داريوش ارجمند سكانس‌هاي عاشورا را نوشت
فريد سجادي‌حسيني ـ كارگردان «بانو»:
داريوش ارجمند سكانس‌هاي عاشورا را نوشت
 
تاريخ : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۳
كارگردان «بانو» با بيان اينكه اين سريال از ابتدا به قصد پخش در ايام محرم ساخته نشده بود، گفت: داستان سريال «بانو» در دوره‌اي خاص اتفاق مي‌افتد و ما به طور طبيعي مسايل اجتماعي آن دوران از جمله كشف حجاب و مسجد گوهرشاد را مي‌بينيم.

به گزارش هنر نیوز ،فريد سجادي‌حسيني در گفت‌وگو با ايسنا درباره ساخت سريال «بانو» توسط دو كارگردان توضيح داد: 30 درصد از كار توسط حسن هدايت كارگرداني شد و كارگرداني مابقي آن را خود من برعهده داشتم.

وي يادآور شد: آقاي هدايت به مدت دو ماه درگير ساخت سريال «بانو» بودند و بايد گفت بهترين صحنه‌هاي كار متعلق به ايشان است؛ من به مدت 10 روز دستيار ايشان بودم كه به دليل گرفتاري‌هايي كه برايشان پيش آمد نتوانستند كار را ادامه دهند و من به عنوان كارگردان انتخاب شدم.

كارگردان «بانو» ادامه داد: تصويربرداري اين سريال هفت‌ماه به طول انجاميد كه از اين مدت دو ماه را آقاي هدايت به عنوان كارگردان سر كار بودند و پنج‌ماه ‌و نيم من كار كردم.

سجادي حسيني ادامه داد: سعي كردم با آن چه كه از آقاي هدايت ياد گرفتم، كار دو دست نشود و از اين بيشتر نمي‌شد كه «بانو» يكدست از آب دربيايد.

اين كارگردان با اشاره به اين‌كه صحنه‌هاي سريال «بانو» عموما براساس لوكيشن رج زده شده‌است، در اين باره توضيح داد: از آن‌جاكه كل كار را رج مي‌زديم، صحنه‌هاي گرفته شده توسط آقاي هدايت در تمامي سريال پخش شده‌است.

كارگردان سريال «بانو» گفت: اين سريال از توليدات شبكه سه سيماست و تنها براي استفاده از لوكيشن‌هاي شهر يزد به اين شهر سفر كرده‌ايم.

او كه كارگرداني سينمايي «خط آتش» و تله‌تئاترهاي «نسيم حضور» و «قطار 21 جنوب» را برعهده داشته‌است، درباره انتخاب بازيگران سريال «بانو» نيز گفت: نزديك به 90 درصد از بازيگران سريال «بانو» را خود آقاي هدايت انتخاب كردند و بخش كم‌تري از آن نيز توسط من انتخاب شد.

وي كه پيش از اين به عنوان دستيار اول كارگردان با كيانوش عياري همكاري داشته‌است، درباره تشابه برخي صحنه‌هاي سريال «بانو» با «روزگار قريب»، خاطرنشان كرد: اين تشخيص كاملا درست است چراكه من با آقاي عياري دوره تاريخي مشابه «بانو» را در «روزگار قريب» كار ‌كرديم و از همكاري‌ام با پروژه «روزگار قريب» مدتي نگذشته بود كه سر اين كار آمدم؛ بنابراين آن‌چه از آقاي عياري ياد گرفته بودم در ذهنم رسوب كرده بود و در اين كار پياده كردم.

فريد سجادي حسيني با يادآوري اين‌كه «بانو» پروژه‌اي الف محسوب مي‌شود، در پاسخ به اين پرسش كه آن‌چه به عنوان سريال «بانو» از تلويزيون مي‌بينم با آن‌چه در هنگام ساخت كه اين سريال در ذهن داشت متفاوت است؟ گفت: تفاوت چنداني وجود ندارد؛ اگر هم تفاوتي هست به دليل سكانس‌هايي است كه در يزد نگرفتيم، ما با آقاي غضنفري (تدوينگر) چند جلسه صحبت و نظرات‌مان را ردوبدل كرديم. الآن كه سريال را نگاه مي‌كنم مي‌بينم كه ايشان كاملا براساس نگاه مشترك ما كار كرده‌اند و اگر كم‌ و كاستي است اشكال از تدوينگر نيست بلكه متريال ايشان كم بوده‌است.

