به گزارش هنرنیوز؛امیر بهاری، کارشناس،منتقد و روزنامه نگار در ابتدای این برنامه به خاستگاه متفاوت مون هد در جریان راک ایران اشاره کرد و گفت:« گروه مون هد امروز یکی از نماینده های موسیقی پیشرو ایران است. مهمترین نکته این است که این گروه ها در شهری به غیر از تهران فعالیت می کند و همه اعضا نیز در آن شهر ساکن هستند.»
او زیست مشترک اعضای گروه را یکی از نکات تاثیر گذار در آلبوم دانست و گفت: « گروه مون هد مانند نود درصد گروه هایی که البوم هایشان که در پایتخت تولید می شود، نوازنده های شاخص و شناخته شده ای ندارد. زندگی نوازندگان آنها در شهر رشن و زیست مشترک آنها با هم، نکته مهمی در آثار تولید شده این گروه است.»
بهاری به مد مشترکی که بین جریان های مختلف موسیقی راک در تهران ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: « حالا یک البومی مدرن تر، از شهری به غیر از تهران منتشر شده و متن اهنگ های ان ها نیز منحصر بفرد و بدیع است.»
این روزنگار حوزه موسیقی ب در تشریح جریان الترناتیو موسیقی در کشور گفت:«گر قرار است درباره موسیقی آلترناتیو صحبت کنیم، این البوم یک نمونه درست از این نوع موسیقی در ایران است که شکل تولید و مخاطب شناسی نیز با این جریان هماهنگ است.»
بهاری حمایت از گروه های اینچنینی را مهم دانست و گفت:« سینا چراغی به عنوان تهیه کننده در حمایت از جریان های مستقل تنهاست و باید از آلبوم های گروه های مستقل حمایت شود.»
مرز بین خلا و پرتاب به سیاه چاله ها
علیرضا تهرانی، کارشناس و آهنگساز نیز در این نشست به تحلیل شعر و کلام در اثار مون هد پرداخت. او به سه فرم ترانه در موسیقی راک کشور اشاره کرد و گفت: «دسته اول گروه های راکی هستند که از اشعار کلاسیک و سپید استفاده می کنند.این گروه ها در بند قوائد عروضی شعر کلاسیک و قوائد وزنی شعر نیمایی محصور می شوند. دومین دسته گروه های هستند که از ترانه سرایان موسیقی پاپ برای موسیقی که تنظیم راک دارد، استفاده می کنند. اثار گروه دوم بسیار شبیه موسیقی پاپ است و صرفا استفاده از گیتار دیستروشن می تواند به انها نام گروه راک بدهد اما ما میبینیم که ملودی ها و شعرها این دسته جنسیت پاپ دارد و علی رغم اینکه خود را سلطان این نوع موسیقی میدانند، اما اینطور نیست.»
تهرانی اما اهمیت گروه مون هد را جای گیری آنها در دسته سوم دانست و توضیح داد:« نوع سوم گروه هایی هستند که به تازگی در حال شکوفایی هستند. این نوع گروه ها خودشان ترانه هایشان را می نویسند. این گروه ها موسیقی خود را درگیر ترانه نکرده اند و ترانه را به بند کشیده اند.»
او با اشاره به ترانه های گروه مون هد ادامه داد:« مون هد با چند کلمه موجز خلق ترانه کرده و توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. افق رویداد صرفا با تکرار چند واژه مخاطب را همراه با موسیقی می کنند و این اهمیت ترانه های این گروه است.
او با اشاره به نمونه های خارجی چنین گروه هایی گفت: وقتی ترانه صحیح باشد حتی با بد اهنگ ترین زبان دنیا هم اثری تولید می شود که مردم جهان به راحتی به آنها ارتباط برقرار می کنند.»
تهرانی همچنین به وحدت تماتیک البوم اشاره کرد و گفت:« وقتی خود اعضا، ترانه ها رو می نویسند یک نگاه کلی به البوم دارند و در جریان راک قرار نیست گروه مثل گروه های پاپ به فکر شروع البوم با یک شش و هشت عاشقانه باشند. مون هد نیز نگرش کلی البوم رو دنبال کردند و همه ترانه ها از جهت معنایی و تصویری به دنبال هم هستند که می توان افق رویداد یک کانسپت البوم است.»
او به نام گذاری البوم را نیز یکی از وجه های معرفی البوم دانست و گفت: « افق رویداد نقطه ای در فضاست که مرز بین خلا و پرتاب به سیاه چاله هاست. وقتی از این افق بگذرید، می توانید تا ابد در سیاه چاله ها باشید. البوم نیز با مخاطب چنین برخوردی دارد.»
فکر نمی کردیم مجوز بگیریممسعود دلجو، خواننده گروه مون هد نیز به نمایندگی از این گروه درباره روند شکل گیری گروه توضیحاتی داد.
دلجو با اشاره تاریخچه گروه درباره شکل گیری البوم مون هد گفت:« در حال حاضر گروه تشکیل شده از من، آرش پندی ، میلاد صابرفخر، رامین وفایی و سینا گل نقره است اما اعضای دیگر نیز به گروه اضافه می شوند. در این اجرا همچنین علیرضا ملک زاده و نیما علیزاده حضور دارند.در رشت نوازنده به تعداد تهران نیست و ما با همه جامعه موسیقی رشت کار می کنیم. در ابتدا در کنار کاور کردن قطعه های خارجی با اعضاب گروه در محفل های مختلف، دو سه تا قطعه در حد تم داشتیم که تصمیم گرفتیم این قطعه ها را نیز اجرا کنیم. پس از استقبال از این قطعه به سمت ضبط البوم رفتیم.»
او با اشاره به قصدش برای انتشار البوم زیر زمینی گفت: « فکر نمیکردیم این سبک کار مجوز بگیرد و به همین دلیل چهار قطعه اماده انتشار داشتیم که به طور اتفاقی با تهییه کننده البوم اشنا شدیم. پس از این اشنایی جرقه انتشار البوم به صورت رسمی خورد و خوشبختانه مجوزها کسب شد.»
دلجو به نقش زندگی همه اعضا در شهر رشت اشاره کرد و گفت:« به هر حال در رشت برخلاف تهران سرعت زندگی بالا نیست. نبود تنش و سرعت و درگیری و روابط و تعاملات متفاوت نقش زیادی در تولید اثار ما داشته است. به طور مثال نبو ریتم زیاد در قطعه ها و فضا سازی موسیقی نشات گرفته از همین اتفاق است.»
دلجو همچنین ازبرنامه ریزی برای برگزاری کنسرت در شهر رشت و تهران خبر داد و ارائه آلبوم بعدی را نیازمند جمع شدن کل اعضای گروه در کنار هم دانست.
آلبوم افق رویداد از این گروه به تازگی به تهیه کنندگی سینا چراغی در سبک های آلتروناتیو راک و الکترونیک و پست راک منتشر شده و جلسه نقد آن با همکاری کتابفروشی هنوز برگزار شد.
عکس ها: حسن علیزاده