رحمت امینی در همایش علمی- پژوهشی جشنواره تئاتر دانشگاهی:
همایشهای پژوهشی در اولویت دانشگاهیان ما نیست
رحمت امینی در همایش علمی- پژوهشی هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران، طی سخنانی از ناكارآمدی پژوهشهای حوزه تئاتر و عدم توجه دانشگاهیان به برنامههای این عرصه گلایه كرد.
تاريخ : چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۰
به گزارش هنرنیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رحمت امینی دبیر علمی همایش علمی- پژوهشی هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران، گفت: از زمانی كه به عنوان مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری مشغول به كار شدهام توجه به فعالیتهای پژوهشی از اولویتهای كاری من بوده و خواهد بود. در حوزه هنری بحث پژوهش برای ما بسیار جدی است.
وی با برشمردن بسترهای ارائهی مقالات پژوهشی تئاتر، توضیح داد: در حال حاضر مقالات پژوهشی تئاتر به سه گونه تولید و ارائه میشوند. اول، پایاننامههای دانشگاهی است كه البته پایاننامههای مقطع كارشناسی در حال برچیده شدن است ولی این ادعا وجود دارد كه در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا، دانشجویان ما كارهای پژوهشی خود را با عنوان پایاننامه ارائه میكنند.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: بستر دوم، امكانی است كه برخی نهادها برای كار پژوهشی مهیا میكنند. مثل حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی كه وظیفهی انجام كارهای پژوهشی را دارند. این نهادها برخی موضوعات را محور قرار داده و طبق آن یا فراخوان میدهند یا پژوهشگران مشخصی را برای هدف خود به خدمت میگیرند كه البته فراخوانهای پژوهشی جشنوارهها نیز در این حوزه قرار میگیرند.
امینی پژوهشهای خودجوش هنرمندان و پژوهشگران را نوع سوم كار پژوهشی دانست كه الزاما آكادمیك یا دانشگاهی نیستند. وی ادامه داد: پژوهشهای خودجوش علیرغم كم تعداد بودن، از مخاطبین و استقبال بیشتری برخوردارند. مانند كتاب "نمایش در ایران" بهرام بیضایی كه بعد از ۵۰ سال همچنان كه در دانشگاهها تدریس میشود و هنوز همسنگ این كتاب پژوهشی منتشر نشده است.
رییس مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح كرد: حال نكته اینجاست كه چرا استقبال از برنامههای پژوهشی در بین دانشگاهیان ما اینقدر كم است؟ قبلا میگفتند تئاتریها، تئاتر را برای خانوادهی تئاتر اجرا میكنند و غیر از خودشان مخاطب دیگری ندارند. حالا نیز به نظر میرسد پژوهشگران ما پژوهشهای خود را برای خود پژوهشگران ارائه میكنند و همایشهای پژوهشی مخاطب دیگری ندارد. متاسفانه باید اعتراف كنم همایشها و سمینارهای پژوهشی در اولویت اعضای هیات علمی و دانشگاهیان ما نیست.
وی با بیان اینكه پژوهشگر برای كار پژوهشی خود باید یك مسئله داشته باشد گفت: فكر میكنم همین عدم توجه به همایشهای پژوهشی در تئاتر كشور ما باید مسئله پژوهشگران ما باشد و ببینند چرا تعداد مخاطبین سمینارهای پژوهشی اینقدر كم است. البته مخاطبین چنین برنامههایی بیشك، خاص است اما همان مخاطبین خاص نیز در این برنامهها شركت نمیكنند و اینگونه نیست كه فكر كنیم مشكل در مخاطب ماست، احتمالا پژوهشهای ما نیز دچار مشكل است.
