مشهد و لالجین نامزد شهر جهانی صنایع دستی شدند
معاون صنایع دستی کشور:
مشهد و لالجین نامزد شهر جهانی صنایع دستی شدند
معاون صنایع دستی کشور با اعلام این خبر گفت: ما مشهد را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در زمینه سنگ های قیمتی، به ویژه فیروزه و لالجین همدان را به عنوان شهر جهانی سفال معرفی کرده‌ایم.او همچنین به انتخاب سه شهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی خبر داد و افزود: سیرجان به عنوان شهر گلین، میبد زیلو و مریوان به عنوان شهر ملی گیوه به ثبت می رسند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲
به گزارش هنرنیوز؛بهمن نامور مطلق در نشست خبری که امروز ۲۴ اسفند در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، درمورد اقدامات مثمر ثمر این معاونت در سال 94 و برنامه های آتی این بخش در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون صنایع دستی کل کشور گفت: برای امسال طرحی با عنوان شهر ملی صنایع دستی به شورای جهانی بخش اقیانوسیه صنایع دستی فرستادیم و از این به بعد یک شهر ملی و یک شهر جهانی در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت. سه شهر سیرجان در حوزه گلیم،‌ میبد در حوزه زیلو و مریوان برای گیوه به عنوان شهرهای ملی برای معرفی انتخاب شده‌اند.

او درباره برنامه‌هایی که در سال گذشته در حوزه صنایع دستی اتفاق افتاده گفت: حدود ۵۵۰ بازارچه صنایع‌دستی در ایران داریم، این در حالیست که ۴۳۰ شهرستان داریم. به عبارتی ما ۱۰۰ بازارچه صنایع دستی بیشتر از تعداد شهرستان‌ها در کل کشور داریم.

وی ادامه داد: امسال نیز با رشد قابل توجهی در غرفه‌های صنایع دستی مواجه هستیم و این غرفه‌ها گردش مالی نسبتا خوبی برای هنرمندان به همراه داشته است. سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان گردش مالی در این حوزه داشتیم و برخی از هنرمندان به ما اعلام کردند که کالایی برای ارائه به مردم در انبارها ندارند.

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد: نوروز برکات زیادی برای هنرمندان دارد، از طرفی موجب می‌شود مردم با فرهنگ‌های مختلف ایرانی از جمله صنایع دستی آشنا شوند. ما در نوروز امسال برنامه‌های ترویجی داریم و از آن برای آشنا سازی مردم با صنایع دستی استفاده می‌کنیم.

۸۰۰ کارگاه صنایع دستی میزبان نوروز

نامور مطلق گفت: امسال کارگاه‌گردی نوروزی برگزار می‌کنیم. بیش از ۸۰۰ کارگاه در سراسر ایران برای پذیرایی از گردشگران نوروزی اعلام آمادگی کردند. حتی گردشگران می‌توانند در خلق آثار صنایع دستی مشارکت کنند.

سال ۹۴سال خشکسالی و ۱۱۰۰ نشان ملی


او بیان کرد: سال ۹۴ سال خشکسالی مالی بود و ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم. بسیاری از کارهایی که جزو برنامه‌های ما بود، آنطور که باید انجام نشد. تقریبا در حوزه‌هایی که فعالیت داشتیم افت و رشد منفی نداشتیم. اما به اهدافی که پیش‌بینی کرده بودیم نیز نرسیدیم.

معاون صنایع‌دستی اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که برای سال آینده آماده شده، ما نسبت به سال آتی خوش‌بین هستیم و امیدواریم سال آینده سال شکوفایی صنایع دستی باشد.

نامورمطلق گفت: ما در سال ۹۴ به بیش از ۱۱۰۰ اثر نشان ملی داده‌ایم و این خودش یک نهضت است. این نشان برکات بسیاری را به همراه دارد که اصلاح مواد اولیه و تولید انبوه از جمله تاثیرات آن بوده است.

او همچنین از گسترش بینال‌های صنایع دستی در سال آینده خبر داد و افزود: امسال بینال چوب را برگزار کرده ایم و ۹ اثر برای کاندیدای جهانی انتخاب شده‌اند. ما در سال گذشته در حوزه سفال و رودوزی‌های سنتی نیز دو اثر جهانی داشتیم.

