جایگاه جشنواره سینما حقیقت ارتقاء یافته است
جواد مزد آبادی در گفتگو با هنرنیوز:
جایگاه جشنواره سینما حقیقت ارتقاء یافته است
یک کارگردان فیلم‌های مستند گفت: جشنواره سینما حقیقت به دلیل پایه گذاری درستی که داشته توانسته جایگاه خوبی را در میان فیلمسازان این عرصه بدست آورد این درحالی است که هر دوره از این جشنواره نسبت به دوره قبل‌تر از کیفیت بهتری برخوردار است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۱
جواد مزد آبادی کارگردان فیلم‌های داستانی و مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد برگزاری هفتمین دوره جشنواره سینما حقیقت افزود: این جشنواره به عنوان متولی سینمای مستند ایران، اصلیترین محل ارائه فیلم‌های مستند در ایران است که البته جزو جشنواره‌های بسیارخوب کشور هم محسوب می‌شود که خوشبختانه پایه گذاری دقیقی به هنگام شکل گیری این جشنواره انجام شده است. شاید علت ماندگاری و تاثیرگذاری این جشنواره در عرصه سینمای مستند هم، به همین دلیل باشد. ما همواره شاهد برگزاری و تاسیس بسیاری از جشنواره‌ها در سطح کشور بودیم که در سال‌های گذشته شروع به کار کردند اما بعد از یکی دو دوره در سکوت خبری خاموش شدند. اما چون جشنواره سینما حقیقت از‌‌ همان بدو تولد، پایه گذاری درستی داشته است به همین دلیل هم، توانسته است جایگاه خیلی خوبی بین فیلمسازان این عرصه به دست آورد. این درحالی است که خوشبختانه هردوره آن نسبت به دوره‌های پیشین، بهتر و با شکوه‌تر برگزار شده است.
وی که با فیلم مستند «فریاد‌های روهنگیاه» در هفتمین دوره جشنواره سینما حقیقت حضور دارد تصریح کرد: ما این روند رو به توسعه جشنواره سینما حقیقت را هم اکنون در کیفیت آثار این دوره از جشنواره ملاحظه می‌کنیم. من خودم در جشنواره‌های مختلف سینما حقیت یا عضو هیات داوری بودم یا به عنوان فیلمساز حضور داشتم. من سال گذشته عضو هیات داوران در بخش سینما آزاد در همین جشنواره سینما حقیقت بودم و هم اکنون نیز با فیلم «فریادهای روهنگیاه» که در مورد قتل عام مسلمانان کشور می‌انمار توسط بودائیان این کشور است در این جشنواره حضور دارم و طی روزهای گذشته، برخی از فیلم‌های این جشنواره را دیدم. لذا معتقدم کیفیت فیلم‌ها در این دوره، فوق العاده ارتقاء یافته و به نظر می‌رسد که فیلم‌های حاضر در این دوره، تعریف بهتر و درست تری از سینمای مستند ارائه دادند.
مزد آبادی با بیان اینکه شاید سال‌ها قبل اگر فیلم مستندی ساخته می‌شد توجه‌ای به امر «تحقیق» نمی‌شد ادامه داد: باید بپذیریم که اساسی‌ترین ویژگی یک فیلم مستند‌‌ همان تحقیق و پژوهش آن است که قبلا به این وجه فیلم توجه جدی نمی‌شد و فیلم‌ها در این عرصه به صورت شتابزده تولید می‌شدند. درحالی که امروزه، پایه تحقیق فیلم‌های مستند توانسته جایگاه خوبی را کسب کند و همین امر موجب شده هنگامی که شما یک فیلم مستند را تماشا می‌کنید در تیتراژ پایانی شاهد سندیت فیلم باشید ضمن اینکه بار آموزشی که قرار بوده از این فیلم مستند به بیننده منتقل شود به صورت شفاف و روشن منتقل شده است.
وی خاطر نشان کرد: فیلم مستند «فریاد‌های روهنگیاه» جزو مستندهای بحران محسوب می‌شود. یعنی گروه سازنده این نوع فیلم‌ها باید خودشان را در یک شرایط بحرانی قراربدهند تا بتوانند انعکاسی از وقایعی که قرار است اتفاق بیفتد را به سمع و نظر بینندگان برسانند. شما در این نوع مستند‌ها، پا به یک محیط ناشناخته‌ای می‌گذارید که پُر از اتفاقاتی است که ممکن است هر لحظه برای گروه فیلمبرداری رخ بدهد. اگر چه ما با تحقیق وارد ساخت فیلم مستند فریادهای روهنگیاه شدیم اما شرایط بسیار سختی را تجربه کردیم. گروه سازنده این فیلم، بیشتر از ۵ نفر نبودند اما ما خیلی تلاش کردیم تا هر طوری که شده خودمان را به مسلمانان می‌انمار برسانیم تا بتوانیم منعکس کننده بخشی از رنج‌ها و دردهای این مسلمان باشیم. ولی متاسفانه کشورهایی که در همسایگی کشور می‌انمار بودند هیچ کدام نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد. این درحالی بود که کشور می‌انمار کاملا درهای کشورش را به روی تمامی خبرنگاران و فیلمسازان بسته بود و کشورهای همسایه هم به نوعی می‌ترسیدند آوارگان می‌انماری را در کشور خود بپذیرند.
جواد مزدآبادی ادامه داد: با وجودی که ما تمام نامه نگاری‌ها را برای ساخت مستند فریادهای روهنگیاه انجام داده بودیم تا بتوانیم به صورت قانونی وارد کشور می‌انمار شویم اما از این راه به نتیجه مطلوب نرسیدیم و کشورهای مالزی، تایلند و کشورهای دیگر هم با ما همکاری نکردند لاجرم ما مجبور شدیم به صورت مخفی و پنهانی و حتی به صورت قاچاق انسانی از مالزی به تایلند برویم تا بتوانیم خودمان را از مرز لائوس به می‌انمار برسانیم.
وی یاد آور شد: ما برای ساخت این فیلم در شرایطی قرار گرفتیم که حتی از سوی سربازان می‌انماری به کُل گروه شلیک مستقیم شد که خوشبختانه آسیبی به ما نرسید. ما برای ضبط برخی از صحنه‌های این فیلم مجبورشدیم کیلومتر‌ها در جنگل‌ها و باتلاق‌های لائوس پیاده روی کنیم تا بتوانیم به منطقه مرزی میانمار برسیم. ما همه این شرایط سخت را پذیرفتیم تا بتوانیم فیلم خوبی را از نسل کشی مسلمانان می‌انماری برای مخاطبین ایرانی و خارجی تولید کنیم.
کد خبر: 66938
Share/Save/Bookmark