امینی نیاز تئاتر كشور را به پژوهشهای كاربردی جدی دانست و خاطرنشان كرد: در تئاتر پژوهشهای جدی آماری، كمیتگرا و با دادههای ملموس كم است. تئاتر ما نیاز به پژوهشهایی همانند پژوهشهای حوزهی صنعت در كشورهای پیشرفته دارد كه با عدد و رقم و آمار دقیق، كاملا كاربردی در پی رفع نیازها و كمبودهای تئاتر كشور باشد. متاسفانه بیشتر مقالات پژوهشگران ما تكرار مكررات مقالات تحلیلی و توصیفی قدیمی است كه بارها به طرق مختلف انجام و ارائه شده است.
وی همچنین ضمن تقدیر از دانشجویانی كه در همایش علمی- پژوهشی هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران مقاله ارائه دادهاند گفت: به شكر خدا امسال پژوهشهای كاربردیای در بین فهرست مقالات دیده میشود و امیدوارم پژوهشهای جوانان ما به این سمت و سو، سوق پیدا كنند. پژوهشگر موفق كسی است كه به ساحل دریا نظر چندانی نداشته باشد همچون غواصی به اعماق دریا برود و یافتههایی بجوید كه تابحال كسی آن ها را ندیده است. پژوهشهای ما باید اینقدر حرف تازه و خوب داشته باشند تا مخاطبین خود را از خلوتشان خارج كند و به چنین جلساتی بكشاند.
رحمت امینی در پایان از پژوهشگران خواست تا همكاری خود را با دفتر مطالعات و پژوهش مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه دهند.
گفتنی است همایش علمی- پژوهشی هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران، با حمایت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امروز- چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه- در سالن اندیشه شمارهی۲ (تالار امیر حسین فردی) برگزار میشود.
خاطرنشان میشود دكتر فرزان سجودی، دكتر كامران سپهران و دكتر محمدباقر قهرمانی به عنوان اعضای شورای علمی، دكتر رحمت امینی را به عنوان دبیر عملی این همایش، همراهی كردهاند.
امروز ۱۷ اردیبهشت
داوری جشنواره سراسری شاهد در بخش داستان و خاطره به پایان رسید
داوری جشنواره سراسری ادبی شاهد در بخش های داستان كوتاه، بلند و خاطره توسط داوران «راضیه تجار و حسین فتاحی» به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری،امروز ۱۷ اریبهشت ماه داوری بخش داستان و خاطره توسط راضیه تجار وحسین فتاحی صورت گرفت و راضیه تجار نویسنده انقلاب و داور كشورمان در مورد آثار جشنواره سراسری شاهد، اظهار كرد: وقتی آثار این جشنواره را با دیگر جشنواره ها مقایسه می كنیم، متوجه می شویم كه بسیاری از نویسندگان جوان قالب داستان را می شناسند و اشراف كامل به موضوعات دارند.
استعدادها را پرورش دهیم
این داستان نویس با اشاره به موثر بودن برگزاری جشنواره ها، گفت: نفس برگزاری جشنواره ها خوب است و به جوانان انگیزه می دهد تا دست به قلم شوند و بنویسند. مسلما جوانان در هر جشنواره ای استعدادیابی می شوند. مسئله مهم و اصلی رها نكردن این نویسندگان جوان است باید با برنامه ریزی های مدون آنان را در زمینه داستان نویسی پرورش داد تا در این مسیر طی طریق داشته باشند و آثار بهتری در این زمینه ارائه دهند.
تجار در ادامه افزود: انگیزه ایجاد كردن و استعداد یابی باید از طریق برگزاری نشست های ادبی و كارگاه های تخصصی صورت بگیرد تا داستان نویسان علاقه مند در مباحث اصولی شركت كنند و سطح آموزشی خود در زمینه داستان را بالا ببرند.
وی همچنین تصریح كرد: عده ای از داستان نویسان كلیشه ای شده اند و در همه جشنواره ها شركت می كنند و آثار تكراری برای جشنواره ها می فرستند، این رویه خوب نیست و به جشنواره ها آسیب می زند. امیدوارم نویسنده ها پویاتر باشند و آثار جدید به جشنواره ها بفرستند تا به دانش خود و دیگران افزوده شود.