احتمال میزبانی ایران برای نشست ۵ قاره

معاون صنایع دستی از برگزاری دو نشست مهم جهانی همزمان با سال ۹۵ خبر داد و گفت: غدا هیجاوی رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا-اقیانوسیه به ایران آمده و معتقد بود فعالیت ایران ظرف یکی دو سال اخیر به اندازه فعالیت این کشور طی ۱۰ سال گذشته بوده است، تا آنجا که احتمال دارد نشست آسیا-اقیانوسیه و همچنین نشست ۵ قاره در ایران برگزار شود.این نشان می‌دهد که ما برای مدیریت صنایع دستی دنیا رو به حرکت هستیم.

بازگشت ایران به صنایع دستی جهانی

معاون صنایع دستی اضافه کرد: نامگذاری دو شهر جهانی برای نخستین‌بار یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه بوده است. ما برای نخستین‌بار اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بعد از جیپور هند داشتیم، تبریز شهر بعدی بود که در حوزه صنایع دستی ثبت شد و این نوید خوبی است که ما را به صنایع دستی جهانی برگرداند.

نامورمطلق ادامه داد:  از طرفی اعتبار دیگری برای اصفهان گرفتیم و این شهر به عنوان شهر خلاق صنایع دستی ایران معرفی شد.

موتور نساجی سنتی راه افتاد

او با بیان اینکه سال نساجی را پشت سر گذاشته‌ایم‌، افزود: اتفاقات خوبی در حوزه نساجی در سالی که گذشت افتاد و چند خانه نساجی از جمله خانه نساجی خراسان شمالی‌،خانه احرامی بافی در خوزستان‌ و نُغان داری در استان گلستان افتتاح شد.



معاون صنایع دستی با بیان اینکه قرار است هر سال یکی از حوزه‌های صنایع دستی را با عنوان شعار سال انتخاب کنیم گفت: خوشبختانه موتور نساجی سنتی ما راه افتاد. استان یزد که نساجی را تقریبا از دست داده بود وما هیچ ترمه سنتی نداشتیم. در سال جاری کاندید شهر نساجی شد و قطعا سال آینده یکی از شهرهای ملی ما معرفی خواهد شد.

 سال ۹۵ سال سنگ‌های قیمتی

او اعلام کرد: ضمن اینکه نساجی را در سال آینده ادامه خواهیم داد‌، سال آینده را به عنوان سال سنگ‌های قیمتی نامگذاری کرده‌ایم و برنامه‌ای برای تولید و ترویج سنگ‌های قیمتی داریم؛ زیرا این حوزه تجارت خوبی در دنیا دارد و ما سهم کمی در آن داریم. در برخی از موارد تا ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی در این حوزه است و امیدواریم ما سهمی از آن داشته باشیم.

نامور مطلق ادامه داد: در حوزه تولید نیز سامانه اطلاعاتی ما اصلاح شده است. همین طور دستورالعمل‌ها و مجوزها این حوزه اصلاح شده است. کارگاها شناسایی و درجه بندی شده‌اند. نمونه‌سازی یکی دیگر از کارهای ما در حوزه تولید است. در این حوزه بیست دستگاه را مدل سازی کردیم که بیشتر مربوط به حوزه نساجی بوده است. بعضی از این دستگاه‌ها در یزد مستقر شده است.

صنایع دستی پیشانی فرهنگی ایران در سفر رییس جمهور به فرانسه و اتریش

وی به سفر رئیس‌جمهور به پاریس اشاره کرد و افزود: سالی که گذشت سفر رئیس‌جمهور به کشور فرانسه صرفا یک سفر سیاسی نبود، بلکه هیاتی از معاونت صنایع دستی با ایشان همراه شده بود تا معرف فرهنگ و هنر و صنایع دستی ایران باشد.

او افزود: در حوزه بازرگانی نیز موفق‌تر بوده‌ایم. نمایشگاه‌های خوبی برگزار کردیم که یکی از آنها اکسپو بود و ما مقام دوم را از آن خود کردیم. در سفر ریاست جمهوری به فرانسه صنایع دستی پیشانی فرهنگی کشور ما در پاریس شد و قرار است همراه رئیس جمهور در سفر به اتریش نیز پیشانی فرهنگی ایران باشیم.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: ما معتقدیم با برگزاری این نمایشگاه‌ها آشنایی سازی دوباره‌ای با مخاطبان اروپایی خواهیم داشت زیرا استقبال از نمایشگاه‌های صنایع دستی ایران در کشورهای خارجی شده نشان دهنده این موضوع است.



