ضرورت ایجاد کمیته زیبایی شناسی برای بررسی آثار نصب شده در شهر
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای انجمن سفال؛
ضرورت ایجاد کمیته زیبایی شناسی برای بررسی آثار نصب شده در شهر
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۸
رئیس انجمن سفالگران گفت:ایجاد یک کمیته فنی و زیبایی شناسی برای بررسی آثار نصب شده در شهر، گرافیک شهری و به خصوص متروها لازم و ضروری است.

به گزارش هنرنیوز، بهزاد اژدری رئیس انجمن سفالگران در نشست رسانه ای نخستین نمایشگاه "سرامیک شهری" که صبح امروز، 27 دی در نگارخانه برگ برگزار شد، گفت: نقاشی‌هایی که برای اولین‌‌بار در فضاهای عمومی به‌کار گرفته شد، به صورت سفال و سرامیک بودند. در تاریخ معماری، سفال و سرامیک به عنوان خط مقدم مواد کاربرد داشته است.

اژدری درباره تاریخچه سفال در ایران گفت:تا همین 50 یا 60 سال قبل سفال در بنای مساجد، خانه‌ها و بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شد . حتی بسیاری از دعاهایی که برسردر منازل نصب می‌شد یا پلاک خیلی از خانه‌ها سرامیکی بودند که الان هم می‌توان از همین ماده استفاده کرد.

وی تاکید کرد: خیلی حیف است وقتی گردشگران برای دیدن آثار تاریخی مثل مسجد شیخ لطف الله و....به ایران سفر می‌کنند، ببینند امروزه، سفال جایگاهی در مبلمان شهری ندارد. ضرورت ایجاد یک کمیته فنی و زیبایی شناسی برای بررسی آثار نصب شده در شهر، گرافیک شهری و به خصوص متروها لازم و ضروری است.

رییس انجمن سفال درباره نصب آثار سفالی در گرافیک شهری کاربرد سفال و سرامیک را یکی از شایسته‌ترین موادی که می‌تواند در محوطه شهرها مورد استفاده قرار بگیرد، ارزیابی کرد.

وی گفت : در حوزه مبلمان شهری یک مجسمه شهری به مراتب ارتباط صمیمی‌تری با مخاطب برقرار می‌کند مخصوصا برای مردمی که سابقه دیرینه‌ای با آن دارند.

رئیس انجمن سفالگران در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی با اینکه چگون سفالهایی که در اثر یک برف ترک می خورند در گرافیک شهری مورد استفاده قرار گیرند ،توضیح داد: ما در این نمایشگاه عمدا آثار را در فضای باز قرار دادیم تا نشان دهیم کدام بدنه‌ها مقاوم و کدامیک از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

وی گفت: امروزه استفاده از سفال و سرامیک در فضاهای شهری به واسطه روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی که برای مقاوم‌سازی ابداع شده، یک مسئله حل شده است. در ضمن سفالهای به کار رفته دراین نمایشگاه با کوره های 1100 درجه پخته نشده سفالی پخته شده با این درجه حرارت در برابر سرما و گرما و تغییرات جوی کاملا مقاوم است.

این هنرمند با بیان اینکه تنها شکل و ساختار یک اثر شهری مهم نیست، بلکه محل نصب آن نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: نگرانی مااین است که سفال و سرامیک به عنوان یکی از مقاوم‌ترین ماده‌ها حضوری در مبلمان شهری ندارد و آثار نصب شده سفال و سرامیک تهران به عنوان الگویی برای کل کشور، کارهایی نامناسب را در شهرهای دیگر نیز رواج دهد.

اژدری با بیان اینکه سفالگران با توجه به فقدان استفاده سفال در معماری و گرافیک امروزی شهرها، تصمیم گرفت نمایشگاهی برگزار نماید ، تصریح کرد :هدف از برگزار ی این نمایشگاه این بود که به اعضا و هنرمندان تاریخچه چنین هنری را گوشزد کند همچنین برای دست‌اندرکاران رویکرد جدید به سفال و سرامیک را بیان نماید.

رییس انجمن سفال ابراز کرد: معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی در بازدید از نمایشگاه برخورد مثبتی داشتند.

وی اعلام کرد: با این مسوولین مشکل آثار نصب شده در شهر به خصوص مترو را مطرح کردیم و قرار شد از این به بعد آثار سرامیکی نصب شونده در مترو از کانال کارشناسی انجمن بگذرند.

اژدری ابراز امیدواری کرد:مسئولان سازمان زیباسازی به واسطه این نمایشگاه جهت خرید آثار و نصب آن در سطح شهر ترغیب شوند.

