در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، جواد شمقدری مطرح کرد؛
برخی از مدیران نمیخواستند فیلمهای دفاع مقدسی ساخته شود
جواد شمقدری گفت: در دورهای خاص به خصوص در دهه شصت مدیران همکاری لازم را برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس نداشتند. برخی نیز در ابتدای برگزاری جشنواره مقاومت به آن به چشم یک بیلان کاری نگاه میکردند و آن را جدی نمیگرفتند.
تاريخ : شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳
به گزارش هنرنیوز، جواد شمقدری آنطور که خودش میگوید در دوره او بوده که بعد از رکود چند وقته جشنواره دفاع مقدس فرایند منظم برگزاری خود را دوباره طی میکند، او معتقد است مدیران دهه شصت همراهی لازم برای برگزاری مطلوب جشنواره را نداشتند و حتی میگوید دورهای مدیران سینمایی ضرورتی نمیدیدند که فیلم سینمایی دفاع مقدس ساخته شود و اگر هم تولیدی بوده در جهت نقد این دوره پرافتخار کشورمان بوده است.
در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، شمقدری در مصاحبهای مفصل درخصوص تاریخچه جشنواره و سینمای دفاع مقدس به صحبت پرداخته است.
- جشنواره فیلم مقاومت در دوران ابتدایی شکل گیری چه فرایندی را طی کرد؟
جشنواره فیلم مقاومت طی سالهای ابتدایی و شکل گیری همچون ضرورتی بود که خودش را بر مسئولین تحمیل کرد. در زمانی که جریان دفاع مقدس ساختار فرهنگی جامعه را شکل میداد مدیران آن زمان با فرهنگ دفاع مقدس همراهی لازم نداشتند.
-مشخصا نام میبرید مدیران کدام زمان؟
مدیران دهه شصت. اما ویژگیهای جذاب دفاع مقدس و علاقه مردم آنها را وادار کرد که جشنواره فیلم دفاع مقدس راه اندازی کنند. ازهمان دوره اول برگزاری به این جشنواره مسئولان وقت جدی نگاه نمیکردند و به عنوان بیلان کاری رویش حساب باز کرده بودند. نحوه برگزاری جشنواره و میزان تبلیغات کار روی این حوزه بسیار محدود بود. همچنین، چون در هفته دفاع مقدس برگزار میشد فضای کلی هفته دفاع مقدس به گونهای بود که عملا جشنواره در این ایام دیده نمیشد. به عبارت دیگر هم میتوانیم بگوییم آن زمان جشنواره از روی بیم و امید برگزار میشد. کسانی بودند که علاقه داشتند جشنواره برگزار شود و کسانی هم که از روی ناچاری جشنواره برگزار میکردند. لذا، جشنواره هر سال با چالش و افت و خیز برگزار میشد نه جایگاه و نه دبیرخانه مناسب هم نداشت.
- بعد از این دوره جشنواره چه جایگاهی پیدا کرد؟
دورهای بود که مدیران بیش از پیش بیتفاوت شدند. حتی سه چهار سال هم میگذشت جشنواره برگزار نمیشد و اصلا فیلم دفاع مقدسی تولید نداشتیم. تولید فیلم دفاع مقدس در یک فرایند بسیار طولانی شکل میگرفت.
-چرا فیلم دفاع مقدس تولید نمیشد؟ از جنگ فاصله چندانی نداشتیم؟
در دوره اصلاحات بارها گفته شده بود حتی در مراسمی وزیر وقت (مهاجرانی) رسما گفت که اصلا نیازی نیست فیلم دفاع مقدس بسازیم. در این دوره بود که فرایند دفاع مقدس دچار سکته شده بود و وقتی هیچ حمایتی در این حوزه صورت نگیرد و مسئولان علاقه به تولید این فیلمها نداشته باشند این نوع سینما دچار شوک میشود. حتی در آن دوره سینماگران دفاع مقدس از این نوع سینما فاصله گرفته و به سمت سینمای اجتماعی رفتند که متاسفانه، بعضا، سینمای اجتماعی آنها هم مورد توجه قرار نگرفت. در این دوره جریان سینمای دفاع مقدس و جشنواره با شوک همراه بود. سالی یک دو فیلم بیشتر ساخته نمیشد و جالب اینکه فیلمهای دفاع مقدسی هم که میساختند به نوعی در جهت نقد دفاع مقدس بود و حتی فیلمهایی در جهت سیاه نمایی جنگ و دفاع مقدس هم داشتیم.
-مصداق میآورید؟
لازم نیست بگویم. همه میدانند. این فیلمها سر و صدای زیادی هم به پا کردند. فیلمهایی که مشخصا با حمایت دولت اصلاح طلبان ساخته شد.