هر شهرستان، یک بازارچه‌/ رونق فروش الکترونیک در سال ۹۴

نامورمطلق با اشاره به رونق فروش الکترونیک در سال ۹۴ گفت: شکوفایی تجارت الکترونیک یکی از مهمترین اتفاقات در سال ۹۴ بود، تا آنجا که ما در عرض از صفر به ۱۷۰ فروشگاه الکترونیک رسیدیم.

معاون صنایع دستی همچنین درباره بازارچه‌های صنایع دستی بیان کرد: بازارچه‌های صنایع دستی ما در حد مطلوب نبود. شعار ما هر شهرستان یک بازارچه‌ است و در حال حاضر با بازارچه اودلاجان ما ۱۰ بازارچه صنایع دستی دائم در کشور داریم و امیدواریم این تعداد را در سال آینده افزایش دهیم.

نامورمطلق همچنین راه‌اندازی انجمن صادرکنندگان را یکی دیگر از کارهای سال ۹۴ اعلام کرد و گفت: رشد صادرات صنایع‌دستی امسال ۱۸ درصد بوده و سال گذشته ۳۶ درصد. امیدواریم تا آخر سال نیز شاهد رشد بیش از این آمار باشیم. این در حالیست که ما در بسیاری از حوزه‌ها به دلیل مشکلات اعتباری رشد منفی داشتیم، اما در حوزه صنایع دستی رشد ۱۸ درصدی داشته‌ایم.

او درباره رشد فروش داخلی صنایع دستی نیز گفت: رشد فروش ما در فروش داخلی ۶۰ درصد بوده است

مبارزه با کالاهای قاچاق در حوزه شیشه

معاون صنایع دستی در حوزه بازرگانی بیان کرد: با توجه به انتقادها از ورود کالاهای قاچاق خوشبختانه ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق از ما همکاری خواسته و دوستان ما گشت‌هایی گذاشتند که برای نخستین‌بار کالاهای قاچاق در حوزه شیشه را رصد کنند. در این جشن‌ها به نتایج خوبی رسیدیم.

ما گشت‌های مشترکی با همکاری ستاد مبارزه با کالای قاچاق در بازار صنایع دستی داشته‌ایم تا جلوی ورود و همچنین فروش صنایع دستی غیرایرانی را بگیریم. همچنین موفق به اعطای نشان اعتماد به برخی فروشگاه‌های صنایع دستی شده‌ایم تا مردم از قیمت آنچه می‌خرند و همچنین ایرانی‌بودنش مطمئن باشند.

رشد ۸۸ درصدی اعتبار

نامورمطلق همچنین اعلام کرد: با توجه به مصوبات اخیر ما با رشد ۸۸ درصدی اعتبار مواجه هستیم خوشبختانه سازمان مدیریت با ما ارتباط خوبی برقرار کرد و درک مشترکی ایجاد شده است. خوشبختانه گفتمان‌سازی در این حوزه به نتیجه رسیده و برای نخستین‌بار ۳۰ میلیارد تومان از اموال تملکات به حوزه صنایع دستی اعبتار داده شده است؛ از طرفی ۲۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات هزینه‌ای برای این حوزه مصوب شده است. گرچه این اعتبارت کم است اما رضایت بخش است.

برگزاری نمایشگاه هزار دستان

او از برگزاری نمایشگاه هزار دستان با هزار اثر برتر صنایع دستی خبر داد و گفت: سیاست ما ارائه صنایع دستی کیفی در دنیا است و این کیفی به معنای تزئینی نیست.

معاون صنایع دستی همچنین از حضور این حوزه در جشنواره فجر سال آینده خبرداد و بیان کرد: ما در سال‌های گذشته غایب بزرگ جشنواره فجر بوده‌ ایم و حتما در سال آینده برای حضور جدی در جشنواره فجر برنامه داریم و از ۱۱۰۰ اثر برگزیده نشان ملی ۱۰۰ اثر را در جشنواره فجر سال آینده نمایش داده و مسابقه‌ای در این زمینه برگزار می‌کنیم.

