یک مدرس نقاشی پشت شیشه؛
این هنر اصیل را دریابید
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۸
مهرنوش بشارت استادکار و مدرس نقاشی پشت شیشه گفت : مهمترین اصل در ترویج هنر نقاشی پشت شیشه اطلاع‌رسانی است.

یک مدرس نقاشی پشت شیشه معتقد است:این هنر اصیل و فاخر به دلیل ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی در وضعیتی نامطلوب قرارگرفته‌ ومسئولان باید هرچه زودتر این هنر را دریابند.



به گزارش «هنرنیوز» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران، مهرنوش بشارت – استادکار و مدرس نقاشی پشت شیشه با بیان اینکه مردم و حتی در بعضی مواقع مسئولان فرهنگی از این هنر وزین ایرانی اطلاعات مناسب و کافی ندارند، گفت: مهمترین اصل در احیا و ترویج هنر نقاشی پشت شیشه اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره این هنر و تلاش برای خذب نیروهای جوان و علاقمند به یادگیری است.

او ادامه داد: در حالیکه امروز هنرهای متفاوتی مانند مینا‌کاری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، متاسفانه هنر نقاشی پشت شیشه که در دوره‌های مختلف تاکنون مغفول‌مانده ، از آنجا که هنوز جایی در دروس دانشگاه‌های هنر و مراکز آموزشی باز نکرده، نتوانسته‌است علاقمندان و نیروهای جوان‌تر را جذب کند.

این مدرس نقاشی پشت شیشه با اشاره به جذب جوان‌های علاقمند نقاشی به هنرهای تجسمی مدرن و انواع سبک‌های آن تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر هنرمندان و استادکاران این هنر در کشور به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند به همین دلیل متولیان و مسئولان فرهنگی و هنری باید برای زنده نگه‌داشتن این هنر از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

به گفته‌ وی در حال حاضر فعالیت رسانه‌ها بویژه صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی عمومی درباره نقاشی پشت شیشه و همچنین ایجاد بسترهای نمایشگاهی برای عرضه تولیدات این هنر و وارد کردن آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هنری مهمترین اقداماتی است که باید برای زنده نگه داشتن هنر نقاشی پشت شیشه مورد توجه قرار بگیرند.

بشارت با بیان اینکه هنر نقاشی پشت شیشه در ایران متفاوت از هنر موسوم به "ویترا" در اروپاست گفت: نقاشی پشت شیشه نخستین بار از کشورهایی مانند ایتالیا و یونان در قرن سوم پیش از میلاد با اسکندر مقدونی وارد ایران شد.

او ادامه داد: این هنر اصیل در دوره زندیه به اوج خود رسید و توسط استاد کارانی مشهور مانند" صادق خان"،"زمان خان" و سایر استادکاران با بهره‌گیری از اسلوب‌ها و روش‌های بومی پرورش یافت و همان روش تا دوره معاصر ازسوی دیگر استادکاران مانند "مدبر" ادامه یافته و به نسل امروز رسیده ‌است.

این هنرمند نقاشی پشت شیشه با اشاره به تفاوت‌های این هنر با "ویترا" تاکید کرد : هنر ویترا در اروپا بصورت نقش برجسته و روی شیشه انجام می‌شود و به مرور زمان از بین می‌رود درحالیکه نقاشی پشت شیشه ضایعات و برجستگی ندارد وبه بسترخاص و متناسب با نوع رنگ‌ها در شیشه احتیاج دارد و صد البته که به‌هیچ وجه نقوش آن زائل نمی‌شوند.

به گفته‌ وی هنر نقاشی شیشه به صورت های متفاوتی قابل اجراست که خط و نقاشی یکی از انواع آن است.

کد خبر: 16564
Share/Save/Bookmark