دعوت از ظریف برای جشن روز جهانی راهنمایان
دعوت از ظریف برای جشن روز جهانی راهنمایان
رئیس مجمع گردشگری استان اصفهان از دعوت از وزیر امور خارجه برای حضور در نهمین جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور خبر داد.
 
تاريخ : شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۵
به گزارش هنرنیوز؛ «مهدی نریمانی» با اشاره به نقش راهنمایان گردشگری در توسعه گردشگری گفت: ما از آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دعوت کردیم تا در نهمین جشن روز جهانی راهنمایان حضور داشته باشد. درخواستی شد و ایشان پاسخ دادند که امیدواریم هماهنگی‌های لازم انجام شود.

پیش از ظهر امروز (شنبه)‌ نشست خبری نهمین جشن راهنمایان سراسر کشور در شهر اصفهان با حضور شهردار، مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری اصفهان، مدیر سازمان توسعه تجارت، مدیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت و اعضای هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان به همراه انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی راهنمایان در سراسر کشور برگزار شد.

«مریم هداییان»، دبیر نهمین گردهمایی راهنمایان سراسر کشور در این مراسم اظهار کرد: این گردهمایی در حالی برگزار می‌شود که کنوانسیون جهانی راهنمایان ۲۰۱۷ در پیش است و ما برای پذیرایی از راهنمایان جهان خود را آماده می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور ۵۵۲ نفر راهنمایان سراسر ایران در این جشن گفت: کارگاهای عملی برای آموزش و توانمندسازی راهنمایان با شعار «آموزش پویا و راهنمای آگاه» همزمان با نهمین جشن برگزار شد که امیدواریم این کارگاه‌ها و گردهمایی امسال در حل مشکلات صنفی راهنمایان تاثیر بسزایی داشته باشد و با این کار بدعت‌گذاری در روش‌های آموزشی اتفاق افتد و نسل جدید آگاه‌تر و توانمندتر حاضر شود.

«مهسا مطهر»، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان کشور توضیحاتی درباره دوره آموزشی "HOT" ارائه کرد و گفت: فدراسیون جهانی راهنمایان با هدف ارتقاء استاندارد راهنمایان سراسر جهان این چنین دوره‌ایی را برگزار می‌کند تا آموزش‌ها، مطابق با سطح استاندارد جهانی باشد. این دوره‌ها با آموزش‌هایی کاملا عملی همراه است و شرکت‌کنندگان پس از گذراندن موفق دوره اول، می‌توانند آموزش‌های مربیگری را فرا گیرند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شش راهنمای ایرانی‌، آموزش مربیگری را تحت استانداردهای جهانی فراگرفته‌اند که امیدواریم با ادامه آن در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم.

راهنمای تور مثل پیاز است که باید به اصل آن رسید

«جن وان»، سرپرست مربیانی که از طرف فدراسیون جهانی راهنمایان به ایران آمده‌اند‌، با ارائه توضیحاتی درباره روند آموزش‌های این فدراسیون اظهار کرد: ما از سال ۲۰۰۵ با تشکیل ۲۰ کمیته از کشورهای مختلف آموزش سراسری راهنمایان را آغاز کردیم. در دوره‌ای که در ایران برگزار شد، ۳۶ راهنما حضور داشتند و فکر می‌کنم همه آنها در پایان دوره راضی بودند؛ چون این کلاس‌ها از نظر تکنیک‌های عملی و علمی استاندارد بود.

وی سپس راهنما را به پیاز تشبیه کرد و گفت: وقتی از بیرون پیاز نگاه می‌کنید، چیزی را نمی‌بینید، اما وقتی پوست آن را بکنید به اصل یا میوه آن می‌رسید. راهنما مثل پیاز است که باید به اصل آن رسید.

باید درِ چاه‌های نفت را ببندیم

«مودودی»، مشاور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به جایگاه صنعت گردشگری ایران در جهان بیان کرد: شش درصد از صادرات جهان در حوزه گردشگری است که ایران سهم بسیار ناچیزی از آن دارد. سال گذشته ایران حدود ۷ میلیارد دلار درآمد از گردشگری به دست آورد که این فقط نیم‌درصد از حوزه صادرات را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های زیادی در گردشگری کشور داریم، اما به جای اینکه درِ چاه‌های نفت را ببندیم و از گردشگری درآمدزایی کنیم، برعکسِ آن عمل می‌کنیم. یکی از کلیدی‌ترین مشکلات این است که ما حلقه‌های مهم و مرتبط ثروت آفرینی و اشتغالزایی را نمی‌شناسیم، حلقه‌هایی چون فضای کسب و کار و تکنولوژی.

