این نمایشگاه را در موزه فرش از دست ندهید
کاشی ها این بار با فرش نقش خاطره می زنند؛
این نمایشگاه را در موزه فرش از دست ندهید
موزه‌ی فرش ایران که پس از ۳۸ سال ساماندهی شده و در این پروژه‌اش موکت‌های کف تالارها تعویض، سقف شست‌وشو و مخازن موزه ساماندهی شده‌اند، اما رئیس جدید موزه که کمتر از ۱۵ روز است پا به این موزه گذاشته، به نظر می رسد پس از یک بررسی اجمالی از وضعیت تنها موزه تخصصی فرش در دنیا، از وضعیت کنونی آن تا امروز گلایه داشت.
 
تاريخ : جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۳
به گزارش هنرنیوز؛ موزه فرش این روزها میزبان فرش هایی است که طرح آنها را یک معمار خوش ذوق که خود طراح فرش نیز هست  از روی کاشیهای و طرح های معماری ایران ارائه کرده است. این نمایشگاه همزمان به مناسبت مرمت موزه فرش و بازگشایی آن برپا شده است.




در مراسم  «افتتاح موزه فرش بعد از انجام طرح بهسازی و بازسازی بخش‌هایی از موزه» که شب گذشته (پنج‌شنبه ۸ بهمن) برگزار شد، سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس موزه فرش ایران  مهمترین فعالیت‌های یک موزه را معرفی، آموزش و پژوهش ‌دانست و افزود:‌هر چند باید موزه‌ی فرش در سطح ملی و بین المللی ارتقا پیدا کرده باشد، اما متاسفانه هنوز پس از سال ها در ابتدای معرفی «موزه‌ی ملی فرش ایران» هستیم.





او تاکید کرد: موزه‌ی ملی فرش ایران نه بروشور دارد، نه کاتالوگ، نه کتاب، حتی امکانی برای نمایش فیلم و سایتی برای معرفی خود ندارد. غم‌انگیزتر از آن بسیاری نمی‌دانند «موزه ملی فرش ایران» کجاست و حتی اگر بخواهیم آدرس «موزه‌ی ملی فرش ایران»‌ را بدهیم، باید بگوئیم «فاطمی، روبه‌روی تعاونی سپه»! این موزه نه سر در دارد و نه چیزی. آن پشت درخت‌ها پنهان شده و ما خفته‌ایم.

وی با اشاره به مطرح شدن صحبت‌هایی مبنی بر «انبار فرش» بودن، موزه‌ی ملی فرش ایران؛ اظهار کرد: هر چند این کلمات تاسف‌برانگیزند، اما واقعیت همین است و هنوز این موزه جایگاه خود را نفهمیده است.

او از مهمترین وظایف یک موزه را برگزاری کلاس‌های تخصصی، فعالیت‌ها و بحث‌های نگهداری علمی از آثار دانست و افزود: نمایش مناسب آثار، حفاظت، مرمت و برپایی کنفرانس‌های بین‌المللی جزو وظایف ماست اما هیچ کدام از آنها در شرایط کنونی شدنی نیستند.

شریف‌زاده نخستین نکته‌ای که موزه ملی فرش ایران با آن روبه‌روست را فاقد اعتبار بودن این موزه دانست و گفت: این مشکل بسیاری از موزه‌های دنیاست، در واقع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان بین‌المللی اداره کردن موزه‌هاست که هنوز در بسیاری از موزه‌ها به راهکار مناسبی در این زمینه نرسیده‌اند.

رئیس موزه ملی فرش ایران با ابراز امیدواری از انجام همه‌ی این اقدامات در موزه‌ی ملی فرش ایران، گفت:‌ خوشبختانه بنا بر مصوبه امضا شده، مهم‌ترین فعالیت و قدم برای اداره کل موزه‌ها و به خصوص موزه ملی فرش ایران انجام شد و احکامی از سوی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی برای شکل‌گیری هیات امنای موزه فرش ایران صورت گرفت.

وی با اشاره به افتتاج این موزه در ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ از ساماندهی بخش‌هایی از این موزه پس از ۳۸ سال خبر داد و افزود:‌ برای نخستین‌بار است که نوسازی‌هایی در ابن موزه صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به تعویض موکت‌های آن اشاره کرد، امیدوارمم در سال ۱۳۹۶، چهلمین سال افتتاح این موزه را جشن بگیریم.