او درباره‌ي موضوع سريال «بانو» و نزديك شدن به خط قرمزهاي تلويزيون، گفت: داستان اين سريال را خيلي دوست داشتم و خط قرمزهاي تلويزيون براي من حدوحصري ايجاد نكرد؛ كسي به من نگفت كه اين كار را نكن؛ من كار خودم را كردم و بعد از ساخت هم كسي نگفت چون خط قرمزها را لحاظ نكردي فلان صحنه حذف مي‌شود. ضمن اين‌كه با توجه به پايان قصه و اين كه در پايان سريال برائت شخصيت «بانو» محرز مي‌شود، مسؤولان اين قصه را تصويب كردند.

او تصريح كرد: آقاي ارجمند علاوه بر بازيگري در اين سريال بخشي از متن‌ها را هم نوشتند كه از آن‌جمله سكانس‌هاي مربوط به عاشورا و محرم بود. زماني كه كارگرداني را شروع كردم فيلم‌نامه تمام نشده بود و قرار بود آقاي ارجمند متن را تمام كند ايشان با قلم شيواي خود مطالبي را نوشتند كه من به وجد آمدم.

سجادي حسني يادآور شد: آقاي وحيد 11 تا 12 قسمت از سريال «بانو» را نوشته بود و دو ـ سه قسمت هم دستشان بود كه من به كار اضافه شدم و پس از آن بود كه گفتند بناست آقاي ارجمند نگارش را ادامه دهند؛ من هم به واسطه‌ي دوستي و ارادتي كه به آقاي ارجمند داشتم بسيار از اين مسأله خوشحال شدم.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا كارگرداني سريالي كه متن ناتمام دارد براي او دشواري‌هايي به همراه نداشت؟ گفت: زحمت اصلي بر گردن آقاي هدايت افتاد چراكه شروع اوليه سخت‌تر بود و كارگرداني سريالي كه فيلم‌نامه كامل ندارد ريسك بزرگي بود؛ بعد از آن من هم خيلي راحت نبودم چراكه فيلم‌نامه كامل نداشتم.

سجادي حسيني كه پيش از اين در سمت دستيار دوم كارگردان در ساخت سريال «امام علي(ع)» با داوود ميرباقري همكاري داشته‌است، بازخوردهاي به دست‌آمده از سريال «بانو» را مثبت ارزيابي كرد و افزود: به نظرم نظرات در مورد اين سريال بسيار خوب بوده‌ است و اين مساله مديون تمام كساني است كه اين سريال جمع را كردند؛ خصوصا زحمات آقاي هدايت در اين سريال بسيار محسوس و محفوظ است و دستيار من احسان سجادي حسيني تلاش فوق‌العاده‌اي براي اين كار كرد. آقاي ارجمند هم همه‌جور براي اين سريال زحمت كشيد و فقط بازيگري نكرد. وقتي تيمي همدلانه در كنار هم جمع مي‌شوند كار خوب از آب درمي‌آيد.

به گزارش ايسنا، سريال «بانو» براي نخستين بار محرم سال 88 پخش شد؛ اين سريال محرم امسال نيز از شبكه سه سيما پخش شد. داريوش ارجمند، سياوش تهمورث و فريبا كوثري از جمله بازيگران اين سريال هستند و در خلاصه داستان آن آمده است: مردي شيك‌پوش به همراه زني به نام بانو پس از بيست‌ سال به شهري وارد مي‌شوند كه مشخص مي‌شود جمعي از مردمان همين شهر به بانو ستمي كرده‌اند.





کد خبر: 21224
Share/Save/Bookmark