او با اشاره به درآمدهای که گردشگری عاید کشورها می‌کند‌، افزود: آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۳۰ میلیارد دلار از بخش تفریحات و سرگرمی‌ها و ۱۸۰ میلیارد دلار از گردشگری درآمد کسب کرد. ۱۰ کشور اول گردشگری دنیا نیز بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کرده‌اند. ما نباید فکر کنیم با برداشته شدن تحریم‌ها همه چیز متحول می‌شود.

وی ادامه داد: تحریم فقط مانع مبادله کالا و پول نبود، بلکه متاسفانه نگاه‌ها را بسته کرد. ما فراموش کردیم دنیا متحول شده و از ظرفیت‌های تکنولوژی استفاده نمی‌کنیم. گردشگری که به ایران می‌آید از نظر فرهنگی با محدودیت‌هایی مواجه است

مودودی گفت: گردشگری ما نیازمند خانه‌تکانی است، چرا که تراز آن منفی است و به مهندسی دوباره نیاز دارد. ما هیچ طرحی برای گردشگری نداریم که یک دفعه جهش داشته باشیم. همه ما فقط رهنمود می‌دهیم و صحبت‌های کلان می‌کنیم اما معلوم نیست نقشه راه کجاست. این ضعف‌ها اگر بخواهد برطرف شود حتما نیازمند خانه تکانی است.

مگر ما شادی نامشروع داشته‌ایم؟

«آرش نورآقایی»، رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های راهنمایان تور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نپرداختن به موضوع توسعه پایدار و محیط‌زیست در کارگاه‌های آموزشی گردهمایی راهنمایان اظهار کرد: ما از سال‌ها پیش به موضوع توسعه پایدار توجه نشان دادیم و امسال به آن نگاه عملی داشتیم. مثلا مجله‌ای را که از مواد سنگی تهیه شده بود چاپ کردیم و از لیوان‌های یک‌بار مصرف کاغذی استفاده شد.

وی اضافه کرد: فصلنامه "گیل گمش" که از پودر سنگ تهیه شده است از قطع ۲۰ درخت و هدر رفتن ۱۶ هزار گالون آب جلوگیری می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره اختلافاتی که با جامعه راهنمایان، تشکل دیگر راهنمایان تور ایران برای برگزاری کنوانسیون ۲۰۱۷ و جشن راهنمایان تور به وجود آمده است اظهار کرد: ایده این جشن از بنده بود. من در برگزاری و مشارکت در جشن ایرادی نمی‌بینم. ایراد در واژه‌ها است که به بدترین شکل بیان می‌شوند. آنها (جامعه راهنمایان تور) می‌گویند ما جشن نمی‌خواهیم، گردهمایی برگزار می‌کنیم. مگر ما شادی نامشروع داشته‌ایم؟ مگر گردهمایی‌هایِ ما ساحت علمی نداشته است؟ چرا می‌گویند به این جشن احتیاجی نداشتیم و گردهمایی خود را برگزار می‌کنیم.

ایسنا نوشت:وی  به ادعای دیگری اشاره کرد و افزود: آنها می‌گویند در لوگوی کنوانسیون جهانی اگر نام ایران حذف شود هیچ طرحی متعلق به ایران نخواهد بود، در حالیکه در طراحی این لوگو از سرپنجره‌های کاخ گلستان استفاده شده است.

او تاکید کرد: کنوانسیون ۲۰۱۷ متعلق به کانون و یا شخص نیست، متعلق به همه مردم و راهنمایان است.

نورآقایی سپس در پاسخ به این سوال که چرا به نامه جامعه راهنمایان برای مشارکت در برگزاری جشن و کنوانسیون ۲۰۱۷ پاسخی داده نشده گفت: آنها خواهان سهم برابر هستند. من حاضر نیستم این سهم برابر را بدهم. ما جشنی که سال گذشته در مشهد برای راهنمایان برگزار کردیم ۵۳ میلیون تومان ضرر دادیم. اگر آنها سهم برابر می‌خواهند نصف این ضرر را بدهند. ما برای رفتن به پراگ و گرفتن امتیاز میزبانی کنوانسیون ۲۰۱۷، ۵۰ میلیون تومان خرج کردیم. نصف آن را پرداخت کنند. ۹ سال است این جشن ملی را آماده می‌کنیم تا یک جشن بین‌المللی برگزار کنیم. البته من آماده همکاری هستم، اما تا درک درستی از این همکاری نباشد نمی‌توانم این کار را انجام دهم.

نهمین جشن راهنمایان تور که از روز گذشته (جمعه)‌ با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در اصفهان برگزار شد‌، امروز با برپایی کارگاه‌های عملی و اجرای تورهای پیاده‌روی در شهر اصفهان ادامه پیدا کرد.

بعد از ظهر امروز نیز زنجیره انسانی، پیام «دوستت دارم اصفهان» را در میدان امام (ره) به نمایش می‌گذارد. این جشن فردا پایان خواهد یافت.
کد خبر: 89230
Share/Save/Bookmark