حسین فتاحی نویسنده و داور جشنواره سراسری ادبی شاهد، اظهار كرد: از اینكه نویسندگان در این جشنواره محدود به موضوعات خاصی نشده اند و می توانند به سلیقه خود اثر متفاوت خلق كنند بسیار خوب است.
كارگاه های تخصصی و نشست های ادبی مدون و منظم برگزار كنیم
نویسنده كتاب «فصل كبوتر» در ادامه تصریح كرد: مسئولان نباید تنها به برگزاری جشنواره ها بسنده كنند بلكه هر هفته با برگزاری نشست های تخصصی می توانند، استعدادهای جوانان و علاقه مندان به داستان نویسی را شكوفا كنند.
به گفته فتاحی، برگزاری جشنواره به عنوان قدم خوب است اما در قدم های بعدی باید به تربیت و پرورش داستان نویس تلاش كرد و استعداد یابی كرد.
این جشنواره به دبیر هنری ناصر فیض در بخش های شعر، داستان كوتاه و بلند، خاطره و قطعه ادبی با موضوع همسران شهدا برگزار می شود.
در این جشنواره كه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با بهره گیری از ادبیات، معرفی ادبیات شاهد و كشف و شناسایی و معرفی استعدادهای ادبی شاهد برگزار شد، ۳۸۷ شركت كننده با ۹۰۴ اثر شركت كردند.
بنابراین گزارش، آثار ارسال شده به تفكیك در بخش شعر: ۴۵۰ اثر، در بخش داستان كوتاه: ۳۰۱ اثر، در بخش داستان بلند: ۲ اثر و در بخش قطعه ادبی و خاطره: ۱۵۱ اثر بودند.
بازخوانی آثار ارسال شده را محمود حبیبی كسبی و فریبا یوسفی در بخش شعر و رحیم بهبودی فر و اصغر كاظمی در بخش های داستان و قطعه ادبی به عهده داشتند.
شایان ذكر است، مراسم اختتامیه این جشنواره شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.
كانون همبستگی فرزندان شاهد این جشنواره را با همكاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و پدیده شاندیز برگزار می كند.
به همت حوزه هنری كودك و نوجوان
حافظه جانبی شكرستان تولید شد
معاون تولید حوزه هنری كودك و نوجوان از آغاز فروش حافظه جانبی (فلش مموری) با طرح شخصیت شكرستان در نمایشگاه كتاب تهران خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی مقامی معاون تولید و محتوای حوزه هنری كودك و نوجوان با اعلام این خبر،گفت:پس از تولید و عرضه نوشت افزار و عروسك با طرح شخصیتهای مجموعه ایرانی شكرستان، این بار موفق شدیم با مساعدت شركت «امید آتیه پیام پرداز»، «حافظه جانبی» را تولید و به بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی كتاب تهران برسانیم .
وی افزود: حدود یكسال از شروع فعالیت فرهنگی معاونت تولید حوزه هنری كودك و نوجوان میگذرد و هدف ما درونیسازی كاراكترهای ایرانی در میان كودكان و نوجوانان است.
گفتنی است این حافظه جانبی در دو نوع ۴ و ۸ گیگابایت تولید شده است.
سالن محصولات جانبی شخصیتهای بومی به همت حوزه هنری كودك و نوجوان در خیابان ۲۷ ضلع شمالی مصلی در بخش جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی كتاب تهران از ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای مخاطبان خواهد بود.
