صفوی مدیری است كه ایده تاسیس مركز انیمیشن را ارائه داد و از همان ابتدا اداره آن را در حوزه هنری به عهده گرفت. مركز انیمیشن آذر ماه امسال نهمین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشت و در طول این مدت مجموعه های انیمیشنی موفقی همچون "شكرستان" و به تازگی "تاریخ از این ور" را در كارنامه كاری خود ثبت كرده است؛ این بهانه ای شد تا با این مدیر هنری به گفتگو بنشینیم:
صفوی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اینكه حوزه هنری در زمینههای مختلف هنری از جمله انیمیشن ورود پیدا كرده است، گفت: حوزه هنری به تولید محصولات مختلف با تعاریف خاص می پردازد تا از لحاظ تكنیكی و هنری الهام بخش ساخت محصولات دیگر شود.
وی خاطر نشان كرد: در بررسی هایی كه قبل از تاسیس مركز انیمیشن داشتم، به موارد مهمی پی بردم، از جمله اینكه ساخت فیلم كوتاه انیمیشن و سینمایی انیمیشن و همچنین سریال آن كاملا متفاوت است و این تفاوت در عوامل كار، خط تولید و لایه بندی، پیش تولید و بسیاری موارد دیگر وجود دارد. من با ورود به عرصه انیمیشن با شیوه تولید آشنا شدم و به آقای بنیانیان رییس وقت حوزه هنری پیشنهاد تاسیس این مركز را دادم.
این تهیه كننده با بیان اینكه فرآیند تولید انیمیشن نیازمند زمان و فعالیت مستمر است، افزود: مدیران همیشه می خواهند برنامههایشان زود به نتیجه برسد، به همین دلیل برای جلب نظر آنها كار را با تولید انیمیشنهای كوتاه آغاز كردم تا از این مسیر فعالیتهای مركز شكل بگیرد.
صفوی با اشاره به اینكه برای تاسیس مركز انیمیشن برنامهریزی دقیقی انجام شد كه اهداف آن را برای پنج سال آینده مشخص می كرد، افزود: ما با بررسی بازار جهانی به بین المللی شدن انیمیشن ایران توجه ویژه ای داشتیم و این در حالی بود كه ما قبل از این به بازارهای جهانی وارد نشده بودیم و نگاهی سنتی به این صنعت داشتیم.
انیمیشن صنعتی پیشرو است
وی با تاكید بر اینكه در تاسیس مركز انیمیشن به جنبه مطالعاتی توجه ویژه ای شده و عنوان مطالعات برای این مركز به همین دلیل بوده است، ادامه داد: ما در این مركز ۵۰ درصد توان خود را بر مطالعه و تحقیق در زمینه انیمیشن كه صنعتی نوپا در ایران است گذاشتیم و بر لزوم مطالعات در این مركز تاكید كردیم.
این مدیر فرهنگی پیش تولید را در انیمیشن مهمتر از تولید دانست و ادامه داد: هر گامی در این صنعت باید با دقت برداشته شود زیرا انیمیشن صنعتی پیشرو ست. در خط تولید اشتباه هزینه های زیادی بدون خروجی مطلوب صرف می شود اما با خط تولید، مدیریت و طراحی درست می توان به بازدهی مناسب دست یافت. به عنوان مثال برای تولید و موفقیت سریال شكرستان، كارگاه های آموزشی برگزار شد و حتی برای افزایش دانش مربوط به تولید كتابهایی هم ترجمه شد. برای همین كار را با مطالعه پیش بردیم كه بودجه زیاد صرف خروجی نامطلوب نشود.
صفوی با تاكید بر اینكه مهندسی انیمیشن كاری بسیار دشوار است، گفت: در پروسه تولید انیمیشن افرادی از جنس برنامه ریز و هنرمند در كنار یكدیگر قرار می گیرند و همراه كردن این دو گروه كار مهم و دشواری است.
صنعت انیمیشن در ایران دارای مشكلاتی از جنس صنعت خودرو است
وی افزود: ما تا قبل از تاسیس مركز انیمیشن، بیشتر كوتاه ساز های خوبی بودیم، زیرا در جمع های كوچك اثری خلاقه را تولید كرده و با حضور در جشنواره های مختلف جایزه هم كسب می كردیم.
صفوی با بیان اینكه نگاه صنعتی و تولید صنعتی نوعی فرهنگ و روحیه خاص می طلبد كه ما در آن فضا تربیت نشده ایم، گفت:البته این اتفاق در حال شكل گیری است و نباید این انتظار را داشت كه ما یكباره موفق شویم. این حركتی بطئی است كه در حال حاضر آغاز شده است. بعد از سریال شكرستان، ما به همان شیوه تولید صنعتی سریالهای دیگری ساختیم.
