رضا مهدوی در گفتگو با هنرنیوز:
کتاب موسیقی یعنی فرهنگ مكتوب موسیقی
رضا مهدوی، درباره اهمیت كتاب به مناسبت بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب ابراز داشت: کتاب موسیقی یعنی فرهنگ مكتوب موسیقی.
تاريخ : سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۶
به گزارش هنرنیوز، مدیر مركز موسیقی حوزه هنری گفت: با كمال تأسف مطالعه نه فقط در بین هنرمندان موسیقی بلكه هنرجویان و دانشجویان موسیقی در تمامی سطوح پایین است و فكر می كنند همانقدر كه به علوم عملی دست یابند كفایت موضوع می كند.
رضا مهدوی با بیان این مطلب افزود : كتاب موسیقی، یعنی فرهنگ مكتوب موسیقی، یعنی فرهنگ مكتوبِ هنری كه ذاتاً شنیداری است. موسیقی مثل نقاشی و معماری، بدون كتاب هم می تواند به "حیات هنری" خود ادامه بدهد. كما این كه تا به حال هم همین طور ادامه داده است. اما ادامه "حیات فرهنگی" آن بدون كتاب امكان ندارد. سایت، پی.دی.اف و هرچه از این دست كه رؤیت آن به كمك مونیتور و صفحۀ ال.سی.دی باشد هم نمی تواند جای كتاب را بگیرد.
وی ادامه داد : كتاب در هر زمانی، موجودیت فیزیكی و كاركرد فرهنگی خود را دارد. موسیقی ما بدون كتاب، یعنی بدون فرهنگ مكتوب، یعنی بدون انتشار، هرقدر هم از لحاظ هنری و آفرینشگری در سطوح بالا باشد، از لحاظ فرهنگی و معرفت عمومی، در حد موسیقی اقوام بدوی، مردم روستایی و زیست ـ بوم های دور افتاده خواهد ماند.
مؤلف كتاب موسیقایی "ترنّم" معتقد است علوم پایه ای و نظری مبتنی بر عمل موسیقی نه تنها در چارچوب اساسی چیدمان تفكر علوم انسانی و علوم ماوراءالطبیعه حتی در هنر انتزاعی موسیقی نقش مهمی دارد تا جایی كه جوامع بشری تمامی مباحث روزآمدی و كیفی را در كنار فن موسیقا آنهم از نوع علمی و جدی آن لحاظ می كنند. كنفسیوس می گوید: " اگر می خواهید فرهنگ جامعه ای را بدرستی بشناسید، به موسیقی آن جامع توجه كنید".
این موسیقی دان از سطح فرهنگ مطالعه در بین هنرمندان اظهار می دارد: با كمال تأسف مطالعه نه فقط در بین هنرمندان موسیقی بلكه هنرجویان و دانشجویان موسیقی در تمامی سطوح پایین است و فكر می كنند همانقدر كه به علوم عملی دست یابند كفایت موضوع می كند. به عبارتی مطالعه علوم نظری موسیقی و همینطور دیگر مطالعات اجتماعی نیاز واقعی هر موسیقی دانی است. چرا كه سطح شعور عقلایی او هم راستا از دو بُعد فنی و فرهنگی ـ اجتماعی رشد كرده و این هنرمند همانگونه كه در گذشته های دور جایگاه ویژه ای در بین مردمان داشت و بعبارتی او را جامع الشرایط می پنداشتند، امروز، به جایگاه اصلی خود می پیوندند.
مهدوی از آمار تولید كتاب در ۳۰ ساله اخیر مركز موسیقی حوزه هنری خبر می دهد: در دهه ۶۰ كتابی منتشر نشد. دهه ۷۰ موضوعاتی در ۱۰ جلد منتشر شد. دهه ۸۰ دهه شكوفایی تولیدات شنیداری در كنار تولیدات مكتوب و پژوهشهای كاربردی بود كه خوشبختانه ۵۴ عنوان كتاب با موضوعات مهم و متنوع عرصه گسترده موسیقی با كمك انتشارات سوره مهر به زیور چاپ آراسته شد، كه غالباً به چاپهای بعدی هم رسید.
امسال برای نمایشگاه كتابهای: "ردیف موسیقی ایرانی ساز عود" ،حبیب سماعی و راویان آثار او "فرهنگ آهنگسازی ۱ و۲ "، "فرم در موسیقی بین الملل" ، "رساله فوگ" ،" تصنیف سرایی در موسیقی ایران" ، "آیین دف نوازی ۱و۲"، "هر طرف آواز غم ـ نوحه خوانی شوشتر" و "رساله آهنگ سازی" چاپ اولی های ۹۱ـ ۱۳۹۰ هستند كه در كنار دیگر مكتوبات سالهای گذشته و نیز كتاب فصل "مقام موسیقایی" عرضه می شوند.
مهدوی در پایان گفت: دفتر پژوهشهای كاربردی مركز موسیقی حوزه هنری آمادگی دارد تا بهترین آثار مكتوب پژوهشی ،ترجمه، تألیفی، تحقیقی و گردآوری در رابطه با علوم نظری شاخص را مورد حمایت خود قرار دهد تا از این طریق بخشی از خلاء و فقر منابع مطالعاتی موسیقی ایران جبران شود.