طی احكامی از سوی محمد حمزهزاده
دبیر اجرایی و دبیر هنری سومین جشنواره سراسری تئاتر كودك و نوجوان منصوب شدند
معاون هنری و رئیس جشنوارههای حوزه هنری طی احكامی جداگانه "حجتالله ناظری" را به عنوان دبیر اجرایی و "حسن دولت آبادی" را به عنوان دبیر هنری سومین جشنواره سراسری تئاتر كودك و نوجوان معرفی كرد.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محمد حمزه زاده طی احكامی جداگانه روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه حجتالله ناظری را به عنوان دبیر اجرایی و حسن دولت آبادی را به عنوان دبیر هنری سومین جشنواره سراسری تئاتر كودك و نوجوان منصوب كرد. بنابراین گزارش، متن كامل احكام انتصاب ناظری و دولت آبادی به این شرح است:
جناب آقای حجتالله ناظری
با سلام و احترام
نظر به تجربه و تخصص جنابعالی در عرصه هنرهای نمایشی و بنا به پیشنهاد مدیر محترم حوزه هنری كودك و نوجوان به عنوان دبیر اجرایی سومین جشنواره سراسری كودك و نجوان حوزه هنری منصوب میشوید. امید است با اتكال به ذات مقدس احدیت و با عنایت به اهداف عالی حوزه هنری این دوره از جشنواره كه تاكیدی خواهد بود بر تولید آثار ارزشمند تئاتر كودك و نوجوان با شكوهتر و موثرتر از دوره گذشته برگزار شود.
جناب آقای دكتر حسن دولت آبادی
با سلام و احترام
نظر به تجربه و تخصص جنابعالی در عرصه تئاتر كودك و نوجوان و بنا به پیشنهاد مدیر محترم مركز هنرهای نمایشی به عنوان دبیر هنری سومین جشنواره سراسری كودك و نوجوان حوزه هنری منصوب میشوید. امید است با اتكال به ذات مقدس احدیت و با عنایت به اهداف حوزه هنری مبنی بر تربیت كودكان و نوجوانان با الگوی اسلامی ایرانی در معرفی و رویش نیروهای متعهد حوزه تئاتر و همچنین تولید آثار ارزشمند متناسب با ارزش های انقلاب اسلامی موفق و موید باشید.
محمد حمزهزاده
معاون هنری و رئیس جشنوارههای حوزه هنری
دبیر جشنواره ملی تئاتر تیرنگ:
افزودن بخش پژوهش ویژگی جشنواره تیرنگ بود/اختتامیه جشنواره ۲۴ اردیبهشت ماه
دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: گاهی اهالی تئاتراز مقوله تئاتر فاصله می گیرند اما از راه گنجاندن بخش پژوهش در جشنواره ها می توان، هنرمندان را به این سمت سوق داد.
یاسر محمودی برنتی دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به اینكه فراخوان این جشنواره در سه بخش و در نیمه دوم دی ماه اعلام شده بود، گفت: بخش آیین های نمایشی كه در فضای باز اجرا می شود، بخش اجراهای پژوهشی كه برای اولین بار در جشنواره های نمایشی كشور گنجانده شده و بخش ویژه جشنواره كه اختصاص به نمایش های صحنه ای استان مازندران یافته، سه بخش این جشنواره نمایشی را تشكیل می دهند.
محمودی، ویژگی این دوره جشنواره را اضافه شدن بخش پژوهش عنوان كرد و افزود: اینكه آثار با پشتوانه پژوهشی قوی درباره موضوع نمایش و در راستای علمی كردن اثر در این رقابت شركت كنند، رویكرد متفاوت جشنواره بود. در كشور آیین های مختلفی وجود دارد و ما امیدواریم با اجرای های پژوهشی، راه های تبدیل پژوهش به درام هموار شود.
این كارگردان تئاتر اضافه كرد: با مشاهده اجراهای بخش پژوهشی، كارگردانان و نویسندگان برای تولید آثار خود در آینده ایده های تازه و جدیدی می گیرند. گاهی اهالی تئاتراز مقوله تئاتر فاصله می گیرند اما از راه گنجاندن بخش پژوهش در جشنواره ها می توان، هنرمندان را به این سمت سوق داد.
محمودی بیان داشت: بیش از ۵۰ دهه از تاریخ حرفه ای نمایش می گذرد اما تاكنون راههایی برای تبدیل قصه های آیینی و آیین های نمایشی برای تبدیل به درام وجود ندارد.