-اما جشنواره فیلم دفاع مقدس در چند سال گذشته و سالهای اخیر مسیر خوبی را طی کرده؟
بله. این اتفاق مربوط به ده سال گذشته است. وقتی جنازههای مطهر شهدای مفقودالاثر را میآوردند و مزار شهدای گمنام در جای جای کشور محل زیارت مردم میشد.. وقتی خاطرات دوران دفاع مقدس زنده شد و در کتابها بیان شد میبینیم که دوباره این علاقمندی که میرفت دست به فراموشی سپرده شود دوباره شکوفا شد. در این دوره فصل جدید با نسل جدید از فیلمسازان دفاع مقدس همراه هستیم. چون از دوران دفاع مقدس فاصله گرفته بودیم به عظمت آن بیشتر پی برده بودیم. همچون کسانی که وقتی از دامنه دماوند فاصله میگیرند و از دور آن را نظاره میکنند تازه به عظمت و زیبایی آن پی میبرند.
-اینطور میتوانیم تعبیر کنیم که در دوره مدیریت شما هم سینمای دفاع مقدس و جشنواره پویاتر شد؟
میتوانیم بگوییم در دوره ما بعد از رکود چند وقته جشنواره دفاع مقدس فرایند منظم برگزاری خود را دوباره طی میکند. تعداد فیلمهای تولیدی دفاع مقدس بیشتر از دورههای گذشته میشود و بیش از ۱۲ فیلم در جشنواره به صورت حرفهای با هم رقابت میکنند. در هر صورت فعالیت موثر جشنواره چیزی نزدیک به۵ سال است شروع شده و جالب اینجاست فیلمسازان جوانی که جنگ را درک نکردند و حتی فیلمسازانی که با ساخت فیلمهای جنگی خداحافظی کرده بودند بر میگردند. و نهادها و مسئولان هم حاضر به سرمایه گذاری در این بخش میشوند و جشنواره در حال حاضر دوران رونق خود را پشت سر میگذراند.
- قرار است جشنواره از این پس سالانه برگزار شود. این برگزاری سالانه را در موفقیت جشنواره چگونه میبینید؟
بیان این خواستگاه بسیار خوب است اما به شرط انکه در فرایند سیاست گذاری و برنامه ریزی اثر بگذارد. از آنجاییکه جشنواره سینمای دفاع مقدس به مقاومت تغییر نام داد دامنه فعالیت این حوزه گستردهتر شد و فقط به دفاع مقدس ختم نمیشود. در واقع جشنواره با نام مقاومت تعریف بازتر ی پیدا کرد. اگر در فرایند سرمایه گذاری نگارش متون قوی و فیلمنامههای مناسب همت شود میتوان به سالانه برگزار کردن جشنواره چشم دوخت. در حال حاضر شرایط ایجاب میکند که جشنواره دوسالانه برگزار شود. مگر آنکه تاکید میکنم نهادها سرمایه گذاری خوبی در بخش فیلم نامه و تولید این فیلم داشته باشند. همچنین باید بگویم که برای سالانه برگزار شدن باید فیلمها در داخل شبکههای ایران و برونمرزی به خوبی پخش شوند. به زبانهای مختلف دوبله و زیر نویس شوند و فیلمها در دنیا نمایش داده شوند.
-شما در دوره ریاستتان از بخش بودجه فیلم فاخر برخوردار بودید.. چرا در دوره ریاست شما بودجه فیلم فاخر فقط برای دفاع مقدس به کاربرده نشد؟
لازم است اینجا توضیحی داده شود که بودجه فیلم فاخر از سال ۸۳ آخر دوره اصلاحات به معاونت سینمایی تعلق گرفت و تا دوره ما ادامه پیدا کرد. تا اینکه در آخرین دوره ما ردیف بودجه در سازمان سینمایی ادغام شد. ما تمام تلاشمان را کردیم و دعوت کردیم از اهالی سینما که سینمای دفاع مقدس را احیا کنند. در این مرحله تابع فیلم نامه بودیم هرچقدر فیلم نامه مناسب بیاید ما محدودیت تولید نداشتیم. منتظر فیلم نامههای خوب بودیم تا تولید فیلمهای مقدس را در اولویت قرار دهیم. اما وقتی فیلم نامه خوب نداشتیم نمیتوانستیم بودجه را برگشت دهیم. در کنار آن برنامه ریزی کردیم برای تولید فیلم فاخر در زمینههای دیگر. فیلمهایی نظیر ۳۳ روز، شور شیرین، ملکه، چ، برلین منفی هفت، شهابی از جنس نور و... فیلمهای تولید شده در زمان ما بود.
- خودتان نمیخواهید در زمینه جنگی کار بسازید؟
برای ساخت سریال جنگی با نام مجموعه برادران خورشید خیز برداشتیم. این مجموعه داستانش در رابطه با فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس داستانی و ساختاری بسیار دراماتیک دارد که با واقعیت موجود همخوانی دارد.
- نتیجه چه شد؟
روی سنگینی بودجه به نتیجه نرسیدیم. اما خدا راشکر گویا مسئولین قرار است روی سریالهای سنگین جنگی سرمایه گذاری کنند.
-سینما چطور؟
فیلم نامه دارم اما باید شرایط مهیا شود.
- این طور میتوانیم نتیجه بگیریم که مدیران سینمایی در این دوره با شما همکاری لازم ندارند؟
قضاوتی نمیکنم.