منصور لشکریقوچانی :
امسال هم شاهد فیلمسوزی خواهیم بود
«شورای صنفی اکران، شورای نظارت بر اکران است و قوانینی که در آن وجود دارد هیچ تاثیری در اکران ندارد؛ بهطوری که ما امسال هم شاهد فیلمسوزی خواهیم بود.»
تاريخ : يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۹
به گزارش هنرنیوز ؛ منصور لشکریقوچانی، سرمایهگذار و تهیهکننده سینماست. قوچانی، از اواسط دهه۸۰ فعالیت در عرضه سینما را با سرمایهگذاری در فیلم سینمایی «مقلد شیطان» بهشکلی جدی آغاز کرد. سال۹۳ بهعنوان تهیهکننده در فیلم «عصر یخبندان» حاضر شد و با تهیه پرحاشیه «قاتل اهلی» به چهرهای شناختهشده در عرصه تهیهکنندگی مبدل شد. منصور لشکریقوچانی، تقدیرنامه از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۴) را در کارنامه کاری خود دارد؛ قوچانی اغلب مواقع با زبانی صریح پاسخ سوالات مطرحشده را بیان میکند؛ این بار هم در گفت وگویی که با «صبا» داشت درخصوص سوالاتی که از او پرسیدیم بهطور مفصل پاسخ داد و زوایای مختلفی از موارد موجود را در جوابهای خود در نظر گرفت؛ قوچانی معتقد است، گردش مالی و ثروت موجود در سینما آنقدر بالا نیست که بهدلیل کسب آن بشود فرهنگ مملکت را نابود کرد، افرادی که با رانت در سینما مبالغی را هم به دست میآورند، عواقب بدی خواهند داشت؛ همچنین او میگوید، فیلمساز باید فیلمی بسازد تا کسانی که قدرت در دستشان است نتوانند با فیلم مبارزه کنند و از آن بدشان نیاید چرا که در غیر اینصورت کاری میکنند که فیلم نفروشد و درنهایت ورشکسته شود. شرح کامل این گفتوگو پیش روی شماست که در ادامه میخوانید.
با وجود سپری شدن زمان زیادی از ارائه درخواست دریافت پروانه ساخت برای فیلم «زنگبار»، درنهایت موفق به دریافت پروانه ساخت نشدید و تهیهکنندگی این فیلم بر عهده سعید سعدی گذاشته شد؛ چه دلایلی پشت این قضایا وجود داشت؟
در این خصوص باید بگویم اشکالی از فیلمنامه «زنگبار» گرفتند که من این ایراد را قبول نکردم اما آقای ملاقلیپور فیلمنامه را عوض کردند و تغییراتی در آن اعمال شد که بعد از این تغییرات، پروانه ساخت را دریافت کردند، البته این نکته را هم متذکر میشوم که بعد از این اتفاقات قرار است آقای سعید سعدی تهیهکنندگی کار را بر عهده داشته باشند و من تهیهکننده کار نخواهم بود و در حال حاضر هم کاری در دست تولید ندارم.
چرا تولیدکنندهای مانند شما کاری برای تولید ندارد؟ افرادی مثل شما نباید مدتی را بدون تولید در سینما بگذرانند.
اگر فیلمنامه خوب وجود داشته باشد چرا که نه! اما باید در نظر داشت که شرایط کمی تغییر کرده است؛ با وجود وضعیت کنونی و فسادی که وارد سینما شده است باید کمی مراقب بود، سینمایی که رانت به آن ورود کرده است و دولت در آن دخالتی ندارد بلکه گروههای مختلفی در آن دخالت میکنند. بهعنوان مثال اکران فیلمهای نوروزی و فیلم «فراری» که بهلحاظ استانداردهای سینمایی فیلمی بسیار خوب محسوب میشود اما شما میبینید که شرایطی برای آن به وجود آوردند که فیلم فروش نداشته باشد؛ فیلم به صرف خوب بودن که فروش نمیکند بلکه میبایست شرایط مناسب هم برای فروش آن مهیا باشد؛ در حال حاضر مسئولان سینمایی کشور ما خواستار فیلمهای اجتماعی نیستند، بنابراین به نظر من اگر کسی به ساخت چنین فیلمهایی(اجتماعی) رو بیاورد اشتباه میکند، زیرا از نظر اقتصادی کاری میکنند که فیلمساز ضرر کند و این بازی بسیار شفاف است؛ حتی فیلمی مثل «بدون تاریخ بدون امضا» که فیلم خیلی خوبی تلقی میشود فروش خوبی نداشته است.
