به گزارش هنرنیوز؛غلامرضا رحمانی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و مدیر پروژه با اعلام این خبر گفت: این پروژه با در نظر گرفتن نورپردازی تابلوهای نفیس نقاشی، مقرنسها و گچ بریها انجام گرفته است.
او افزود: اهمیت تاریخی بنا، نفیس بودن المانهایی که باید نورپردازی میشد، ضوابط و استانداردهای موزهای و بنای تاریخی از قبیل محدودیتهای نورپردازی یک اثر تاریخی شامل آسیب نرسیدن به تمامی بدنهها، محدودیتهای سختی را ایجاد کرده بود.
به گفته رحمانی، نورپردازی در بناهای تاریخی تحت ضوابط خاصی صورت میگیرد که با توجه به قدمت تاریخی این بنا و فضاهای مد نظر، رعایت چنین ضوابطی ضروری است.
او افزود: از طرفی نورپردازی آثار نقاشی ارزشمند در این بنا طبق ضوابط خاصی باید انجام شود که از مهمترین آنها انتخاب منبع نوری مناسب با در نظر گرفتن هویت فرهنگی تاریخی بنا است.
وی با بیان اینکه دراین کار توجه به مصالح سطحی که به آن نور تابیده میشود از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: برای نمایش دقیق تزئینات و نقاشیها باید از منابع نوری مناسب استفاده شود.
رحمانی افزود: همچنین انتخاب منبع نوری باید بر اساس رنگ و ضریب انعکاسی سطح نمایشی، رنگ و درجه حرارت اسمی لامپ و تاثیر آن بر مصالح سطح صورت گیرد.
او با اشاره به مد نظر قرار دادن استانداردهای نورپردازی در فضاهای کاخ مرمر اظهار داشت: توجه به این موارد ضروری بوده و کمک فراوانی به کیفیت طرح و موفقیت آن میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی، اصلاح و بازبینی درکابل کشیهای انجام شده و در دست انجام، مدیریت مصرف انرژی، تعویض و جایگزینی لامپهای پرمصرف التهابی یا گازی با لامپهایی با مصرف کمتر، رفع گرمای تولید شده توسط سیستم روشنایی را از جمله استانداردهای نورپردازی در فضاهای کاخ مرمراعلام کرد.
او طراحی جدول تعویض لامپ و نگهداری و تمیز کردن به موقع آنها، طراحی سیستم روشنایی و نورپردازی دارای سوئیچ قطع کننده که هنگام نیاز نداشتن خاموش شود، پیش بینی سوئیچهای کنترل خاص به منظور نورپردازی زمانی یا مراسمی و انتخاب تجهیزات نورپردازی که از نظر رنگ بدنه با زمینه نصب همخوانی داشته باشندرا از دیگر استانداردهای لحاظ شده در این پروژه اعلام کرد.
گفتنی است، کاخ مرمر «دفتر مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام» و تابلوهای نفیس آنکه جزو آثار میراث فرهنگی کشور است براساس تفاهم نامهای که بین این نهاد و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید، ساماندهی میشود.
این تفاهم نامه به منظور استفاده از تجربه، تخصص و توان کارشناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه برای رفع نیازهای علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، بین دو طرف امضا شد.
ساختمان مرمر به دستور رضا شاه و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشی کاری شده است.
این مکان که عملیات ساختمانی آن ۱۳۱۶ پایان یافت، محل زندگی و کار رضا شاه بود، در دوره محمدرضا به موزه تبدیل شد و در دهه ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن نقل مکان کردو نام قدس بر آن نهاده شد.
این ساختمان پس از انقلاب اسلامی در اختیار دادستانی کل کشور قرار گرفت و سپس در زمان ریاست آیت الله یزدی در اختیار قوه قضاییه بود و پس از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای کاربرد موزه قرار گرفت که در سال ۱۳۷۶ بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.