وی ایده قرار دادن پژوهش و اجراهای پژوهشی در جشنواره تیرنگ را از سوی سینا دلشادی رییس حوزه هنری استان مازندران عنوان كرد و گفت: دلشادی كه تحصیل كرده ادبیات نمایشی ست، تجربه اجراهای پژوهشی را از گذشته داشت و آن را برای جشنواره پیشنهاد داد كه با استقبال خوبی هم روبرو شد.
وی با تشریح اهداف یازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ بیان داشت: تحقق اهداف انقلاب با هدف كشف و پرورش استعدادها و توسعه فرهنگی و تعمیق معرفت دینی و شاد زیستی توام با روحیه سازنده و كسب مهارت های اجتماعی با استفاده از ظرفیت های بومی-محلی كشور از اهداف این جشنواره اعلام شده است.
مسئول واحد نمایش حوزه هنری مازندران به رونمایی كتاب "دریچه ای بر آیین های نمایشی استان مازندران" در مراسم اختتامیه جشنواره تیرنگ اشاره كرد و گفت: این كتاب توسط جهانگیر نصر اشرفی به نگارش درآمده و یكی از دلایل سفارش این كار، استفاده از آیین ها و قصه های نمایشی استان مازندران است. همراه با این كتاب، سی دی از اشعار قدیمی مازندران هم عرضه می شود.
محمودی با ارائه آمار آثار رسیده به جشنواره تیرنگ، گفت: ۸۶ اثر از كل كشور به دبیرخانه جشنواره رسید كه ۱۵ اثر در بخش اجراهای پژوهشی، ۶۸ اثر در بخش آیین های نمایشی و ۳ اثر در بخش صحنه ای ویژه استان مازندران بودند.
وی اضافه كرد: جشنواره تیرنگ دوشنبه و سه شنبه ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه با برگزاری اجراهای پژوهشی و اجرای آیین های نمایشی برگزار می شود. اختتامیه این جشنواره صبح چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در ساری برگزار خواهد شد.
یادآور می شود یازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ با همكاری مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری و شهرداری ساری برگزار می شود.
با حضور پیروز ارجمند
آلبوم موسیقی "طرح نو" رونمایی شد
مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی "طرح نو" از تولیدات مركز موسیقی حوزه هنری، شامگاه سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در تالار وزارت كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، این مراسم با حضور پیروز ارجمند مدیر مركز موسیقی حوزه هنری و وزارت ارشاد و حمید عسگری آهنگساز آلبوم موسیقی "طرح نو" در قالب سیزدهمین گل بانگ سرود با عنوان جشنواره "ایران تو بمان" برگزار شد.
این آلبوم موسیقی در ۱۴ قطعه: الهی سینه ای ده آتش افروز، تو بیو، گل گندم، پاییز-بارون، زمستان سپیده بی پایان، بهار آفتابی، ملكا ذكر تو گویم، دماوند، پرسپولیس، كانتانت طرح نو(۳ بخش)، جام جم و تاملات تولید شده است.
شایان ذكر است ضبط قطعات این آلبوم موسیقی را اركستر اپرای ارمنستان و گروه كر مجلسی ملی ارمنستان به عهده داشتند.
پیروز ارجمند مدیر تولید این آلبوم و مركز موسیقی حوزه هنری تهیه كنندگی آن را به عهده داشته است.
هشتمین دوره جشنواره طنز سوره/۸
سجادی: رعایت اخلاق تنها خط قرمز طنز است
عباس سجادی مجری رادیو وتلویزیون معتقد است رعایت اخلاق، تنها خط قرمز در طنز است و كسی كه این موضوع را تشخیص دهد، می تواند به راحتی در حوزه طنز فعالیت كند.
عباس سجادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره طنز مكتوب امروز كشورمان گفت: به عقیده من شرایط طنز مكتوب نسبت به سالهای گذشته مطلوب تر است و پیشرفت و حركت پویای طنز با افتتاح دفتر طنز و از حوزه هنری آغاز شد و توانست تاثیر خوبی بر مخاطبان بگذارد.
