بازگشت؛ یا با سپر یا بر سپر
نگاهی به کتاب «نشان سرخ دلیری»؛
بازگشت؛ یا با سپر یا بر سپر
کرین در طلب حقیقت و استفاده از تجربه در راس آن رشته از ادبیات قرار گرفته که مخصوص آمریکاست و تم آن در کارهای «ارنست همینگوی»، «شروود اندرسن» و «توماس وولف» دیده می شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
نشان سرخ دلیری نوشته استیون کرین(۱۸۷۱ - ۱۹۰۰) شاعر و نویسنده آمریکایی از سوی همینگوی عنوان بهترین داستانهای جنگی تمام دورانها را بر خود دارد. این کتاب درباره سرباز تازه کاری است که با موانع مواجه می شود و در اثر برخورد با آن موانع و تحمل شداید تجربه پیدا می کند و سربازی کهنه کار از معرکه بیرون می آید. کرین بعد از جنگ به دنیا آمده بود و هرگز در جنگ شرکت نکرده بود اما کتابش بعد از انتشار به طور گسترده ای توسط سربازان کهنه کار برای خلق مجدد آن مناظر، صداها و حس مبارزه واقعی مورد تقدیر قرار گرفت. انتشار کتاب شهرت فوری بین المللی را برای کرین به عنوان یک نویسنده بزرگ آمریکا به ارمغان آورد شد. امروزه بعد از یک قرن این کتاب به عنوان یک نقطه عطفی در ادبیات داستانی آمریکا به حساب می آید.

روش کار کرین در پرورانیدن داستان بسیار جالب است زیرا داستان را می سازد و با حرارت پیش می رود تا موقعی که به حد اعلای هیجان می رسد و آن وقت یک مرتبه قهرمان را با یک بن بست یا یک شکست مواجه می کند این همان روشی است که چخوف دارد. کرین در نوشته هایش عمیق و جدی، لغزان و لطیف، سلیس و بی پروا بود و آنچه می نوشت همان بود که روح حساسش درک می کرد و بدون اختیار و تامل بر کاغذ می آورد. عقیده کرین آن بود که هر قدر تماس هنرمند با حقیقت و واقعیت نزدیک تر باشد همان قدر بر قدرت خلاقه‌ی او افزوده می شود. کرین در طلب حقیقت و استفاده از تجربه در راس آن رشته از ادبیات قرار گرفته که مخصوص آمریکاست و تم آن در کارهای «ارنست همینگوی»، «شروود اندرسن» و «توماس وولف» دیده می شود. کرین در اصل تحصیل کرده نبود و کتاب خوان خوبی هم به شمار نمی رفت. آنچه را که می خواند بدون راهنمایی مطلعین بود. به طور کلی از آن نویسنده های معاصر خودش حتی استیونسن که شهرتی کسب کرده بودند و مردم به خاطر مد و خودنمایی هم که شده بود آن ها را دوست داشتند، خوشش نمی آمد. 

در بخشهایی از کتاب می خوانیم: «به چادر خودش رفت و روی پتویی در کنار سرباز دراز که صدای خرخرش بلند بود دراز کشید. در آن تاریکی تصورات عجیبی از مغزش می گذشت. در عالم خیال هیولای ترس را می دید که با هزاران زبان خود پشت سر او ایستاده و به فرار تحریکش می کند، در حالی که دیگران با خونسردی تمام در راه کشور خودشان جانفشانی می کنند. پیش خود اعتراف کرد که قادر نخواهد بود با این هیولای وحشتناک دست و پنجه نرم کند و در برابرش مقاومت نماید. احساس می کرد که هنگام نبرد هر سلول بدنش یک گوش خواهد شد تا به صداهای هیولای ترس گوش بدهد و حال آنکه رفقایش محکم بر سر جای خود خواهند ایستاد و گوششان به روی این صداها بسته خواهد بود.» از روی این کتاب چند باری هم اقتباس شده است که معروفترین آنها به فیلمی به همین نام به کارگردانی «جان هیوستون» در سال 1951 بر می گردد. 

نشان سرخ دلیری با ترجمه «غفور آلبا» زیر نظر موسسه انتشارات امیرکبیر و با قیمت 3800 تومان منتشر شده است.
کد خبر: 81742
Share/Save/Bookmark