اکران‌های نوروزی؛ موفقیت یا ناکامی
اکران‌های نوروزی؛ موفقیت یا ناکامی
با قدری مدیریت در اکران، هم می‌توان فیلم‌های پرفروشی را در طول سال، راهی سینماهای کشور کرد و هم اینکه تماشاگر فراری از سینما را با یک عملیات غافلگیرانه، دوباره با سینما آشتی داد
 
تاريخ : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۷
با نزدیک شدن به ایام نوروز، اکران نوروزی فیلم‌های سال ۹۴ بالاخره مشخص شدند و فیلم‌های «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی، «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «استراحت مطلق» کار عبدالرضا کاهانی، «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و فیلم «روباه» ساخته بهروز افخمی به اکران نوروزی راه یافتند. این ۵ فیلم درحالی سینماهای کشور را در ایام عید به خود اختصاص خواهند داد که بنا به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش، تنها ۱۰ فیلم متقاضی حضور در اکران اول نوروزی وجود داشتند. بنابراین فیلم‌هایی مثل «من دیگو مارادونا هستم» اثر مجید توکلی، «ماهی سیاه کوچولو» ساخته مجید اسماعیلی، «اسب سفید پادشاه» ساخته محمد حسین لطیفی، «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و «ناهید» اثر آیدا پناهنده از حضور در اکران نوروزی محروم شدند. این ۵ فیلم منتخب شورای صنفی برای اکران نوروزی با توجه به اینکه در جشنواره فیلم فجر، خوش درخشیدند و توانستند نظرهای بیشتری از مخاطب را به خود جلب کنند انتخاب شدند. لذا امیدواریم این فیلم‌ها در اکران نوروزی هم بتوانند دست پُر از اکران برگردند و شروع خوب، قدرتمند و پُر رونقی را برای سینمای ایران در سال ۹۴ رقم بزنند. اما اینکه این فیلم‌ها با چه سازو کاری برای انتخاب اکران نوروزی از سوی شورای صنفی انتخاب می‌شوند؟ سوالی است که هر ساله از سوی بسیاری از کاندیداهای اکران نوروزی که از این رقابت باز می‌مانند مطرح می‌شود. اما زمانی که پای فروش نوروزی به میان باشد باید بپذیریم که حتما اعمال نفوذهایی هم دراین میان وجود خواهد داشت.‌‌ همان طوری که تهیه کننده فیلم «عصر یخبندان» مدعی شده است که به دلیل اعمال نفوذ شورای صنفی نمایش، شانس حضور در اکران نوروز را از دست داده است.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در باره انتخاب شدن فیلم‌های اکران نوروزی معتقد است: «برای انتخاب این فیلم‌ها، همه جوانب به خصوص مصادف شدن نوروز با ایام فاطمیه ارزیابی شد و با توجه به اینکه طبق آیین‌ نامه، هر دفتر پخش، تنها می‌تواند یک فیلم در نوروز داشته باشد‌، اولویت‌های یک و دو از سوی دفا‌تر مشخص شدند. همچنین اکران نشدن فیلم‌های پرفروش با هم یکی دیگر از آیتم‌ها بود که بحث زیادی روی آن صورت گرفت».

اما اینکه فیلمی مثل فیلم «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی که خود رییس شورای صنفی نمایش را برعهده دارد و این فیلم یکی از برگزیدگان اکران نوروزی است محل سوال است و شاید بی‌جهت نباشد که تهیه کننده فیلم «عصر یخبندان» به بحث اعمال نفوذ در شورای صنفی برای منتخبین اکران نوروزی اشاره کرده است. اما سخنگوی شورای صنفی به این ابهام اینگونه پاسخ داده است: «با توجه به کاندیدا بودن «رخ دیوانه» و حضور ابوالحسن داودی کارگردان این فیلم در شورا در مقطع بررسی فیلم‌ها ایشان از جلسه خارج شدند». هر چند که خارج شدن داودی از جلسه می‌تواند امر پسندیده‌ای باشد اما باید قبول کرد مگر می‌شود فیلم رییس شورای صنفی؛ یکی از کانیداهای اکران نوروزی باشد و این این فیلم به اکران نوروزی راه پیدا نکند؟ – حالا می‌خواهد کارگردان فیلم در جلسه شورای صنفی حضور داشته باشد یا خیر- البته نباید این موضوع را هم از یاد برد که فیلم رخ دیوانه یکی از فیلم‌های خوب جشنواره فیلم فجر امسال بوده که توانسته سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود بکند.

بهرحال با تمام اعمال نفوذهایی که ممکن است در اکران نوروزی وجود داشته باشد یا نداشته باشد – که باید حتما مورد پیگیری و بررسی قرار بگیرند - اما امیدواریم این فیلم‌ها بتوانند از فروش‌های میلیاردی برخوردار باشند و مسیر را برای فروش فیلم‌های بعدی سینمای ایران همواره سازند. سینمای ایران با توجه به شرایط بحرانی که به لحاظ اکران و بحث اکران سوزی و همچنین فروش‌های بی‌رمق پیدا کرده است نیازمند «شوک فروش» برای یک استارت قوی در سال ۹۴ دارد و امیدواریم این فیلم‌ها که از بیستم اسفند ماه راهی اکران می‌شوند بتوانند انتخاب‌های خوبی برای سال ۹۴ باشند. اینکه فیلم‌های بفروش جشنواره فیلم فجر- که البته خیلی هم نیستند - با همدیگر در اکران نوروزی قرار نگرفتند اگر چه شاید از سوی برخی از تهیه کنندگان این فیلم‌ها، قدری بی‌مهری تلقی شود اما در واقع یک کار کار‌شناسی است. چرا که اکران همزمان فیلم‌های پرفروش جشنواره با هم، آن هم در اکران نوروزی می‌تواند دست شورای صنفی را برای اکران‌های پرفروش دیگر درطول سال ببندد و شورای صنفی نمایش، فیلم پُر فروش دیگری در لیست اکران خود برای فصل‌های بعدی سال نداشته باشد. با قدری مدیریت در اکران، می‌توان همواره فیلم‌های پرفروشی را در طول سال، راهی سینماهای کشور کرد و تماشاگر فراری از سینما را با یک عملیات غافلگیرانه دوباره با سینما آشتی داد.

مجید معافی
کد خبر: 79744
Share/Save/Bookmark