شاعر«در سكوت سردم می شود» ادامه داد: برای آشنایی مخاطبان با طنز جدی و فاخر می توان به برگزاری نشست های تخصصی پرداخت و همچنین رسانه ای شدن طنز می تواند مفید باشد، البته این كار ممكن است آسیب هایی داشته باشد كه باید دقت كرد تا طنز با فكاهی اشتباه گرفته نشود.
نویسنده مجموعه شعر «در سایه غزل» خاطر نشان كرد: كارشناسی بیشتر و جدی تر در حوزه های مختلف و با استفاده از كارشناسان مجرب در این زمینه می تواند به مخاطب كمك كند بهتر و بیشتر با طنز آشنا شود.
این مجری و كارشناس ادبی با بیان اینكه طنز كشور با محدودیت هایی مواجه است، عنوان كرد: رعایت اخلاق، چه اخلاق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاق روزمره، تنها خط قرمزی است كه باید در طنز به آن توجه شود. اگر كسی بتواند این موضوع را تشخیص دهد می تواند به راحتی در حوزه طنز فعالیت كند.
عباس سجادی؛ متولد ۵ خرداد ۱۳۴۹ در تهران می باشد. وی سرداور بخش ترانه نخستین جشنواره بین المللی شعر فجر درسال ۱۳۸۵، دبیر گروه موسیقی انجمن دوستی ایران و تاجیكستان، سرودن بیش از ۱۰۰ قطعه ترانه جهت آلبوم های مختلف موسیقی و تیتراژ برخی از سریال ها و مسابقات تلویزیونی، عضو انجمن ادبی و هنری فرخی یزدی كرج ۱۳۶۵، از بنیان گذاران كانون های ادبی فرهنگسراها (قبل از تاسیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) ۱۳۷۴، مجری، نویسنده، محقق و تهیه كننده برنامه های ادبی و هنری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۷۴ تا كنون و عضو شورای شعر سازمان صدا و سیما از سال ۱۳۷۵ تا كنون را در كارنامه خود دارد.
به همت دفتر ادبیات فارسی زبانان حوزه هنری
آثار شاخص شاعران و نویسندگان فارسی زبان، منتشر می شود
دفتر ادبیات فارسی زبانان مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری؛ از چاپ و انتشار آثار شاخص و برجسته شاعران و نویسندگان فارسی زبان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ عباس یكرنگی، قائم مقام دفتر ادبیات فارسی زبانان حوزه هنری در خصوص فعالیت های سال ۹۳ این دفتر گفت: امسال طرح های زیادی توسط محمد حسین جعفریان مدیر دفتر ادبیات فارسی زبانان مركز آفرینش های ادبی به مسئولان حوزه هنری ارائه شده و امیدواریم با تصویب بودجه، طرح ها محقق شود.
وی در ادامه، مهمترین فعالیت و اولویت دفتر فارسی زبانان حوزه هنری را با توجه به كمبود بودجه فرهنگی كشور چاپ و انتشار آثار برجسته نویسندگان و شاعران فارسی زبان ذكر كرد و گفت: با توجه به طرح های مختلفی كه این دفتر دارد، ولی اولویت اول كارمان بر روی كارهای تولیدی و چاپی است كه ان شاء الله امسال قصد داریم كه ۱۰ اثر از آثار آنان را توسط انتشارات سوره به چاپ برسانیم.
وی در ادامه تصریح كرد: در حال حاضر كارهای تحقیقی بسیارخوبی در حوزههای مختلف شعر و داستان از سوی تعدادی از محققین مرتبط با این دفتر در حال انجام است كه یكی از این تحقیقات كتابی درباره شاعران زن افغانستان است كه ان شاء الله به زودی آماده چاپ خواهد شد.
وی در پایان از دیگر برنامه های دفتر فارسی زبانان حوزه هنری را راه اندازی سایت این دفتر اعلام كرد و گفت: این دفتر در صدد است، كه در صورت تصویب بودجه، سایت دفتر ادبیات فارسی زبانان را نیز راه اندازی كند.