به گزارش هنرنیوز به نقل از حوزه هنری نشست رسانه ای نخستین همایش ملی شبیه پژوهی روز یكشنبه ۱۹ آذرماه با حضور رییس حوزه هنری استان قم، دبیر علمی همایش و یكی از اعضای شورای علمی همایش در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست كه با حضور وحید فرجی رییس حوزه هنری استان قم ، رضا كوچك زاده دبیر علمی همایش، و دكتر محمد حسین ناصر بخت از اعضای شورای علمی همایش برگزار شد، فرجی گفت: از جمع خبرنگاران و حبیب ایل بیگی مسئول اداره روابط عمومی و امور بین الملل كه سعی در انتقال و معرفی فعالیت های استانی نمودند، كمال تشكر را می نمایم.
فرجی با اشاره به فعالیت های حوزه هنری قم در راستای نگاه جدی تر به هنر تعزیه افزود: استان قم در بحث فعالیت های مربوط به تعزیه، درصدد تاسیس دفتری برای ساماندهی این هنر بوده است و برگزاری مجالس سوگواری، همایش های مختلف و اصلاح نسخ قدیمی تعزیه در استان همسو با نگاه تازه بود.
رییس حوزه هنری استان قم درباره برگزاری تعزیه در مدارس استان قم گفت: حوزه هنری استان همزمان با ایام شهادت امام حسین (ع) نمایش تعزیه را در مدارس ابتدایی آغاز كرد كه این حركت با استقبال ۱۰ هزار دانش آموز قمی همراه بود.
وی در خصوص رویكرد قم به هنر شبیه پژوهی گفت :سال گذشته كارگروهی در رابطه با موضوع شبیه پژوهی شكل گرفت و اعضای هیئت علمی آن انتخاب شدند. این همایش امسال همزمان با ایام محرم و آغاز هفته پژوهش روز پنج شنبه ۲۳ آذرماه در قم و شنبه ۲۵ آذرماه در تهران برگزار می شود.
فرجی در پایان سخنان خود با اشاره به سازمان ها و نهاد هایی كه با حوزه هنری قم همكاری داشتند، افزود: سازمان های مختلفی همچون پژوهشكده فرهنگی فرهنگستان هنر، كتابخانه مجلس، حوزه هنری كرمان و اداره اوقاف قم با حوزه هنری استان همكاری كردند.رضا كوچک زاده؛
در ادامه این نشست ناصربخت مدرس دانشگاه و عضو هیئت شورای علمی همایش گفت: در برگزاری این همایش نگاهی تازه با روشی علمی پیرامون هنر شبیه خوانی داشتیم تا از منظر جدیدی به این هنر نگریسته شود و در این رابطه زحمت گذشتگان را نیز نمی توان نادیده گرفت.
ناصربخت با اشاره به ثبت جهانی تعزیه گفت: با ثبت این هنر سنتی ایرانی، لازم است در صدد تاسیس بنیاد تعزیه باشیم تا با همكاری های جمعی ، این هنر به جهان شناسانده و ناگفته های آن برای مردم بیان شود.
وی در خصوص مقالات ارائه شده در این همایش گفت: از چكیده های رسیده به این همایش می توان به جنبه آسیب شناسی آن پرداخته شود تا زمینه ساز غنای تعزیه گردد و من با ارتباطاتی كه با ارگان های مختلف و مرتبط با تعزیه دارم، این مقالات را به آنها ارائه خواهم داد.
ناصربخت در پاسخ به این سوال كه این همایش چه كمكی به موزه ای نشدن هنر تعزیه می كند، گفت: یك همایش به تنهایی نمی تواند چنین كاری انجام دهد. در واقع همایش نخستین همایش شبیه پژوهی با رویكردی نوین به هنری كهن در راستای تذكر به اهمیت این هنر سنتی و بررسی آن با نگاهی جدید است.
وی ادامه داد: برای دسترسی به اهداف و آرمان های خود در زمینه احیای هنر شبیه خوانی لازم است تا بنیاد تعزیه تاسیس گردد تا از آن طریق بازتاب فعالیت های خود را شاهد بوده و تغییرات در جهات مثبت را ببینیم.
