آثار زیرچرخ کبود متاثر از پیوند عقل و عشق خلق شده اند
آریامنش با حضور در گالری ساربان عنوان کرد؛
آثار زیرچرخ کبود متاثر از پیوند عقل و عشق خلق شده اند
نشست خبری نمایشگاه خط نقاشی احمد آریامنش با عنوان "زیر چرخ کبود" یکشنبه ۱۱ اسفندماه در گالری ساربان برگزار شد.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴

به گزارش هنرنیوز،این روزها نمایشگاه نقاشی خط های احمد آریامنش در گالری ساربان برپاست به همین مناسبت نشستی پیرامون آثارش با حضور اهالی رسانه برگزار شد و آریتمنش درباره این نمایشگاه و آثار اخیرش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
احمد آریامنش با بیان اینکه در آثار این مجموعه از خط ابداعی خود استفاده کرده است گفت: از نظر تکنیکی در ترکیب بندی کارها دو نکته وجود دارد. اول اینکه سعی کردم در ریزاندامها و جزییات، اتصالات جدیدی را پیدا کنم که خوشایند و قابل تکثیر باشد. پس از مقوله عقل و عشق استفاده کردم، به معنی اتفاقی که با هیجان و احساس شروع می‌شود و با منطق پایان می‌یابد.
او افزود: این آثار بدون اتود اولیه و مستقیما روی بوم شروع شده و در جریان کار تغییرات لازم در آنها ایجاد شده است. موضوع دوم غنای بافت در تابلوها است. برای اینکه جذابیت بصری لازم به وجود بیاید، از چندین لایه مواد مختلف استفاده شده که باعث می‌شود کار به سمت نقاشی و شناخت مواد برود.
آریامنش درباره ترکیب بندی فرم دایره در آثارش گفت: در ترکیب‌ بندی تابلوها فرم دایره بیشتر دیده می‌شود، چون توجه من به کارما و برگرفته از این نگاه بود که آنچه از شما خارج می‌شود به شما برمی‌گردد. بنابراین به فرم دایره رسیدم چون از خودش شروع شده و به خودش برمی‌گردد. اگر عناصر ریاضی استفاده شده در کارها را نماد منطق و عقل بدانیم، در کنار آن منحنی‌ها نماد عشق هستند. بشر زمانی می‌تواند زندگی کند که هر دو را با هم پیش ببرد. من این دو را ترکیب کردم و نماد عقل و احساس با هم ارائه شدند.
وی ضمن اشاره به اینکه هیچ هنرمندی از خودش چیزی را نساخته است افزود: شباهت بین آثار هنرمندان مختلف به این دلیل است که هیچ کدام از آنان از خودشان چیزی نمی‌سازند، بلکه مانند یک مولف، آنچه را آموخته و تجربه کرده‌اند ترکیب کرده و به شیوه‌ای نو ارائه می‌دهند. همه ما مولف هستیم و با دیدن آثار قبل از خود، که آنها هم از جای دیگری الگو گرفته‌اند، آثار جدیدی می‌سازیم. اساتید ما چراغ‌هایی هستند که راه را برای ما روشن کردند و آثاری هم که امروز توسط ما به وجود می‌آید در آینده توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آریامنش در درباره شباهت آثارش به پیلارام گفت: پیلارام هنرمند با استعداد و دوست داشتنی است که نامش بر بدنه نقاشی خط ایران حک شده است و من نیز در مسیری گام برمی‌دارم که قبل از من هنرمندی چون پیلارام حضور داشته است که قوی‌ترین هنرمند در زمینه نقاشی خط بوده است.
وی افزود: پیلارام هم چیزی از خودش نساخت و او هم مؤلفی بود همچون مؤلفان دیگر که تجربیاتش آمیخته‌ای بود از هنر شرق و غرب ولی من در زمینه ساخت موتیف‌ها هیچ نگاهی به پیلارام نداشته‌ام و چون ایشان از خط شکسته ایرانی در آثارش برداشت کرده و به فرم‌های تازه رسیده است و من از خطی که خودم ابداع کرده‌ام در آثارم استفاده کرده‌ام و به جز دایره‌وار بودن این آثار هیچ شباهت دیگری وجود ندارد.
آریامنش با بیان اینکه خوشنویسان ما به دلایل مختلف کمتر به این مقوله اندیشیده‌اند که فکر خودشان را ارائه کنند افزود: معمولا افکار تحت عنوان شعر، از دیگران بوده و خوشنویس به عنوان یک تکنسین آن را اجرا می‌کرده است. در این آثار این نمایشگاه هیچ شعر یا واژه‌ای وجود ندارد اما حال و هوای رنگ و فراز و فرودها احساساتی را در شما بیدار می‌کند. وقتی اثر به سمت نقاشی می‌رود به تعداد بیننده‌ها برداشت از آن متنوع می‌شود، اما در خوشنویسی این طور نیست. من ۲۰ سال با افتخار اشعار بزرگان را می‌نوشتم اما حالا فکر می‌کنم علاوه بر آن می‌توان نگاه دیگری داشت. می‌توان از عنصر خط استفاده کرد و جهانی‌تر به آن نگاه کرد.
