره به گروههای تئاتری حاضر در حوزه هنری ادامه داد: ما علاوه بر اینکه از گروههای نمایشی وابسته به حوزه هنری حمایت می کنیم از سایر گروههای تئاتری که در راستای اهداف حوزه هنری به فعالیت بپردازند و اجراهای آنان خارج از سالن های حوزه هنری اجرا شود را نیز مورد حمایت خود قرار خواهیم داد مثلا گروههایی که در جشنواره سوره ماه شرکت کرده باشند اما حوزه هنری نتواند سالنی را برای اجرای این نمایش در مجموعه حوزه هنری در اختیار این گروهها بگذارد حتما این گروهها را به هنگام اجرا در سالن های خارج از حوزه هنری؛ حمایت خواهد کرد و به آنان کمک هزینه پرداخت خواهد کرد و تبلیغات نمایش آنان را نیز تقبل خواهد کرد.

این استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر ادامه داد: در حال حاضر گروههای زیاد تئاتری در حوزه هنری مشغول تمرین نمایش هستند که برخی از این گروهها همچون خانم مریم معترف و آقای احمد ساعتچیان و تعدادی از گروههای جوان تر، قرار است که نمایش های خود را برای اجرای عمومی آماده کنند.

مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه تمام نمایش هایی که در حوزه تمرین و اجرا خواهد شد حتما باید متن نمایش های آنان توسط شورای کارشناسی بخش تئاتر حوزه هنری مورد تصویب قرار بگیرد اظهار داشت: اولویت ما برای پذیرفتن نمایش هایی که قرار است در حوزه هنری کار شود مضامینی همچنین «انقلاب اسلامی»،« دفاع مقدس» و موضوعات مذهبی و دینی است. این درحالی است که ما نمایش هایی با موضوعات اجتماعی خوبی را نیز خواهیم پذیرفت و اینگونه نیست که اگر یک نمایش اجتماعی خوبی به ما ارائه شود آن را قبول نخواهیم کرد. چه بسا ما نمایش های دفاع مقدسی که از مضمون قوی ای برخوردار نبوده را رد کردیم اما درعوض ، نمایش های اجتماعی خوب را پذیرفتیم.
کد خبر: 82100
Share/Save/Bookmark