انگیزه ها برای ساماندهی بافت ها و بناهای تاریخی در مجلس آینده بالا خواهد بود
نماینده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم:
انگیزه ها برای ساماندهی بافت ها و بناهای تاریخی در مجلس آینده بالا خواهد بود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مهمترین مشکل برای ساماندهی بناهای تاریخی، چاله های قانونی است که باید در مجلس دهم پر شوند. هم اکنون تعداد بسیار زیادی بنا به دلیل مشکل مالکیت، بلااستفاده مانده و یا حتی در حال تخریب هستند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۲
به گزارش هنرنیوز؛ بهروز نعمتی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء (صابتا) گفت: خوشبختانه مجلس آینده در زمانی کار خود را آغاز خواهد کرد که با فاصله کمی، حرکت جدی اقتصاد ایران در پسا برجام آغاز شده و قطع در این شرایط حساسیت ویژه ای به مسایل اقتصادی خواهد داشت.

نماینده منتخب مردم تهران برای دوره دهم مجلس اضافه کرد: ما در دوره بعدی مجلس هیچ راهی نداریم جز اینکه به دنبال برنامه های درون زای اقتصاد برویم و بتوانیم کاستی های گذشته را جبران کنیم. امروز به شکل کاملا مشهود و عیان می دانیم که یکی از مزیت های اصلی کشور ما برای تقویت و توسعه اقتصاد درون زا، بحث گردشگری است. ضمن اینکه آگاه هستیم که تبدیل شدن ایران به یک مقصد گردشگری عمده در منطقه می تواند برای ما تبعات مثبت امنیتی هم داشته باشد. بنابراین من می توانم تضمین کنم که مجلس دهم در حوزه گردشگری، چه به دلیل رویکردهای فرهنگی و چه مسایل اقتصادی مصوبات مهم و قابل توجهی خواهد داشت.

نماینده اسد آباد در مجلس نهم ادامه داد: ما در دوره فعلی مجلس متاسفانه به دلیل مشغولیت بیش از اندازه به مسایل سیاسی و سیاست خارجی عملا امکان ورود به بسیاری از مسایل و از جمله ساماندهی بافت ها و بناهای تریخی نداشته ایم. مجلس دهم اما آن طور که به نظر می رسد ترکیبی یکدست تر و همدل تر خواهد داشت و در شرایطی که موضوعات مهم سیاسی کشور حل و فصل شده، به سمت مسایل اقتصادی خواهد رفت.

نعمتی در ادامه با اشاره به اهمیت احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی برای تقویت اقتصاد درون زا، تاکید کرد: مهمترین مشکل برای ساماندهی و استفاده بافت ها و بناهای تاریخی کشور تا جایی که ما در جریان هستیم، چاله های قانونی است که باید در مجلس دهم پر شوند. به طور مثال هم اکنون تعداد بسیر زیادی بنا به دلیل مشکل مالکیت، علی رغم ارزش های فرهنگی و تاریخی فوق العاده ای که دارند بلااستفاده مانده و یا حتی در حال تخریب هستند.

وی افزود: در مجلس نهم ابتدا انگیزه های نسبی برای سامندهی این حوزه وجود داشت که متاسفانه برخی مسایل سیاسی باعث شد تا پرداختن به این دست مسایل از اولویت کار مجلس خارج گردد. اما مجلس دهم قطعا در خصوص ساماندهی بناهای تریخی کشور تصمیمات جدی خواهد گرفت تا زمینه جهش در این حوزه فراهم شود. در مجلس بعدی انگیزه ها برای ساماندهی بافت ها و بناهای تاریخی بالا خواهد بود.

این نماینده منتخب مجلس دهم با اشاره به طرح توانمند سازی بناها و بافت های تاریخی کشور که دیماه سال جاری از دستور کار مجلس خارج شده بود، تاکید کرد: ما همان زمان هم اعلام کردیم که این طرح در مجلس مسکوت نخواهد ماند و قطعا با تغییرات جدید و بحث های کارشناسی مفصل تری وارد دستور کار مجلس آتی خواهد شد.

نعمتی افزود: در این مسیر بدون شک نمایندگان مجلس دهم نیازمند مشارکت مجموعه هایی چون صندوق احیاء برای دریافت مشاوره های تخصصی و اصلاح این طرح و همینطور تهیه طرح های مشابه هستند. چرا که ما چند موضوع مهم را در این بخش پیش رو داریم که از جمله می توانم از یک سو به بحث تعیین و تکلیف متولیان حوزه احیاء بناهای تاریخی اشاره کنم و از سوی دیگر هم موضوعاتی چون ساماندهی بحث مالکیت این دست بناها است که خصوصا نیاز به تعامل بسیار زیادی با مجموعه هایی چون سازمان اوقاف دارد که بناهای زیادی تحت تملک آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مجلس دهم می تواند به حلقه واسط و محل تبادل نظر نهادها و ارگان های مسئول و ذی ربط در این حوزه تبدیل شود و خروجی چنین نقشی نهایتا باید به شکل مصوبات و قوانین کارآمد برای ساماندهی بافت ها و بناهای تاریخ کشور دیده شود.
کد خبر: 89951
Share/Save/Bookmark