سهم الدين زماني نقاش و تصویرگر سورههای قرآن کریم در خصوص کلام وحی گفت: قرآن و به معجزه ای ماند که سرشار از رنگ و نقش است است و کلام ماورایی را به زبان انسان و فهم او درآورده است.
وی در خصوص این امر که در آثار شما تنوع رنگ بسیار دیده می شود، منطق استفاده از رنگهای متنوع و نحوه همنشینی رنگ در آثار شما چیست؟ گفت: رنگ در آثار من به سمبولیسمی میگراید که حاصل تأمل در آیات قرآن است. قرآن سرشار از رنگ و فرم است و به معجزه ای مانند است که کلام ماورایی را به زبان انسان و فهم او درآورده است.
وی افزود: هررنگ زنده کننده یک فرم خاص است و هر فرم دارنده یک رنگ. در واقع میتوان گفت رنگ حامل معانی بسیار و ارتباط تنگاتنگ با سمبولهاست. استفاده از رنگ در یکی از آیات و عدم استفاده در آیه دیگر این امر را بر مخاطب روشن میسازد. از آنجایی که رنگ در هنر مذهبی بیش از هنرهای غیر مذهبی به صورت نماد پردازانه ارائه شدهاست، میتوان علت سمبولیسم رنگ را به خوبی دریافت.
وی در ادامه گفت: رنگ سرخ متمایل به نارنجی در آثارم نمادی از شیطان است و هنگامی که به خواموشی میگراید معنای متفاوتی مییابد. رنگ و طرح بر مبنای سورههای قرآن است و احساس آیات در نقاشیها بازنمود یافته است.در واقع در آثار من رنگ و طرح بر مبنای روحیه اصلی سوره بازنمودی از حب خداوند، بزرگی، کمال، جمال، بخشش، قدرت، عظمت، مهر و خشم خداوند، و همچنین توصیف جهنم، بهشت، نعمات، بلایای وارده بر انسان، و پاداشهای وارد شده بر او و شاید از همه محمتر نعماتی است که در قرآن از آنها یاد شده است.
او ادامه داد:76 رنگ مختلف در آثار من حضور دارد و هر انسان رنگی دارد. این رنگ ها رنگ تمام کائنات از دیدگاه من است.
وی ادامه داد: رنگ خیر و شر در آثارم بازنمود یافته است. رنگ در این آثار بازتاب روایات قرآنی نیز هست. پیامبرانی که به سبب لطف خداوند آفریده میشوند تا انسان را به جایگاه اولیه خود هدایت کند. در بسیاری از موارد رنگها بازتاب زندگی پیامبران است.
او در مثالی از تابلو ها در خصوص سوره حج که تابلو آن با رنگهای تند و به خصوص رنگ سرخ اتشین استفاده شده است توضیح داد: این امر بازتاب احساس مخاطب از سوره ای است که در آن خداوند در آن به توصیف جهنم پرداخته است. جایگاهی بد است. ترسی که در این ایه مستتر است در رنگها بازتاب یافته است. ترسی که برای سعادت انسان به ذهن او وارد میگردد.
وی در خصوص این پرسش که در آثار شما قرینگی بارها و بارها تکرار میشود و این تکرار قطعاً حاصل منطقی خاص است، گفت: انسان و جنیان در یک زمان زیست میکنند و عمچنین در همین زمان بسیاری از جن و انس در عالم برزخ زندگی میکنند. همزمانی در زندگی موجودات در آثار من در قرینگی بازتاب یافته است.
وی در پاسخ به این سوال که علت عدم قرینگی در رنگهای آثار برخلاف طرح آنها چیست؟ گفت: رنگها صرفاً در معنای آیات است. برای خداوند رنگ و نژاد متفاوت نیست. این عدم قرینگی در برخی از قسمتها حاصل تفاوت نژاد است که با قرینگی فرمها همگام شده است. دایره نماد گردش زمان و رنگهای تیره در آنها نشانی از گمراهی است.
او در خصوص فرمشناسی آثار خویش گفت: فرم شناسی در آثار من شکلی کلی دارد. تمامی کائنات به فرمهای گیاهی بدل شده اند و میتوان آن را برگرفته از هنر ایران پس از اسلام دانست. آثار در شکل کلی در برخی موارد به سوره مانند شدهاند چنانکه در سوره شمس دیدیم تصویر کاملاً شکلی شبیه خورشید دارد و گلهای حاشیه کادر خلایق هستند که برخی خیرند و حامل رنگهای آرام و برخی شر که حامل رنگهای تند هستند. گمراهی انسانها در این تابلو با بنفش و قرمز و رنگهای تیره به نمایش در آمده است.
وی در پاسخ به این سوال که چه امری باعث شد آیات قرآن در آثار شما تصویرسازی شوند گفت:لطف خداوند تنها عاملی است که مرا به این سمت هدایت کرد. این آثار حاصل عنایت خداوند است. امیدوارم خداوند مرا در مصور کردن 17 سوره باقی مانده نیز یاری کند.
وی در خصوص خلق این آثار گفت: آغاز کار من به مهرماه سال 1349 باز میگردد و تقریباً 41 سال است که به این امر مشغول هستم. تا کنون 97 سوره از قرآن کریم به تصویر کشیده شده است. در این نمایشگاه میتوان جنبه های کلی این آثار را مشاهده کرد. این آثار تا کنون بارها به نمایش در آمده است.
سهم الدين زماني ، در نوجواني شاگرد استاد طلائي از بازماندگان شاگردان استاد كمال الملك بوده است.
وي فعاليت خود را از سبك رئالیسم و كلاسيك آغاز كرده و حاصل فعالیت او در این حوزه كاری شامل 360 تابلو است.
آثار «زماني» بارها بصورت انفرادي و گروهي به نمايش درآمده است. او پس از سال 1349 اين سبك را رها و براي اولينبار شروع به طراحي و نقاشي آيات قرآني در قالب تصوير کرد، بهطوري كه 114 طرح و رنگهای متنوع را براي 114 سوره قرآن كريم بهره برد و آثاری متفاوت از شیوه گذشته خود خلق نمود. در تمامي گلها و رنگها بر مبناي آيات و ترجمه و تفسير سوره ها ، نقاشي شده است .
اين هنرمند تاكنون 65 نمايشگاه انفرادي و گروهي در خارج و داخل كشور داشتهاست. از مهمترين نمایشگاههای او در كشور هاي آلمان، مجارستان، سوريه و لبنان است. وی در 12 دوره از 18 دوره نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با آثار خویش حضور داشته است.
آغاز گشايش نمايشگاه او يكشنبه 16 مرداد ماه جاري بوده است و این نمایشگاه تا پايان ماه مبارك رمضان از ساعت 9 صبح تا 19 ادامه دارد.این نمایشگاه همه روزه به جز روزهای تعطیل آماده بازدید علاقهمندان است.
علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه، مي توانند به آدرس: تهران، خيابان جمهوري، بعد از خیابان ولی عصر، نرسيده به پل حافظ، خيابان شيخ هادي، نگارخانه شيخ هادي، مراجعه كنند.