رابطه هنرهای تجسمی و سینمای مستند فردی است
کارگردان مجسمه های مرگ:
رابطه هنرهای تجسمی و سینمای مستند فردی است
علیرضا قاسم خان؛ مستند ساز و عضو شورای سیاستگزاری بخش فیلم جشنواره تجسمی فجر گفت:«رابطه میان هنرهای تجسمی و سینمای مستند فردی است و فضا و جایگاهی برای شناخت و نقد مستندهای حوزه تجسمی وجود ندارد.»
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۳
 
به گزارش هنرنیوز به نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، علیرضا قاسم خان؛ مستند ساز و عضو شورای سیاستگزاری بخش فیلم جشنواره تجسمی فجر گفت:« در مرحله اول باید ثبات و نظم این جشنواره برای فیلمسازان تشریح شود تا بدین وسیله اعتماد آنها به شرکت در این برنامه جلب شود.»
قاسم خان در ادامه گفت: «هنرمندان بخش تجسمی و مستندسازان باید مطمئن شوند که مکانی وجود دارد تا فیلم های آنها را مورد ارزیابی قرار دهد و چون اولین دوره برگزاری این رشته در جشنواره تجسمی فجر است، اگر چنین اقدامی انجام شود ارتباط میان مستندسازان و هنرمندان تجسمی مستحکم می شود.»
قاسم خان در مورد رابطه میان این دو حوزه عنوان کرد:« جشنواره می تواند محفلی برای دیده شدن فیلم های مستند هنرمندان باشد و از بستر آن ارتباط سینما و هنرهای تجسمی به صورت سالانه ادامه پیدا می کند و از این راه سینماگران، هنرهای تجسمی را می شناسند و هنرمندان هنرهای تجسمی نیز ارتباط شان با بخش سینما برقرار می شود و مدیاهای
«هنرمندان بخش تجسمی و مستندسازان باید مطمئن شوند که مکانی وجود دارد تا فیلم های آنها را مورد ارزیابی قرار دهد و چون اولین دوره برگزاری این رشته در جشنواره تجسمی فجر است، اگر چنین اقدامی انجام شود ارتباط میان مستندسازان و هنرمندان تجسمی مستحکم می شود.»
جدیدی را برای گفت وگو و اندیشه ورزی خود پیدا می کنند.»
این مستندساز در مورد رابطه فعلی هنرهای تجسمی و مستند گفت:«الان ارتباط میان سینمای مستند و هنرهای تجسمی فردی است. من پنج فیلم در مورد نقاشی ساخته ام و مستندسازان دیگر هم به همین نحو اما هیچوقت جایگاهی نبوده است که بتوانیم این فیلم ها را مورد بررسی قرار دهیم یا اینکه فیلم ها حداقل نمایش داده شود.»
قاسم خان افزود:«فیلم هایی که در مورد نگارگری ساخته ام در تلویزیون پخش شده اند اما هیچوقت امکانی ایجاد نشده است که این فیلم ها مورد نقد قرار بگیرند. شاید اولین اقدام مهم این جشنواره می تواند این باشد که کاتالوگی منتشر کنند و در آن به معرفی فیلم های هنرهای تجسمی بپردازند.»
وی همچنین درباره علاقه مستندسازان به ساخت فیلم هایی با موضوع هنرهای تجسمی اظهار کرد:«مستندسازانی که در حوزه های اجتماعی، صنعتی و تاریخی کار می کنند، معمولا هر کدام در همین رشته ها تخصص خود را پیگیری می کنند اما اگر نهادی باشد که به آنها سفارش فیلم های تجسمی دهد و امکان نمایش این فیلم ها هم فراهم شود، مستندسازان بیشتر به ساخت چنین فیلم هایی می پردازند. بخش فیلم مستند هنرهای تجسمی برای نخستین بار در چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر قرار گرفته است که در دو بخش فیلم مستند هنرهای تجسمی و طرح فیلم مستند تجسمی برگزار می شود و هنرمندان و فیلمسازان تا پنجم بهمن ماه فرصت دارند آثار خود را برای این بخش به دبیرخانه جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله، خیابان شهید صدوقی شماره ۱۷ ارسال کنند یا به سایت جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir مراجعه کنند.
چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه سازی، عکاسی، پوستر، تصویرسازی، کاریکاتور و فیلم مستند هنرهای تجسمی ۱۰بهمن تا ۱۴ اسفند ماه در تهران و تمام استان ها برگزار می شود.
علیرضا قاسم خان تاکنون مستندهایی درباره هنرهای تجسمی ساخته است که از جمله آنها می توان به مستندهای "مفهوم باغ در مینیاتور ایران"، "فرشتگان نگارگری ایران"، "تاریخ نقاشی مینیاتور" و فیلم کوتاه "مجسمه های مرگ" را می توان نام برد.
کد خبر: 36084
Share/Save/Bookmark