محسن شاه ابراهیمی در گفتگو با هنرنیوز:
دکور «محمد رسول الله» بالاتر از استانداردهای جهانی است
طراح دکور فیلم سینمایی «محمد رسول الله» (ص) گفت: دکور این فیلم بالاتر از استانداردهای جهانی ساخته شده است چرا که تنها پوسته کار نیست و به همین جهت از اسکلت بندی محکمتری نسبت به دکورهایی که حتی در اروپا و امریکا ساخته میشوند برخوردار است.
تاريخ : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
مجید معافی- محسن شاه ابراهیمی طراح لباس و دکور فیلم سینمایی
«محمد رسول الله» (ص) در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در پاسخ به این سوال که ما چقدر به تجربه طراحان صحنه اروپایی برای همکاری در ساخت دکور فیلمهایمان نیازمندیم افزود: معتقدم که عرصه هنر، عرصه تعامل و رفت و برگشت ایدهها و انتقال اندیشهها است. و این تعامل همچنان باید بین کشورها استمرار داشته باشد. اما در تاریخ سینمای قبل از انقلاب، ما شاید بیشتر از یک یا دو بار شاهد همکاری عوامل فنی خارجیها با فیلمهای ایرانی نبودیم و این چند بار هم، نگاه آنان به سینماگران ایرانی از موضع بالا بود و آنان معتقد بودند که ایرانیان اطلاع چندانی از سینما ندارند. ا
ما این بار، قضیه به شدت متفاوت بود. چون تیمی که از خارج از کشور برای همکاری با فیلم محمد رسول الله (ص) به ایران دعوت شد بود با وجودی که یک تیم نخبهای بودند اما بعد از یکی دو ماه اقرار کردند که ایرانیها در بخش سینما قدرتمند و با استعداد هستند. لذا این تعامل برای هر دو طرف خوب بود چرا که هر دو از همدیگر چیزهایی آموختیم. وی اضافه کرد: هنگامی که من در مورد روشهای فنی دکور فیلم «محمد رسول الله» (ص) به گروه خارجی توصیحاتی میدادم این توضیحها برای آنان بدیع و غیر منتظره بود. شناخت ما از معماری شرق و توانایی آنان در تجربه تکنیکی موجب ساخت دکور پُر قدرتی شد که خود دوستان فرنگی هم به شدت از اینکه در این پروژه همکاری داشتند افتخار میکردند.
این طراح دکور در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در طراحی دکور در سینمای جهان کجاست تاکید کرد:
در بحث طراحی صحنه به هیچ عنوان شک نکنید که ایران جایگاه ممتازی در جهان دارد. حتی دوستانی که برای همکاری با این فیلم از خارج از کشور آمده بودند بعد از چند ماه، تسلیم تجربه ایرانیان شدند. چرا که ما از بعد از انقلاب، کلی تجربه در کارهای تاریخی داشتیم. حتی برخی از خارجیها نیمه کاره، کار خود را ترک کردند و به کشورشان بازگشتند چرا که میگفتند شماها دیگر نیازی به ما ندارید و خودتان توانایی انجام همه کارها را دارید. بنابراین ما در زمینه کارگردانی، بازیگری، دکور، لباس، صدا و فیلمبرداری؛ آدمهای درجه یک زیاد داریم. محسن شاه ابراهیمی با بیان اینکه دوستانی از کشورهای مختلف برای همکاری با فیلم «محمد رسول الله» (ص) در ایران حضور داشتند یاد آور شد: در بخش طراحی صحنه آقای «میلژن کرکا کلژاکویچ» صربستانی با ما همکاری میکردند. ایشان سالها است که در سینمای بین الملل و هالیوود فعال هستند.
این طراح صحنه و لباس تصریح کرد:
معتقدم دکور فیلم سینمایی «محمد رسول الله» (ص) حتی بالاتر از استانداردهای جهانی ساخته شده است چرا که فقط پوسته دکور نیست. ما برای اینکه کار دوگانهای از این دکورها انتظار داشتیم به همین جهت اسکلت بندی این دکورها خیلی محکم ترنسبت به دکورهایی است که در اروپا و امریکا ساخته میشود.
طراح دکور فیلم سینمایی «پاداش» در مورد نگهداری این دکورها اظهار داشت: اصل بر این بوده است که دکورهای این فیلم به خوبی نگهداری شوند و به همین دلیل به هنگام ساخت این دکورها از این منظر نگاه کردیم که این دکورها، بارها و بارها استفاده شود. این درحالی است که یکی از ویژگیهای اصلی دکور این است که قابل تغییر و شکل باشد مگر دکورهای خاصی که لزوم مراجعه به آنان در فیلمهای متعدد دیده شود و به همین جهت است که آن دکورهای خاص، به گونهای ساخته میشوند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.
محسن شاه ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چه تعدادی در امر ساخت دکورهای فیلم سینمایی «محمد رسول الله» (ص) مشارکت داشتند گفت: ۵ طراح صحنه در این پروژه فعال بودند که در کنار ما ۷ ناظر هنری نیز بر کارهای اجرایی نظارت داشتند و در نهایت هم، بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در ساخت و ساز دکورها با ما همکاری داشتند.
وی که بیشترین حجم مسئولیت در بخش طراحی صحنه و دکور را برعهده داشته است در این مورد افزود: من در این فیلم دو مسئولیت داشتم. در تیم طراحی؛ یکی از مدیران هنری فیلم بودم و بیشترین مسئولیت با من بود که در کنار من آقایان غدیریان، آدینهزاده ونژاد ایمانی و دیگر دوستان همکاری داشتند و از سوی دیگر، من مسئول بخش طراحی لباس این پروژه نیز بودم.
گفتگو از : مجید معافی