آریامنش که دو خط کرشمه و سفیر را ابداع کرده و در آثار تازه‌اش از خط کرشمه بهره برده است،‌ درباره این ابداع و پذیرش آن از سوی جامعه خوشنویسان گفت: من زمانی خطوط کرشمه و سفیر را ابداع کردم که پیش از آن در زمینه نستعلیق سال‌ها کار کرده بودم و چند کتاب درباره این خطوط نوشته بودم بنابراین من ساختار نستعلیق را به خوبی می‌دانستم و سپس دست به ابداع خط کرشمه و سفیر زدم. کرشمه نقطه مقابل خط نستعلیق است و قلم‌گذاری آن متفاوت است، حرکت آن نیز برخلاف نستعلیق از چپ به راست و پایین به بالاست.
او تأکید کرد: خط کرشمه و سفیر من کاملتر از خط نستعلیق نیست اما در جامعه‌ای که همه انواع شعر و موسیقی و هنرهای سنتی وجود دارد در زمینه تنوع خط ما فقیر بودیم و من هم معتقدم که خط ایرانی با داشتن دو خط فقیر است و به این نتیجه رسیدم که می‌توان خط ایرانی را امروزی‌تر کرد ولی اگر این خطوط جدید جایی به ثبت نرسیده است مشکل از متولیان است که جایی را برای ثبت چنین ابداعاتی ندارند اما با این حال کتاب خط کرشمه و سفیر من در کتابخانه ملی موجود است و به ثبت رسیده است.
او اضافه کرد: من خطوط جدیدم را به شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ارسال کردم ولی تا امروز جوابی داده نشده است چون انجمن هنوز درگیر اختلافات داخلی خود است.
آریامنش در ادامه گفت: کسانی چون میرعلی تبریزی هم خط ابداعی خود را بدون تأیید دیگران ابداع کرده بود و نستعلیق در طول این سال‌ها چیزی به آن اضافه نشده است و تنها صیقل خورده است و هنوز هم بسیاری معتقدند که بهترین نستعلیق متعلق به میرعماد است.
او تصریح کرد: من توانمندتر از دیگران نیستم و دیگرانی هم در آینده بهتر از من خواهند نوشت.
آریامنش با بیان این که آثارش را با نگاهی به کرشمه خلق کرده است درباره یکی از تابلوهای خود که از نمادهای ریاضیات در آن استفاده کرده است توضیح داد: ریاضی نماد عقل و منطق است و رنگ‌ها و پیچش‌ها و واژه عشق نماد احساس و انسان موفق کسی است که هر دو مقوله عشق و عقل را با هم پیش ببرد.
او در باره شخصیت خطوط ابداعی"کرشمه" و "سفیر" گفت: کرشمه اوج طنازی و انرژی حروف در بستر صفحه است. یعنی اگر خطوطی مانند نسخ و ثلث را خطوط جدی و با صلابت و منطقی بگیریم، کرشمه یک دیدگاه متفاوت را راضی می‌کند. نستعلیق نشان دهنده نرمی و لطافت و مهربانی است و صلابت و خشونت نسخ و ثلث را ندارد. شاید تا پیش از پیدایش نستعلیق همه فکر می‌کردند اوج خط همان نسخ و ثلث است اما دیدیم که نستعلیق با حس‌های جدید آمد و جایگاه خود را پیدا کرد. حالا باید توجه کنیم حس‌های دیگری هستد که با نستعلیق نمی‌خواند.
به گفته آریامنش؛ نوشتن نستعلیق نیازمند آرامش و سکوت و تنهایی است و با هیجان میانه‌ای ندارد. بنابراین به خطوطی نیاز داریم که شرایط احساسی متفاوت را پوشش دهند. سفیر جدی‌تر و منطقی‌تر از کرشمه و نمونه ایرانی نسخ است. قصد من ساختن یک خط ایرانی بود که اگر خواستیم با آن کتابت کنیم توانایی خط نسخ را داشته باشد. من ادعا ندارم که این خطوط جدید کاملتر از نستعلیق هستند اما موضوع این است که جامعه‌ای که انواع شعر و موسیقی و... دارد در خط خیلی فقیر است و باید خطوط متنوعی داشته باشد.
آریامنش با اشاره به ضرورت حضور مدیر هنری در کنار هنرمندان اظهار داشت: دنیا وارد بحث اقتصاد هنر شده و ما مدتها از آن عقب بوده‌ایم. می‌توان به آثار هنری دید اقتصادی داشت و روی آن سرمایه‌گزاری کرد اما این که اثر کجا و چه طور ارائه شود کار هنرمند نیست. باید کسانی تحت عنوان مدیریت هنری باشند که چنین کارهایی را برای هنرمند را انجام دهند.
همچنین "مهرناز خاکپوری" گرافیست و مدیر برنامه هنری این نمایشگاه در مورد نقش مدیر هنری گفت: هنرمند زمانی که مشغول به کار می‌شود فقط به خلق اثر توجه می‌کند و به مسائل دیگر توجه ندارد. در واقع پس از پایان کار هنرمند کار مدیر هنری آغاز می‌شود. مدیر هنری با شناخت مناسب از هنرمند و روحیات او فضای مناسب را برای ارائه آثار فراهم می‌کند.
این هنرمند خوشنویس و نقاش در خاتمه از آماده سازی قرآنی به خط سفیر خبر داد و گفت: قرآنی به خط سفیر به همت یکی از شاگردان من در حال نوشتن است که اکنون به نیمه رسیده است و امیدوارم تا یکی دو سال آینده آماده رونمایی شود.
نمایشگاه "زیر چرخ کبود" تا ۱۹ اسفندماه در گالری ساربان دایر است.

کد خبر: 69809
Share/Save/Bookmark