مدیر مركز انیمیشن حوزه هنری با تاكید بر این مطلب كه پیش تولید سریال های ساخته شده در مركز انیمیشن از قبل مشخص شده است، ادامه داد: ما در پیش تولید سریال "تاریخ از این ور" كه مجموعه ای تاریخی است مشخص كردیم كه اثری متفاوت نسبت به شكرستان تولید خواهیم كرد زیرا در این مجموعه هر دوره تاریخی متفاوت از دیگر دوره ها طراحی شد.
مسعود صفوی تولید انیمیشن را كاری جمعی دانست و افزود: در فرآیند تولید انیمیشن هیچ تفاوتی میان تهیه كننده، كارگردان و حتی عضوی از این گروه كه وظیفه خدمات را به عهده دارد، نیست. در این پروسه هر كدام از افراد مجموعه تولید دچار مشكل باشند، تاثیر آن بر تمام مجموعه دیده می شود، به همین دلیل در كارگاه های انیمیشن به افراد آرام كننده نیاز دارد.
انیمیشن كشور به نقاط ضعف خود آگاه است
وی خاطر نشان كرد: انیمشن كشور به شدت به نقاط ضعف خود آگاه بوده و همه درصدد به روز كردن آن هستند. دانش ساخت انیمیشن به شدت در همه گروهها در حال ارتقاست و این در حالی است كه با وجود بحران بودجه در زمینه های فرهنگی، به تولید انیمیشن ضربه وارد شده و تعدادی از گروههایی كه در این زمینه فعالیت كردند به ورطه ورشكستگی اقتصادی افتادند.
مدیر مركز انیمیشن حوزه هنری، بین المللی شدن انیمیشن ایران را امری بسیار مهم دانست و گفت: با توجه به مشكلات مالی انیمیشن در ایران، باید به بازارهای خارجی ورود پیدا كرد و در این راه حوزه هنری از حدود پنج سال قبل تمام انرژی خود را برای این كار معطوف داشته است تا سلیقه های مختلف را شناسایی كند.
صفوی با اعلام اینكه مركز انیمیشن در حال حاضر برای كشورهای مختلف مجموعه های انیمیشنی تولید می كند، ادامه داد: این مركز را در خارج از كشور به عنوان مجموعه ای میشناسند كه در بازارهای مختلف شركت كرده و تولیدات آن در جشنواره های بین المللی جوایزی كسب كرده است.
نوع گرافیك انیمیشن در بین المللی شدن آن تاثیر بسزایی دارد
وی با اشاره به اینكه هر محصول فرهنگی می تواند داخلی و یا بین المللی باشد، افزود: نوع گرافیك مجموعه های انیمیشنی در منطقه ای و جهانی شدن آن تاثیر بسزایی دارد. همچنین مجموعه های كارتونی با موضوعات انسانی كه دارای مفاهیمی است كه برای تربیت كودك در تمام دنیا مشترك است، با استقبال كشورهای مختلف روبرو می شود. به عنوان مثال كشورهای فرانسوی زبان و اسپانیایی زبان علاقمند به پخش مجموعه های دیگر كشورها هستند زیرا در پروتكل آموزشی آنها آشنایی مخاطب كودك با انواع زندگی، لهجه ها و پوشش دیگر كشورها گنجانده شده است.
صفوی موفقیت در بازار بین المللی انیمیشن را وابسته به شناخت منطقه و مشخص كردن نوع هدف دانست و گفت: ما درراستای تولید مجموعه های خود می دانیم كه برای رده سنی نوجوانان در دنیا نمی توانیم كاری را بسازیم. زیرا محصولات این گروه سنی با چارچوب های اخلاقی ما سازگار نیستند اما دنیا به شدت خواهان محصولات ایرانی در رده سنی پیش دبستانی است زیرا در این مجموعه ها صحنه های خشونت و یا موارد اخلاقی وجود ندارد.
مدیر مركز انیمیشن حوزه هنری در پاسخ به این سوال كه این مركز چه راه كارهایی را برای عدم موازی كاری با مراكزی همچون كانون پرورش فكری و مركز انیمیشن صبا به كار برده است، افزود: در مطالعات و بررسی های قبل از تاسیس مركز انیمیشن، شرح وظایف كانون و مركز صبا را بررسی كردیم. نداشتن دغدغه آنتن در مركز انیمیشن و داشتن دغدغه ماركت برای محصولاتمان، باعث عدم موازی كاری با كانون پرورش فكری و صبا شده است.