طراحی یک فونت جدید برای الفبای فارسی را به پایان برد
محمد فدائی،
طراحی یک فونت جدید برای الفبای فارسی را به پایان برد
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۹
محمد فدائی، طراحی فونت جدیدی به نام «شمایل» را برای الفبای فارسی/عربی به پایان رساند.



به گزارش هنرنیوز، مدتی است کشف رمز خلاقیت و شیوه ی ترفندهای کتیبه‌نگاران ایرانی در مهار کردن ساختار ارگانیک و اشکال متنوع الفبای فارسی/عربی در یک ساختار هندسی و بین خطوط موازی، آنچنانکه در سراسر کتیبه-های باشکوه مساجد و گچ‌بریهای محراب ها دیده می شود، بیش از پیش مورد توجه طراحان معاصر حروف قرار گرفته است.

طراحی فونت الفبای فارسی از شاخه های تخصصی، زمان بَر و هزینه بَر رشته‌ی گرافیک است که به علت پشتیبانی نشدن توسط مراکز و نهادهای دولتی مهجور و کم خبرتر از سایر رشته‌ها باقی مانده است. هر فونت بیانگر شخصیت ویژه‌ای است و برای عملکرد درست امر اطلاع‌رسانی در حوزه های مختلف باید فونت های متنوع طراحی شوند. تاریخ درخشان سنّت خوشنویسی ما به همان اندازه که منبع غنی‌ای برای طراحان معاصر است، تفنن‌های سهل‌انگارانه ناشی از بی‌توجهی به زیبایی شناسی اش را که در طی قرن‌ها قوام یافته بر نمی‌تابد.

طراحی فونت «شمایل» با الهام از مفردات خط سُنبُلی و استفاده از خصلت‌های خط ثلث و قلم شفیق تجربه ای است حاصل از یک دهه تلاش برای دست‌یابی به این مهم. طراحی خاص فرم، اندازه و موقعیت حروف بالا رونده و پایین رونده نسبت به سایر حروف برای رسیدن به سطرهایی با ظاهری شبیه به ترکیب‌بندی‌های هنر کتیبه‌نویسی، همسانی شکل حروف اول و وسط کلمه در حروف الفبا برای سادگی بیشتر و کمتر شدن تفاوت‌های شکل‌های یک حرف در موقعیت‌های مختلف (غیر از یک استثنا) و همچنین ارائه‌ی پیشنهادهای نو در طراحی بعضی از مفردات -بویژه در دوایر که ملهم از خط سُنبُلی است- از ویژگی‌های فونت «شمایل» است. سفارش های متعدد در موضوعات حکمی، فلسفی، دینی و متون تئوریک علوم‌انسانی در حوزه ی نشر زمینه ساز ابتدایی طراحی این فونت نمایشی (display) برای تیترسازی بوده است. محمد فدائی، طراحی نهایی و کامل ویرایش جدید فونت «شمایل» را پس از یک دهه صیقل خوردن در کاربردهای مختلف مثل طراحی روی جلد، پوستر و نشانه با تغییر شکل بعضی از حروف نسبت به ویرایش اول در ابتدای سال 1390 به اتمام رسانده است. این فونت شخصیتی آرکائیک (old style) دارد و در بیان موضوعات مربوط به تاریخ فرهنگ اسلامی تواناست.

فدائی طراحی فونت کناره نمای (out line) «سیمین» را نیز در کارنامه ی خود دارد؛ این فونت بر اساس گرایش‌های نو و جذابیت‌های بصری روز طراحی شده است. او هم‌چنین در این زمینه به طراحی فونت «آوا» مشغول است که شخصیتی کاملاً معاصر و امروزین دارد و در آن سعی شده است صدای انحناها و ملایمت‌های شیرین خطوط ایرانی به‌گوش برسد.



محمد فدائي متولد 1357،كارشناسي فلسفه – دانشگاه تهران

فارغ التحصیل رشته گرافيك مطبوعاتي – مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها،عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و عضو انجمن خوشنویسان ایران است.

کد خبر: 31215
Share/Save/Bookmark