عادل بزدوده در گفتگو با هنرنیوز:
کارگردانان شاخص تئاتر کودک ونوجوان در ایران انگشت شمارند
تاريخ : يکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۴
دغدغه اصلی ما در رابطه با تئاتر کودک ونوجوان پرورش علمی وآکادمیک کارگردانان این نوع تئاتر در محیطهای علمی و دانشگاهی است که تعدادشان انگشت شمار است.
عادل بزدوده طراح وسازنده عروسک، نویسنده وکارگردان تئاتر کودک ونوجوان در گفتوگو با خبرنگار تئاتر هنرنیوز در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر کودک ونوجوان برای نخستین بار در همدان گفت: تفاوتی ندارد که جشنواره در کدام شهر برگزار میشود اما باید برای یرپایی این جشنوارهها برنامهریزی دقیقی شود تا در کل کشور گسترش یابد و تمامی شهرها از وجود چنین جشنوارههایی استفاده کنند و تجهیزات فنی و زیر ساختی نه تنها در همدان بلکه در تمام نقاط کشور بچرخد.
وی گفت: کارگردانان شاخص ما که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت میکنند بسیار انگشت شمار هستند و معتقدم که دغدغه اصلی ما در رابطه با تئاتر کودک و نوجوان پرورش علمی و آکادمیک کارگردانان این نوع تئاتر در محیطهای علمی و دانشگاهی است که متأستفانه به این قضیه خیلی سطحی نگریسته میشود در صورتی که در کشورهای اروپایی به تئاتر کودک و نوجوان اهمیت زیادی داده میشود و در این کشورها پس از گذشت زمان و پشت سر گذاشتن مراحل دشوار آرام وارد عرصه کارگردانی برای کودک و نوجوان میشوند و معتقدند که کار برای کودک ونوجوان بسیار حساس و دشوار است اما در کشور ما برعکس این قضیه صدق میکند و کار برای کودک و نوجوان را آسان تصور میکنند.
این کارگردان در خصوص سالنهایی که کارهای کودک و نوجوان را به نمایش در میآورند گفت: مرکز تئاتر و تئاترعروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها مرکز در ایران است که کارهای مخصوص این گروه سنی را به اجرا میگذارد و شاید شاخصترین مکان برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان است، البته باید گفت که این مرکز حساسیت بالایی در مورد اجراها دارد و اجازه نمیدهد که کارهای سطح پایین در این مرکز به اجرا درآید.
وی ادامه داد: تصورم بر این است که ما در زمینه کودک فعالیت بیشتری داشتهایم اما در مورد نوجوانان و جوانان کاری انجام ندادهایم وساخت کار برای این گروه سنی احتیاج به تخصص وجرأت بالایی دارد تا با ظرافت، کاری مناسب این گروه سنی ساخته شود.
بزدوده در ادامه شاخصههای یک تئاتر خوب برای کودکان و نوجونان را چنین برشمرد: برای اینکه مشخص شود یک کار خوب است یا بد باید به جذابیت، موضوع، پیچ وخم کار، گره افکنی وگره گشایی و در آخر پیامی که قرار است به بچهها داده شود توجه کرد، پیام کار بسیار مهم است و ممکن است حس تعقل کودک را برانگیزد، البته نباید تنوع، نحوه به کار گیری تکنیکها و... را دریک تئاتر خوب نادیده گرفت.
این کارگردان در آخر به حضور کشورهای دیگر در این جشنواره اشاره داشت و گفت: حضور این کشورها در این جشنواره برای همنشینی بهتر، بهره گیری از فرهنگهای مختلف و نزدیک شدن به یکدیگر است.