تنوع انتخاب در ساخت موسیقی فیلم نسبت به قبل بیشتر شده است
فردین خلعتبری در گفتگو با هنرنیوز:
تنوع انتخاب در ساخت موسیقی فیلم نسبت به قبل بیشتر شده است
فردین خلعتبری که مدت زیادی است در عرصه ساخت موسیقی فیلم فعالیت دارد، در رابطه با تغییرات این عرصه در چند دهه اخیر گفت: تنوع انتخاب در ساخت موسیقی فیلم نسبت به قبل بیشتر شده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۶

فردین خلعتبری آهنگساز و نوازنده در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز ابراز داشت: در اوایل کار که من شروع به ساخت موسیقی فیلم کردم وارد یک تجربه نو از موسیقی شدم، تجربه ای که به ساخت موسیقی فیلم مربوط می شد یعنی یک نگاه تازه به موسیقی.

وی ادامه داد: این دوره به لحاظ زمانی به دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ باز می گردد. در آن دوره آثار چندان تنوعی نداشتند و این موضوع حق انتخاب را از آهنگساز می گرفت.آهنگساز تنها حق داشت یک کار را انتخاب کند یا بیکار بماند.اما با گذشت زمان تنوع آثار بیشتر شد که این موضوع حق انتخاب را در آهنگساز بیشتر می کرد. این حق انتخاب به آهنگساز اجازه می داد یک کار را تأیید یا رد نماید.

آهنگساز فیلم «آزمایشگاه» که در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد در رابطه با این کار ابراز داشت: این فیلم یک کمدی عاشقانه است. البته شاید در مواردی به فضای ملودرام نزدیک می شود و حس درام در مخاطب شکل می گیرد.

در رابطه با خصوصیات فیلم کمدی عاشقانه هم باید بگویم که در مواقعی فیلم از فضای کمدی خارج شده و تأثیر است احساسی را مدنظر قرار می دهد. تاجایی که در مواقعی تنها چیزی که در فیلم دیده می شود، مبحث احساس و درام است.
وی در رابطه با خصوصیات فیلم توضیح داد: با توجه به ویژگیهای فیلم؛ موسیقی آن هم حالت کلاژ پیدا می کند. موسیقی همراه با جریانات ریتمیک فیلم جلو می رود و این همراهی بین پیشرفت فیلم و همراهی موسیقی اهمیت زیادی دارد، البته بیشتر همراه جریانات ریتمیک فیلم.
در رابطه با این کار موسیقی بیشتر جریانات اکشن کار را دنبال می کرد و ما با آقای امجد به این نتیجه رسیدیم که در کنار آن به جریان فکری فیلم بیشتر بپردازیم. جریاناتی که در وهله اول در موسیقی حالت مینی مال دارد و به لحاظ عاطفی عمق زیادی دارد و کل فیلم در جریانات کمدی هم به نوعی در آن والس نوشته شده حاکم است. این والس به من کمک می کرد که فضای سرخوشی فیلم را دنبال کمک و هم آن حالت ملودرام را با ملودی های مخصوص به خود عرضه نماید.

این آهنگساز در رابطه با چگونگی انتخاب فیلم آزمایشگاه ابراز داشت: در این پروژه این طور بود که من در ابتدا فیلم را دیدم بعد آن را انتخاب کردم و موسیقی را شروع کردم. از طرف دیگر نام حمید امجد که کارگردان کار است، نامی است که در کنار فیلم نمی توان نادیده گرفت و تأثیر این نام را بر پذیرش کار رد کرد.

وی افزود: از طرف دیگر وقتی ساخت یک کار با نام یک کارگردان یا فیلم نامه نویسی خوش نام همراه است. پذیرش کار راحتتر صورت می گیرد. در این پروژه هم؛ دیدن فیلم و نام کارگردان همراه هم بودند که پذیرش کار بدون هیچ تعملی صورت گرفت و نیاز به فکر وجود نداشت.

کد خبر: 37273
Share/Save/Bookmark