اندیشه امام (ره) در جامعه در حال کم رنگ شدن است / جشنواره‌ زدگی  آفت بزرگ تئاتر خیابانی
درنشست «چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» عنوان شد؛
اندیشه امام (ره) در جامعه در حال کم رنگ شدن است / جشنواره‌ زدگی آفت بزرگ تئاتر خیابانی
دبیر همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در پاسخ به هنرنیوز گفت: جشنواره‌ زدگی آفت بزرگ تئاتر خیابانی است و این مسئله بیشترین ضربه را به تئاتر خیابانی زده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری «چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و «امیرحسین شفیعی» دبیر این همایش در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار گردید.

کوروش زارعی در این نشست با بیان اینکه متاسفانه ما درباره شخصیت اول کشور و معمار انقلاب اسلامی در هنرهای نمایشی کار خاصی نکرده ایم عنوان کرد: امام شخصیت بزرگ تاریخ معاصر جهان است که با مبارزات خود انقلاب را به پیروزی رساند لذا اینکه درباره امام کار هنری انجام نمی شود بی انصافی است. اندیشه امام خمینی (ره) در جامعه در حال کم رنگ شدن است و این همایش قدم کوچکی در این راستا خواهد بود.

وی دست یاری به سوی رسانه ها دراز کرد و از آنان خواست تا کمک کنند این همایش فرهنگ سازی شود چرا که بانیان این امر اهداف بزرگی دارند تا تئاترمردمی خرداد به مهمترین و بزرگترین رویداد فرهنگی تبدیل شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ، این همایش را مختص تئاترخیابانی ذکر کرد اما خاطرنشان کرد این همایش زمینه ساز ایجاد مهمترین اتفاق تئاتر کشور درباره انقلاب شود به گونه ای که در سالهای آتی علاوه بر بخش خیابانی شاهد تئاترهای صحنه ای هم باشیم.

وی از همکاری ستاد ارتحال حضرت امام(ره) با این همایش قدردانی کرد و بودجه این همایش را آنقدر ناچیز دانست که بهتر دید اصلا رسانه ای نشود.

کوروش زارعی با گلایه از عدم هم افزایی دستگاههای فرهنگی که همواره در پی مسابقه آرم ها هستند تاکید کرد: اگر هم‌افزایی نباشد شاهد اتفاق بزرگی در فرهنگ و هنر نخواهیم بود.

امیرحسین شفیعی دبیر همایش نیز در این نشست خبری ، برگزاری این همایش را از 13 تا 17 خرداد اعلام کرد و خبر داد گلزار شهدای، مجموعه تئاتر شهر و مرقد حضرت امام خمینی (ره) سه محل اجرای نمایش های این همایش در تهران است.

وی با بیان اینکه اختتامیه همایش در کنار شهدای غواص در حوزه هنری خواهد بود با اشاره به تعداد آثار رسیده یادآور شد: ۶۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. ضمن اینکه در ابتدا قرار بود همایش به صورت رقابتی برگزار شود اما رقابت را حذف کردیم و مبنا را بر حمایت کارها برای اجرا عمومی قرار دادیم.

وی از استانهایی همچون تهران ، اصفهان ، گیلان، لرستان، ایلام، مازندران، خوزستان، همدان، اصفهان، کردستان به عنوان استانهایی یاد کرد که همزمان با تهران ، میزبانان آثار این همایش هستند.

به گفته دبیر این همایش ، هر گروه میانگین سه تا شش اجرا خواهند داشت این درحالی است که در تهران نیز هشت گروه اجرا خواهند داشت.

دبیر همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید «وضعیت تئاتر خیابانی به لحاظ کیفیت و امکانات چگونه است ؟» جشنواره‌زدگی را آفت بزرگ تئاتر خیابانی ذکر کرد و گفت: اگر جشنواره و مسابقه نباشد تئاتر نمی تواند ادامه حیات داشته باشد و این مسئله بیشترین ضربه را به تئاتر خیابانی زده است. درحالی که سیاست درست این است که ما می بایست جشنواره ها را کنار بگذاریم و اجراهای عمومی را مورد حمایت قرار دهیم تا بتوانیم در این امر به تعالی و پیشرفت برسیم. متاسفانه هنوز در طول ۲۵ سال چند کار ماندگار تئاتر خیابانی وجود ندارد.

وی در مورد کیفیت آثار رسیده به همایش که سوال دوم خبرنگار هنرنیوز بود پاسخ داد: خوشبختانه کیفیت آثار مطلوب است و آثار گوناگونی در این همایش حضور دارند که چند اثر دانشجویی نیز در این دوره دیده می شوند و من معتقدم حضور دانشجویان تئاتر در عرصه تئاتر خیابانی باعث رشد و تعالی این حوزه می‌شود. ضمن اینکه آثار همایش تئاتر مردمی خرداد با دو محوریت قیام 15 خرداد و امام (ره) تولید شده است.
کد خبر: 94531
Share/Save/Bookmark