نامور مطلق با بیان اینکه در سال جاری اداره طراحی به معاونت صنایع دستی اضافه شده است گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی زیبایی شناسی بود به همین دلیل این اداره را راه اندازی کردیم تا به طرف شناسنامه دار کردن آثار فاخر پیش برویم.

نوید روزهای خوب برای حراجی ها

معاون صنایع دستی همچنین در بخشی از سخنانش به حراجی ها اشاره کرد و  گفت: استعلامی که از بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری انجام شد این اجازه را داد که معاونت صنایع دستی مجوز حراجی‌های این حوزه را صادر کند. این موضوع امکانات تازه‌ای برای رفع مشکلات و محدودیت‌هایی را که داشتیم ایجاد کرده است.

او همچنین درباره اصلاح برنامه‌های حراجی توضیح داد: ما آیین‌نامه حراجی را آماده کرده‌ایم و امید می‌رود سال ۹۵ حراجی خوب و بزرگی در زمینه صنایع دستی داشته باشیم. همچنین قرار است در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنیم.


مانع کم شدن هنرمندان بیمه‌شده، شده‌ایم


نامورمطلق در ارتباط با بیمه هنرمندان گفت: ما به موفقیت چندانی در این زمینه دست پیدا نکرده‌ایم، اما جلوی اتفاقات منفی و معکوس را هم گرفته‌ایم، به این معنی که نتوانسته‌ایم هنرمندی را به لیست بیمه‌شدگان بیفزاییم، اما مانع کم شدن تعداد هنرمندانی شده‌ایم که پیش از این جزو بیمه‌شدگان بوده‌اند. از سوی دیگر نمی‌توانیم افراد بالای ۵۰ سال را بیمه کنیم، چرا که باید حق بیمه تمام سال‌هایی که بیمه پرداخت نکرده‌اند را بپردازیم و این مسئله برای ما امکان‌پذیر نیست.

معاون صنایع دستی کشور بیان کرد:  همچنین برنامه‌ای با سازمان تامین اجتماعی برگزار کردیم تا بیش از سه هزار از کسانی که شایستگی بیمه شدن نداشتند حذف و افراد محقق جایگزین آن شوند.


بازارچه های صنایع دستی همچنان رایگان است

در ادامه این نشست، مدیرکل صادرات صنایع دستی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه بسیاری از بازارچه‌های صنایع دستی که برای نوروز در سطح کشور برگزار می‌شوند صنایع دستی عرضه نمی‌کنند گفت: برخی از بازارچه‌هایی که برگزار می‌شوند زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی برگزار می‌شوند و برخی را شهرداری‌ها برگزار می‌کند. برای آنکه این وضعیت سروسامان بگیرد مجوزهای خوبی می‌دهیم.

پویا محمودیان ادامه داد: ما در ماهی که گذشت جلسه‌ای با مدیران کل معاونت صنایع دستی استان‌ها برگزار کردیم و شیوه‌ نامه‌ای به آنها ابلاغ شد در جزئیات این شیوه نامه تاکید شده که حتما در بازارچه‌های صنایع دستی از محصولات صنایع دستی استفاده شود و مواد غذایی بیرون از این بازارچه‌ها عرضه شود.

امسال برای نخستین‌بار طرح یکسان سازی بازارچه‌های صنایع دستی را اجرای می‌کنیم سال گذشته این طرح در هفت استان برگزار شد. امسال قرار است این بازارچه‌ها در چادرهای متحدالشکل و با لوگوی معاونت صنایع دستی برگزار شود تا مخاطبان اطمینان خاطر از خریدشان داشته باشند.

او همچنین در بحث پولی شدن نمایشگاه‌های صنایع دستی بیان کرد: ما در شیوه نامه‌ای که آن را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم تاکید کرده‌ایم بازارچه‌هایی که به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته به همان شکل ادامه داشته باشد. به خصوص رشته‌های در حال منسوخ و نمایشگاه‌هایی که مبلغی برای هزینه غرفه از هنرمندان دریافت می‌کردند به همان روال ادامه پیدا کند و هزینه مازادی از هنرمندان دریافت نشود.
کد خبر: 90166
Share/Save/Bookmark