این کارگردان سینما با تایید عضویت خود در شورای جدید پروانه ساخت بیان کرد: در دوره قبل که عضو این شورا بودم به یکسری راهکار برای تعامل با تهیه کنندگان و فیلمنامهنویسها رسیده بودیم. به نظرم خیلی پسندیده نیست در این شورا فیلمنامهها صرفا رد یا قبول شوند، چرا که باید زبان گفت وگو و تفاهم بین اعضای شورا با سازندگان فیلمها ایجاد شود.
او گفت: با برقراری ارتباط و تعامل، دیدگاههای دو طرف منتقل میشود و برای رسیدن به این مساله پیش از هر چیز باید سیاستهای سازمان سینمایی به طور رسمی اعلام شود.
شورجه با اشاره به گفتههای رئیس سازمان سینمایی مبنی بر انتشار دفترچهای برای مشخص شدن سیاستهای این سازمان به ویژه در بخش صدور پروانه ساخت فیلمهای سینمایی ادامه داد: اگر این کار هرچه سریعتر انجام شود و چارچوبها و سیاستها تبیین شوند، راه نفوذ اعمال سلیقه مسدود میشود و از اتلاف وقت تهیهکنندگان و فیلمنامهنویسان هم جلوگیری میشود و این کار قطعا به نفع سینمای ایران است.
کارگردان فیلم «سی و سه روز» همچنین اضافه کرد: سازمان سینمایی باید سیاستهای خود را در حوزه تولید فیلم اعلام کند. همانطور که دردهه ۶۰ این موضوع مرسوم بود و بعدها هرازگاهی اعلام این سیاستها با وقفه روبرو میشد، اما در شرایط امروز، وضعیت سینمای ما و مباحث کلان نظام با شرایط اجتماعی و بیرونی ویژهای روبرو است که قاعدتا تغییراتی در سیاستهای گذشته باید اعمال شود.
وی با بیان اینکه یکسری ناهنجاریهایی در جامعه وجود دارد که از طریق سینما و با تولید آثار اجتماعی مناسب میتوان آنها را کم کرد، درباره جلسات شورای پروانه ساخت گفت: اولین جلسه این شورا هفته گذشته برگزار شد و از آنجا که مدتی است هیچ فیلمنامهای در این شورا بررسی نشده بود، چند فیلمنامه مطرح و بررسی شدند.
او درباره جزئیات این جلسه تاکید کرد: باید ابتدا سخنگویی معین شود تا نتایج جلسه و بررسیهایی که انجام میشود، اعلام شوند.
شورجه همچنین در بخشی از گفتوگوی خود با خبرنگار ایسنا درباره برگزاری مجمع عمومی فوق العاده خانه سینما گفت: تا آنجا که از طریق اخبار مطلع شدهام ظاهرا کلیات اساسنامهی اصلاح شده در مجمعی که برگزار شد، بررسی شده است و البته شاید بد نبود که جزئیات هم بررسی میشدند.
او با اشاره به اینکه تا سه ماه آینده باید یک مجمع عمومی دیگر برای انتخاب هیات مدیرهی جدید برگزار شود، بیان کرد: مجمع عمومی فوق العاده خانهسینما متاسفانه براساس اساسنامهای که سال ۱۳۸۶ مصوب شده و البته دستکاریهایی هم در آن صورت گرفته بود، برگزار شد و از هر صنفی یک نماینده در آن حضور داشت که این مساله یکی از اعتراضات من بود.
وی توضیح داد: معتقدم یک نفر، نماینده کل یک صنف سینمایی نیست و باید تعداد بیشتری حضور داشته باشند. ظاهرا در اساسنامه جدید قرار بود پنج نفر از هر صنف حضور داشته باشند که سه نفر دارای حق رای باشند، اما گویا این مساله تصویب نشده و هنوز فقط یک نفر حق رای دارد که خوب است این مورد اصلاح شود.
شورجه اضافه کرد: همچنین تا آنجا که اطلاع دارم توافقی صورت گرفته بود تا صنفهای معارض از جمله تهیهکنندگان که چندتایی هستند در مجمع عمومی فوقالعاده حضور نداشته باشند. اما خلاف آن در مجمع عمومی فوق العاده اتفاق افتاد و یک صنف رسمی و قانونی تهیه کنندگان در مجمع عمومی حضور پیدا نکرد، اما صنف معارض آن که قانونی نیست در مجمع نماینده داشت.
وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از صنفهایی که در خانه سینما هستند به طور قانونی ثبت نشدهاند، گفت: قرار بود از صنف تهیه کنندگان نمایندهای در مجمع عمومی شرکت نکند، اما ظاهرا یک نفر از شورای عالی تهیه کنندگان در این جلسه حضور داشت و به نظرم این کار خیلی پسندیده نبود. شاید بهتر بود نماینده وزارت ارشاد به این امر اعتراض میکرد به ویژه اینکه در حال حاضر بسیاری از صنفهای سینمایی که در مجمع حضور داشتند، سالها است انتخاباتی برگزار نکردهاند و نمایندگانی که در مجمع شرکت کردند چند سال قبل انتخاب شده بودند.
شورجه در پایان سخنانش گفت: همچنین چه خوب بود اگر تهیهکننده حاضر در جلسه به احترام همکاران دیگر خود که در مجمع نبودند، در جلسه حضور پیدا نمیکرد یا انصراف میداد، چرا که قطع به یقین همه این عزیزان دیر یا زود در کنارهم به فعالیتهای سینمایی خود ادامه میدهند.