میتوان، سلیقه و عدم استقبال مردمی از فیلمهای ژانر اجتماعی را تا اندازه زیادی در کم بودن فروش فیلمها موثر دانست؟
نمیتوان گفت مردم در این زمینه نقش اصلی را دارند، نه؛ طبق آماری که من گرفتهام هنوز هم حتی در مدرنترین سینماها مانند «کورش» و «آزادی»، در حدود ۷۰ تا ۷۵درصد مردم از قبل فیلم انتخاب نمیکنند بلکه در سینما این انتخاب را خواهند داشت؛ درواقع براساس تبلیغات و فضایی که در جامعه ساخته میشود مردم فیلم را انتخاب میکنند؛ در فضای ساختهشده یکسری افراد خاص هستند که به آدمهای خاص کمک میکنند تا فیلمهای خاص بفروشند؛ بنابراین باید خیلی زیرک بود تا در شرایط موجود فیلمی بسازد که بتواند بفروشد؛ به بیان دیگر فیلمساز باید فیلمی بسازد تا کسانی که قدرت در دستشان است نتوانند با فیلم مبارزه کنند و از آن بدشان نیاید چرا که در غیر اینصورت کاری میکنند که فیلم نفروشد و درنهایت ورشکسته شود.
شما در برههای به اکران فیلم «قاتل اهلی» معترض بودید؛ این اعتراضات به کجا رسید؟ نتیجه دلخواه و مطلوبی حاصل شد؟
نه؛ این موارد شامل کل سینماست، امسال متاسفانه هنوز شورای صنفی اکران درست نشده است؛ البته باید توجه داشت افرادی که در شورای صنفی اکران حضور دارند هم مقصر نیستند، قوانین و مصوباتی وجود دارد که براساس آن شورای صنفی اکران در حال فعالیت است و این قوانین نظارتی هستند؛ بنابراین کار این شورا چیدمان فیلمهای سینمایی نیست و افراد عملا براساس نفوذهایی که دارند فیلم اکران میکنند و فیلمهایی فروش میکنند که افراد خاصی میخواهند آنها بفروشند؛ به نظر من شورای صنفی اکران، شورای نظارت بر اکران است و قوانینی که در آن وجود دارد هیچ تاثیری در اکران ندارد؛ بهطوری که ما امسال هم شاهد فیلمسوزی خواهیم بود، مگر آنکه شورای عالی اکران طبق پیشبینیهایی که در قانون داشته است، موارد قانونی را اجرا کند و بدون تعارف و رودربایستی براساس مصلحت سینما و مردم و نه طبق مصالح افراد خاص برنامهریزی کند و اکران و چیدمان فیلمهای سینمایی را بهشکلی درخور و مناسب در نظر بگیرد تا سینمای ایران نجات پیدا کند.
ثروت و جابهجایی مبالغ هنگفت و یا حتی بحث درآمدزایی هم مسئله مهمی است که میتوان در بحث اکران و فروش فیلمها توجه ویژهای به آن داشت؛ با این قضیه موافقید؟
کسانی که قدرت در دست دارند و براساس قدرتشان پولی را هم به جیب میزنند، میدانند که گردش مالی و ثروت موجود در سینما آنقدر بالا نیست که بهدلیل کسب آن بشود فرهنگ مملکت را نابود کرد، گرچه که من معتقدم افرادی که با رانت در سینما مبالغی را هم به دست میآورند، عواقب بدی خواهند داشت؛ زمانی وجود دارد که مبلغی از مردم دزدیده میشود که در این صورت گناه بزرگ و نابخشودنی صورت گرفته است اما زمانی هم هست که فرهنگ مردم دزدیده میشود، که در این شرایط گناه کسانی که فرهنگ مردم را میدزدند بهمراتب بیشتر از کسانی است که نان آنها را سرقت میکنند؛ کسانی که در سینما ذائقه و سلیقه مردم را جابهجا و دستکاری میکنند تاوان سنگینی را خواهند داد، زیرا بهواقع در سینما پول عجیب و غریبی جابهجا نمیشود و این فرهنگ مملکت است که در حال نابودی است. دزدی مال مردم بهمراتب جرم کمتری از دزدی فرهنگ آنها دارد.