او همچنین خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، اظهار امیدواری کرد تا وی «موزه ملی فرش ایران» را به عنوان موزه «درجه یک» تلقی کند و بیان کرد: این موزه باید یک موزه ملی باشد، نه محلی نه منطقه‌ای، چون هیچ موزه‌ای در ایران هنوز چنین جنبه تخصصی به خود نگرفته است، بنابراین تخصصی‌ترین و ملی‌ترین و شناخته‌شده ‌تری موزه ملی در سطح دنیا می‌تواند باشد، همان‌طور که هنوز از بسیاری از نقاط دنیا برای دیدن این هویت ایرانی به این موزه می‌آیند.





به اعتقاد رئیس موزه ملی فرش ایران، قبل از این‌که ایران را با نفت آن بشناسند با فرش آن شناخته‌اند .

وی سپس از همه کسانی که به دیدن موزه می‌آیند خواست تا موزه ملی فرش ایران را در شأن این موزه ببینند و به آن توجه کنند.

شریف‌زاده همچنین از برگزاری نخستین جلسه‌ی اعضای هیات امنای این موزه پس از پایان جلسه‌ی افتتاحیه و در شب گذشته به مدیریت بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی؛ رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران؛ محمدرضا کارگر، مدیر کل اداره موزه‌ها؛ عرب‌زاده؛ محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران؛ شهردار منطقه ۶ و چند تن از اساتید برجسته فرش ایران خبر داد.

وضعیت کنونی موزه فرش ایران قابل دفاع نیست

رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز در سخنانی گفت: من نیز مانند رئیس موزه ملی فرش ایران اعتقاد دارم که این موزه در جایگاه خود نیست، اما دلایل من بیشتر از رییس این موزه است و مهم‌ترین آن، این است که ما بینش درستی در بحث موزه ملی فرش نداریم. موزه اگر ملی است باید کل ملت ایران درگیر آن بحث باشند.






وی افزود: معتقدم دوستانی که مسوول چنین موزه‌هایی می‌شوند باید ذهنی باز داشته باشند تا بتوانند از نظریات و قابلیت‌های مختلف بهره بگیرند. بنابراین هرجا که این نگاه را در قالب توسعه داشته‌ایم، چنین وضعیتی نیز اتفاق افتاده؛ اما هرجا که جذب‌گرا بوده‌ایم هیچ اتفاقی رخ نداده است. نمی‌توانیم بگوییم چون موزه ملی است با نظر فلان کس کارهای آن انجام شود، بلکه اگر بخواهیم یک موزه ملی باشد باید از هر کس که در این حوزه است و توان دارد استفاده کنیم، هرچند این کار مشارکتی بسیار سخت است، بنابراین ما باید این توان را در خود ایجاد کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: ما همه عناصر را برای معرفی داریم، اما این بحث را قبول دارم حرکت را باید ما داشته باشیم تا خدا برکت را بدهد.

او با تاکید بر این نکته که هیات امنا می‌تواند این توان یا نگاه را ایجاد کند تا هم‌افزایی را برای پیشبرد کاربرد در موزه فرش داشته باشیم، اظهار کرد: وضعیت موزه ملی فرش ایران قابل دفاع نیست، هر چند امروز موزه فرش ایران در طبقه اول سقف، دیواره‌ها، پنل‌ها و موکت‌ها و مخزن آن ساماندهی شده‌اند و سیستم اطفای حریق‌اش نیز نصب شده است. با این وجود در این دو سال نشان دادیم که توان کارکردن هیات امنای موزه می‌تواند ۱۰۰ برابر وضعیت کنونی باشد.

به اعتقاد مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران این نگاه توسعه‌ای در موزه فرش باید شکل اجرایی بگیرد.





به گزارش هنرنیوز، ذکر این نکته ضروری است که نمایشگاهی از آثار طراحی امیر یزدان – معمار و طراح فرش – در طبقه دوم موزه ملی فرش ایران از ۴۰ تخته فرش افتتاح شد. طراحی این فرش‌ها توسط وی انجام شده و بافت آنها توسط مردم و زنان سرپرست خانوار صورت گرفته است.

او در طراحی نقشه‌ی فرش‌هایش رویه هر کدام از آن‌ها نامی گذاشته است و معتقد است هر کدام از این فرش‌ها جان دارند و باید اسمی برای خود داشته‌ باشند. بخش اعظمی از طرح‌هایی که یزدان برای طرح‌های خود انتخاب متعلق به کاشی‌هایی از بناهای تاریخی است.

این نمایشگاه از یکم دی‌ماه تا هشتم بهمن‌ماه  در طبقه دوم موزه ملی فرش ایران پابرجاست.
کد خبر: 88178
Share/Save/Bookmark