باید از  شعار محوری در سینما به شعور محوری برسیم
مجيد شاه‌حسيني:
باید از شعار محوری در سینما به شعور محوری برسیم
 
تاريخ : يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۱
مجيد شاه‌حسيني گفت: ما بايد تكليف‌مان را بين شعار و شعور مشخص كنيم؛ تا با جرأت از ساحت شعار زدگي فيلم فارسي و سينماي مبتذل به سمت سينماي شعور مدار حركت كنيم.

به گزارش هنرنیوز به نقل از دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي زنجان، مجيد شاه‌حسيني اظهار داشت: حاكميت گيشه بر سينماي ايران سبب شده دوستان گيشه‌اي ما سينماي ارزشي را سينماي شعاري خطاب كنند.

وي به مقايسه سينماي شعاري و ارزشي پرداخت و ابراز داشت: شعار سخني فاقد ارزش، مبتذل و تكراري است كه عمده پرده‌هاي سينماي كشور را اشغال كرده به عبارت ديگر سينماي شعاري همان سينماي دختر پسري، سينماي كافي شاپي و آپارتماني و سينمايي است كه از ابتدا مشخص است كدام دختر و پسر به هم مي‌رسند.

اين مدرس سينماي ايران با تاكيد بر اينكه سينماي ديني ما سينماي شعوري است، تصريح كرد: ما بايد تكليفمان را بين شعار و شعور مشخص كنيم تا با جرأت از ساحت شعار زدگي فيلم فارسي و سينماي مبتذل به سمت سينماي شعور مدار حركت كنيم.

وي با اشاره به ضعف سينماي ديني در كشور گفت: زمان آن فرا رسيده كه فراتر از مخاطب جشنواره‌هاي خارجي قدم برداشته و براي مخاطب عام جهاني فيلم توليد كنيم، چراكه فيلم حوزه ديني مخاطب بالقوه جهاني دارد.

شاه‌حسيني با اظهار تاسف از اينكه فضاي روشنفكري ايران هنوز سينماي ديني را به رسميت نشناخته‌، گفت: برگزاري همايش‌هايي در دهه 70 نشان داد هنر و سينماي ديني در جامعه ما معنايي ندارد، در حالي كه بايد پس از گذشت 30 سال از انقلاب واژه سينماي ديني را به كار ببريم كه هنوز اين واژه در جامعه ما غريب است.

وي با اشاره به توليد فيلم ملك سليمان گفت: ملك سليمان نخستين فيلم استراتژيك ايراني توليد شده براي مخاطب جهاني است كه نقطه آغازي براي گام نهادن در مسير توليدات ديني محسوب مي‌شود.

اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه محافل روشنفكري و فيلم‌هاي گيشه‌اي از توليد سينماي ديني در هراسند، تصريح كرد: يقين دارم به محض اكران ملك سليمان ده‌ها نقد از سوي فيلم سازان بر آن وارد مي‌شود تا اين تجربه در نطفه از بين رود، چرا كه با توليد چنين فيلم‌هايي منافع سينماي گيشه‌اي به خطر مي‌افتد و آنان از يارانه‌هاي جمهوري اسلامي بي‌بهره مي‌مانند.

وي مهم‌ترين راهكار افزايش توليدات ديني را افزايش مطالبات اجتماعي دانست و تصريح كرد: تاكنون فيلم فارسي سازان هرگز نپذيرفته‌اند فيلم ديني در اشل بين‌المللي توليد شود، در صورتي كه جامعه به سمت سينماي ديني گرايش يابد فيلم سازان نيز به آن سو سوق مي‌يابند.

شاه حسيني يادآور شد: هم اكنون اكثر متدينين جامعه با سالن سينما قهر كرده‌اند زيرا متصورند در سينما به اعتقاداتشان توهين مي‌شود در حالي كه سينما با بودجه ملي فعاليت مي‌كند و احترام به عقايد عموم مردم از وظايف سينما است.

وي با تاكيد بر اينكه صدا و سيما بايد در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري بكوشد، خاطرنشان كرد: بايد توجه داشت منظور مقام معظم رهبري از تاكيد بر حفظ شئونات اسلامي در صدا و سيما داشتن سينماي پاستوريزه نبوده بلكه منظور اين بوده كه اگر اثري مغاير با باورهاي ديني پخش مي‌شود در بوته نقد قرار گيرد.

اين پژوهشگر سينمايي با اشاره به برنامه‌هايي مانند «سينما 1 » كه در آن آثار غربي پخش و مورد نفد قرار مي‌گيرد، گفت: اينكه ما فيلم‌هاي در برگيرنده الهيات غرب را پخش و آنها را نقد كنيم كار اشتباهي نيست در واقع موجب افزايش‌ هاضمه تحليلي مخاطب مي‌شود، اما اگر آثار غيرديني را بدون بررسي و نقد و صرفا از باب تفريح و سرگرمي پخش كنيم نادرست است.

وي متذكر شد: اگر اين معيار را مد نظر داشته و پخش برنامه‌ها را با آن تطبيق كرد مي‌توان رسانه انحرافي را شناخت اما بايد بدانيم قرار نيست رسانه پاستوريزه باشد و هيچ اثري را حتي به منظور نقد عرضه نكند.

شاه حسيني به تبيين دليل ترويج سريال‌هاي شرقي در ايران پرداخت و ادامه داد: دليل ترويج سريال‌هاي شرقي، آسيايي و به ويژه سريال‌هاي كره‌اي در صدا و سيماي ايران فرار از سريال آمريكايي است به عبارتي پناه بردن از بدتر به بد است و اين كار اشتباهي نيست.

وي ادامه داد: استفاده از آثار شرقي و معرفي اسطوره‌هاي آنان به فرهنگ ايراني نزديك‌تر از اسطوره‌هاي مدرن آمريكاست، اما بايد طرح اين اسطوره‌ها فيلم سازان ايراني را به سمت شناساندن اسطوره‌هاي ناب ملي و ارزش‌هاي اسلامي سوق دهد در غير اين صورت پخش چنين فيلم‌هايي نيز مخرب است.

مدرس سينماي ايران افزود: تكميل بيش از هزار باكس خارجي كه در تعهد رسانه است كار دشواري است بنابراين امكان خطاهاي جزئي در انتخاب اين تعداد اثر، از بين ميليون‌ها اثر خارجي دور از انتظار نيست.

وي انيميشن‌هاي كودكانه مانند «ضحاك مار به دوش» و نيز آثاري همچون كورش، ذوالقرنين و ملك سليمان را از جمله آثار برتر مطابق با فرهنگ ايراني نام برد و تصريح كرد: افراد زيادي سعي در كم ارزش كردن چنين آثاري دارند، اما ما بايد با الگوگيري از اين آثار به خلاقيت‌هاي سينمايي خود بيافزاييم.



کد خبر: 15564
Share/Save/Bookmark