عضو هیئت شورای علمی همایش شبیه پژوهی پیشرفت تعزیه را در دوران پس از انقلاب چشمگیر خواند و گفت: فعالیت در زمینه هنر تعزیه در سی ساله اخیر علی رغم انفرادی بودن بسیار چشمگیر بوده است و چاپ نسخه های خطی و آرشیوی داخل و خارج كشوردرباره شبیه خوانی در دوران پس از انقلاب صورت گرفت.
ناصر بخت در پایان، داشتن نگاه منتقدانه در زمینه هنر سنتی تعزیه را در راستای جهش در جهت مثبت برای این هنر دانست و افزود:داشتن نگاه منتقدانه به معنی نادیده گرفتن فعالیت ها در گذشته و حال نیست بلكه با تاكیدات انجام گرفته و همچنین حمایت از اجراهای شبیه خوانی و برگزاری سوگواره ها كه با حمایت حوزه هنری و سایر ارگان ها انجام گرفته، سعی درپیشرفت این هنر داشته ایم.
در ادامه این نشست رضا كوچک زاده دبیر علمی این همایش گفت: امسال ۳۱ سال اززمان نخستین حركت های علمی برای دیدن تعزیه برداشته شده است كه با برگزاری همایش و جشنواره هایی به صورت تخصصی با این هنربرخورد گردید.
وی در خصوص روند جمع آوری چكیده های علمی همایش شبیه پژوهی گفت: اولین بررسی های نخستین همایش شبیه پژوهی با رویكردی نوین اواخر سال گذشته انجام گرفت و ۲۰ مرداد امسال فراخوان آن منتشرو ۲۷ شهریور آخرین مهلت ارائه چكیده ها اعلام گردید. ۳۰ مهر چكیده های پذیرفته، معرفی و اول آبان ماه داوری ها انجام و نتایج ،ششم آبان به اطلاع افراد رسید.
كوچك زاده با اعلام اعضای هیئت علمی همایش گفت: فرهاد مهندس پور، محمد علی خبری، محمدحسین ناصر بخت و اینجانب اعضای هیئت علمی این همایش را تشكیل می دهیم كه ۵۵ چكیده را از آثار ارسالی انتخاب نمودیم.
وی با اشاره به افراد و موسساتی كه در برگزاری همایش شبیه پژوهی با حوزه هنری قم همكاری داشتند، افزود: دكتر حاج سید جوادی ریاست فرهنگستان هنر، رحمت امینی رییس مركز هنرهای نمایشی، دكتر جعفریان رییس كتابخانه مجلس، شبكه چهار صدا و سیما كه اطلاع رسانی برای این همایش را به عهده داشت و اداره كل اوقاف قم با حوزه هنری قم ارتباط داشتند.
دبیر علمی همایش شبیه خوانی هدف از برگزاری این همایش را این گونه تشریح كرد: هدف ما از برگزاری این مراسم ورود مطالعات تازه به این هنر سنتی و دوری از تكرار مكررات با نگاهی ویژه ای به این هنراست. بخشی از این رویكرد خوانش بینامتنی با علوم روز دنیا بود كه مقاله های خوبی نیز در این زمینه به دست ما رسید.
كوچك زاده آسیب به هنر تعزیه را بسیار ریشه دار دانست و خاطر نشان كرد: بیشتر این آسیب به خود شبیه خوانان مربوط می شود زیرا در بسیاری از مواقع كارهای سفارشی را پذیرفته و ازاین طریق به تعزیه ضربه زدند. این همایش برای پیشگیری از آسیب به این هنرسنتی كافی نیست و این حركت بایستی ادامه دار باشد.
وی در پایان درباره برگزاری نمایشگاهی از نسخ قدیمی تعزیه در فرهنگستان هنر گفت: در حاشیه برگزاری همایش ملی شبیه خوانی نسخه هایی از محمد باقر و محمد تقی معین البكاء با امضا و حاشیه نگاری از آنان برای اولین باردر فرهنگستان هنر به نمایش در می آید كه نشاندهنده هماهنگی هنر تعزیه با تكنیك های روز نمایش در اروپا بوده است.