وی در مورد قابلیتهای کاربرد سفال در شهر اضافه کرد: آسیب پذیری سفال و سرامیک تنها در مقابل ضربه است ولی در مقابل باران‌های اسیدی، سرما، گرما و..مقاوم است.

فرزاد فرجی، معاون انجمن سفاگران نیز گفت: 80 اثر از 41 هنرمند ارائه شد که دو سوم آنها اختصاصا برای این نمایشگاه ساخته شده‌اند.

وی افزود: آثار در شاخه‌های نقش برجسته، حجم و چیدمان بودند و هدف ما این بود که فضای مناسبی را برای معرفی سفالگران بوجود آوریم.

فرجی درباره اهداف این نمایشگاه گفت: یکی از تاکیدهای ما بر زیبایی شناسی آثار است. خیلی از آثاری که در متروها نصب شده‌اند از همان اول با آسیب همراه بودند و پافشاری ما این است که سطح اطلاعات اعضای انجمن را بالا ببریم تا نتیجه مطلوب‌تری برای مقاوم‌سازی و زیبایی‌شناسی کارها صورت بگیرد.

رجحانه حسینی، مسئول کمیته پژوهشی انجمن سفالگران نیز گفت : یکی از کارهای این کمیته برنامه‌ریزی برای آموزش روش‌های مقاوم‌سازی سفال و سرامیک است.

وی بیان کرد: برنامه‌هایی داریم که سرامیک محیطی را از نظر بدنه و مناسب‌سازی فضاهای محیطی بررسی کنیم.

حسینی عنوان کرد:جمعه، اول بهمن سخرانی‌هایی به همین منظور در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می‌شود.

وی اعلام کرد: از ساعت 13 تا 14:30 مجید ضیایی در مورد سرامیک شهری، از ساعت 14:45 تا 1:30 احسان آرمان درباره ضرورت طراحی در نقش برجسته‌های سرامیکی، از ساعت 15:45 تا 16:30 نیما ازمیرلی درمورد آسیب‌شناسی بدنه و شیوه نصب آثار سفال در مترو و از ساعت 16:45 تا 17:30 کیانوش معتقدی درباره سرامیک محیطی در اروپا صحبت می‌کنند.

در پایان مجتبی موسوی، مدیر امور حجم سازمان زیباسازی با بیان اینکه پیش از برگزاری این نشست تصور نمی‌کرد سفال دارای قابلیت نصب در سطح شهر را داشته باشد،گفت: کیفیت این آثار تا حد زیادی حرف و حدیث‌هایی را که در مورد سفال در گرافیک شهری عنوان می‌شد، از بین برد.

وی اضافه کرد :ما در اینجا صرفا با یکسری آثار سفالی روبرو نیستیم. شاید کمتر شاهد بوده‌ایم که آثار سفالی به صورت مجسمه ارائه شده باشند.

موسوی با اشاره به اینکه تعریف ما از سفال بیشتر با میراث فرهنگی گره خورده است و به عنوان یک شی تزئینی آن را قلمداد می‌کنیم تاکید کرد:ولی تعریف امروزی سفال خیلی گسترده است و می‌تواند در فضاهای شهری به صورت نقش برجسته، موزائیک و کاشی کاری کاربرد داشته باشد.

مدیر امور حجم سازمان زیباسازی تشریح کرد:لزومی ندارد مجسمه‌های سفالی در همان مکان‌هایی که مجسمه‌های برنزی نصب می‌شوند، مورد استفاده قرار بگیرند،

وی افزود:به نظر من اولویت اول در زمنیه استفاده از مجسمه‌های سفالی طراحی و زیبایی شناسی آنها است و تکنیک بکاررفته در مرحله بعد قرار می‌گیرد.

موسوی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان زیباسازی این بوده است که طیف هنرمندانی را که با آنها فعالیت می‌کنند، گسترش دهدتصریح کرد: اگر سفالگران هم به این مجموعه اضافه شوند، اتفاق خوبی است.

وی اضافه کرد: قبل از نمایشگاه تصوری از اینکه بتوانیم کارهای سفالی را در شهرها بکار بریم، نداشتیم اما الان تعداد قابل توجهی از آثار چنین قابلیتی دارند و برخی از آثار نمایشگاه بعد از بازنگری از نظر ساخت و اجرا قابل نصب در سطح شهر هستند.

نمایشگاه «سرامیک شهری»از 15 دی در نگارخانه برگ واقع در پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی، عمارت عین‌الدوله، شماره 13 تا 5 بهمن برگزار می شود.



کد خبر: 22674
Share/Save/Bookmark