کارگردان و نویسنده فیلمنامه سریال «پایتخت» به اظهارنظر درباره این سریال پرداختند.
پخش سریال «پایتخت چهار» که مانند سریهای قبلی این سریال، بر محور خانواده مازندرانی تولید شده، موافقان و منتقدانی را با خود به همراه دارد.
شامگاه جمعه محسن تنابنده نویسنده سریال پایتخت چهار به بهانه اکران نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «گینس» به همراه برخی از دستاندرکاران سریال پایتخت چهار در سینما سپهر ساری حضور یافت و در حاشیه اکران این فیلم به همراه سیروس مقدم کارگردان این سریال به برخی سئوالات پاسخ داد.
محسن تنابنده درباره همکاری گروه موسیقی برادران و خواهران محمدی در تولید موسیقی سریال پایتخت، گفت: آریا عظیمینژاد تحقیق وسیعی روی موسیقی نواحی انجام داده و برای پایتخت هم جاهای زیادی را در مازندران و گلستان مورد تحقیق قرار داده و آرشیو موسیقی بسیاری پیدا کرد و تصمیم گرفت با این مجموعه، موسیقی پایتخت را تولید کند.
وی اظهار کرد: بهدلیل اینکه سریال، یک سریال بسیار ایرانی است و حال و هوای ایرانی دارد، موسیقی ایرانی که مربوط به همان لوکیشن و نواحی است به واقعگرا بودن کار و جذب مخاطب کمک میکند.
بازیگر نقش «نقی» در سریال پایتخت درباره اعتراض منتقدان به لهجه بازیگران در این سریال، افزود: من منتقد ندیدم، آدمهایی را دیدم که یادداشت میکنند یا غُر میزنند که این با منتقد متفاوت است.
نویسنده فیلمنامه سریال پایتخت با بیان اینکه سالیان سال عادت کردیم بنشینیم در کنار و گوشه و غُر بزنیم که این شکل خوبی نیست، تصریح کرد: باید کمک کنیم فردای بهتری داشته باشیم و کارهای خوب بسازیم، اگر بخواهیم خیلی به این چیزها دامن بزنیم دیگر نمیشود کار کرد ضمن اینکه پایتخت بسیار محصول مودب و شریفی است به قومیت و فرهنگ مازندران بسیار احترام میگذارد و از این فرهنگ، یاری میگیرد.
تنابنده درباره فیلم «گینس» با اشاره به اینکه همه باید فیلم را ببینند و راجع به آن حرف بزنند و کار نخست معمولاً کار سختی میشود، بهویژه اگر کار سنگین و پرلوکیشن باشد، ادامه داد: من سعی کردم فیلم سالم و مودب برای شروع سینمای تماشاگرپسند داشته باشم و بازخورد موفقیت من در این فیلم با تماشاگران است.
در ادامه کارگردان سریال پایتخت در پاسخ به این سئوال که تا چه اندازه موافق هستید که پایتخت تجربه متفاوتی نسبت به دیگر آثارتان است، اظهار کرد: پایتخت در مجموعه کارهایم مانند فرزند دردانه است که از همه بیشتر دوستش داریم، چون ویژگیهای خاصی دارد، باهوشتر، بااستعدادتر، شیرینتر و بامزهتر از دیگر فرزندان است و باعث شده پایتخت بچه دردانه من باشد.
مقدم درباره توجه به مقوله زمینخواری در سریال پایتخت با بیان اینکه طی چند سالی که برای تولید سریال پایتخت به مازندران آمدیم و رفتیم هر بار در انتخاب لوکیشنها دیدیم جنگل بهشدت تخریب شده و ویلاسازی صورت گرفته، شالیزارها نابود و آپارتمانسازی شده و این مسئله خیلی ما را اذیت میکند.
وی خاطرنشان کرد: وجود زباله در کنار جاده و ... باعث شد پایتخت چهار را با این مضمون آغاز کنیم که استان زیبایی مانند مازندران با این طبیعت بکر و زیبا اگر مورد توجه قرار نگیرد و قانون و سیاسیون به دادش نرسند، این مازندران تبدیل به کویر پر از آپارتمان بدون آب و سبزه میشود و در سالیان آینده بهعنوان ریه تنفسی شهرهای دیگر، مازندران را دیگر هرگز سرسبز نمیبینیم.
مقدم درباره نظر برخی منتقدان مبنی بر اینکه لهجه و فرهنگ مردم مازندران در سریال پایتخت مورد تمسخر قرار گرفته است، افزود: من متوجه این حرف نمیشوم چون برعکس این نظر هم وجود دارد، خیلیها میگویند تنابنده و مهرانفر مازندرانی هستند چون خوب لهجه مردم این استان را ادا میکنند.
وی با بیان اینکه پایتخت یک خانواده مازندرانی را مطرح میکند که به یکدیگر احترام میگذارند و همدیگر را دوست دارند، ادامه داد: یک مازندرانی در پایتخت سه روسیه و آمریکا را در کشتی شکست میدهد و قهرمان جهان میشود، همین مازندرانی گنبد و گلدسته را بهعنوان کار هنری زادگاه خود به جنوبیترین منطقه ایران میبرد و آنجا را دارای مسجد میکند.
مقدم با اشاره به اینکه شکل درست و مثبتی از همشهریان مازندرانی را نشان میدهیم ضمن اینکه وقتی کار طنز میسازیم، ویژگی کار طنز این است که بر روی نقاط ضعف، انگشت بگذارد و آن را به نقاط مثبت تبدیل کند، گفت: تخریب بیرویه جنگل، فروختن شالیزار و خریدن خودروی شاسیبلند یا بیاخلاقیهایی که ممکن است در بعضی وجود داشته باشد، این نقاط ضعف در کار طنز برجسته میشود و هدف ما خدمت بوده و حمایت مردم از این خانواده نشان میدهد این خانواده دوستداشتنی معرفی شدند.