مراسم پاياني دومين جشنواره تئاتر تك نفره روز پنجشنبه 30 دي ماه در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران برگزار ميشود.
به گزارش هنرنیوز به نقل از ايسنا، عليرضا خمسه نيز همزمان با برگزاري اين جشنواره نقطهنظراتش را مطرح كرد،اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون ، تئاتر تک نفره را به فوتبال تک نفره تشبيه کرد و گفت:تئاتر تک نفره مثل فوتبال تک نفره است. من هميشه فکر مي کردم که چطور يک هنر جمعي با مختصات کارگروهي چگونه به جايي ميرسد که بايد توسط يک فرد اجرا شود. حالا ميتواند مشکلات سخت افزاري آن را يکي از دلايل دانست اما اگر بخواهيم مثبت نگاه کنيم مثل بازيکن فوتبالي ميماند که مثلا روپايي ميزند و يا از خلاقيتهاي فردي خود بهره ميگيرد.
اين اولين تصويري است که از تئاتر تک نفره شکل ميگيرد که تئاتر تک نفره مثل فوتبال تک نفره ميماند.البته اين تصور کمي عاميانه به نظر ميرسد چرا که نه تئاتر تک نفره است و نه فوتبال تک نفره. مي شود اين آرزو را کرد که روزي تئاتر مثل فوتبال شود با مختصات مالي و ... و تماشاگران آن هم مثل فوتبال زياد باشند.
داور بخش اصلي جشنواره تئاتر تک نفر نياوران با بيان اينکه تئاتر، مادر هنرهاست تصريح کرد: هنر تئاتر در برگيرنده همه هنرهاي است. 7 عنصر اصلي هنر در تئاتر نهفته است. اولين آن ادبيات است که در تئاتر تک نفره جايگاه بالايي دارد حتي در نمايش هاي بي کلام نيز ادبيات جايگاه رفيعي دارد.تئاتر تک نفره هم از همه هنرها بهره مي گيرد و همه عناصر هنري براي به صحنه بردن نمايش يک نفره به کار گرفته مي شود.
وي ادامه داد:اميدوارم در دومين دوره جشنواره تئاتر تک نفره نياوران اين به کار گيري از عناصر هنري به اعتلاي آن کمک کند.
عليرضا خمسه با بيان اينکه تئاتر تک نفره 7 هنر را در اختيار خود دارد گفت:در تئاتر تک نفره ما هم کارگردان داريم هم طراح صحنه و موسيقي و در يک کلام 7 هنر را در اجراي نمايش تئاتر يک نفره در اختيار داريم به همين دليل مي توان گفت که تئاتر يک نفره حاصل کار و تلاش يک مجموعه است.
داور بخش اصلي دومين دوره جشنواره تئاتر تک نفر نياوران با اشاره به برگزاري اين جشنواره تاکيد کرد: حسن اين جشنواره کشف استعدادهاي جوانان است. جايي که ميتوان هم موسيقي تئاتر را در آن ديد و هم چهرهپردازي و طراحي صحنه،اين جشنواره ميتواند محل مناسبي براي محک خوردن گروههاي تئاتري باشد.
وي افزود:جدا از اين موضوع ، بايد هنر تاتر را از سنين کودک و حتي پيش دبستان به کودکان بياموزيم. اميد آن را خواهيم داشت که در آينده نه تنها بازيگراني تونا بلکه بينندگاني ماندگار را براي اين هنر اصيل تقديم اجتماع کنيم.اميدوارم اين جشنواره هم بتواند باعث رشد و شکوفايي هنر تئاتر کشور باشد و در پايان هم استعدادهاي خوبي را به هنر تئاتر معرفي کند.
داور بخش اصلي دومين دوره جشنواره تئاتر تک نفره با بيان اينکه تئاتر تک نفره در معرض تهديدها و فرصتهايي در نحوه اجراي بازيگر قرار دارد گفت: در تئاترهاي گروهي برقراري ارتباط ميان بازيگران و ديالوگها اين فرصت را ميدهد که کار در معرض ديد و يا احيانا ارتباط با مخاطبان قرار گيرد اما در تئاتر تک نفره اين قدرت بازيگر است که معاني را انتقال مي دهد. اين هم فرصتهايي را در اختيار بازيگر ميدهد و هم ممکن است تهديدي براي بازيگري او باشد.
وي در ادامه توضيح داد: بازيگر اگر در شرايط خوبي نباشد يک متن يک نواخت را به صورت مونولوگ بيان ميکند و فاقد هر گونه جذابيت خواهد شد اما اگر يک بازيگر با تمرين و ممارست و قدرت بيان عمل کند قطعا کار خوبي را به مخاطبان خود ارائه مي دهد.
وي ادامه داد: اين موضوع ميتواند يک محک مناسبي مخصوصا براي بازيگران جواني باشد که ميخواهند يک تنه کار چند نفر را در يک کار نمايشي بر عهده داشته باشند.
عليرضا خمسه با اشاره به ارتباط پانتوميم و تئاتر تک نفره گقت: بنده چون خودم مدرس پانتوميم هستم ميتوانم به جواناني که اين گونه تئاتر را کار ميکنند توصيه کنم که از تکنيکهاي پانتوميم در کار خود بهره گيرند.
هيچ بازيگري در شيوههاي مختلف نمايشي به غير از پرسوناژها، در موقعيتهاي ديگري قرار نميگيرد. بازيگر پانتوميم درست مثل يک روح که حالا دچار تناسخ شده از انسان به حيوان، از حيوان به اشياء، از اشياء به نباتات و .... تبديل مي شود. يک بازيگر پانتوميم تنها پرسوناژ يا يک شخص نمايشي نيست؛ بازيگر شما هستي، بازيگر ميکروفون است. قندان مي شود، پروانه مي شود و آبي مي شود که روان است! اينها، خيلي تمرکز مي خواهد. راجع به نگاه فلسفي پانتوميم بايد گفت جهان حاضر، جهاني دوست داشتني نيست؛ جهاني پر از بي عدالتي، بيماري، فقر و اينهاست. مثلاً نگاه فلسفي مارسل مارسو بازيگر بزرگ پانتوميم که مي گويد: من نتوانستم اين جهان را تغيير بدهم، من نتوانستم ريشه جنگ را بخشکانم، ولي در دنياي پانتوميم با يک حرکت و در يک چشم بر هم زدن ريشه جنگ خشکيده مي شود. در پانتوميم هستي به آنگونه که در بدو خلقت بوده- ساده تر- قابل تبديل است. با سه تا حرکت مي شود در پانتوميم موقعيت انسان به بن بست رسيده فعلي را نمايش داد.اينها تکنيکهايي است که مي شود در تئاتر هم از آن بهره برد.
وي افزود: بنابر اين توصيه من به همه بازيگران اين است که تمرين زياد انجام دهند و به اين موضوع خيلي توجه کنيم. به نظر من تمرين کليدي است که به واسطه آن مي توان به گنجينه هاي زيادي در هنر تئاتر دست پيدا کرد. براي اجراي يک نمايش نه يک بار نه 10 بار نه 100 بار بلکه به نظر من بايد هزار بار تمرين و تکرار کرد.