احمد نجفی در گفتگو با هنرنیوز:
نظارتهای تلویزیون شخصی و سلیقهای است
احمد نجفی گفت: مدیران برای چه در جایگاه نظارت قرار گرفتهاند؟ پس چه کار میکنند؟ بنده شخصاً مخالف هر نوع حذف غیر منطقی هستم ولی گویی در برخی موارد نوع نظارتها شخصی و سلیقهای میشود این وجه غلبه دارد به نگاه کارشناسی که باید وجود داشته باشد.
تاريخ : شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
احمد نجفی در گفتگو با هنرنیوز در ارتباط با ساخت فیلمهای با ارزش در زمینه دفاع مقدس مانند فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» گفت: من فکر میکنم در ارتباط با دفاع مقدس و مادرانی که از خود گذشتگی کردهاند و رنج فراوانی را در آن روزها تحمل کردهاند باید بیش از اینها توجه کنیم و فداکاری آنها را به تصویر بکشیم. ما به فیلمهای این چنینی بیش از این نیاز داریم.
وی درباره اینکه چرا فیلمهای خوبی همانند «شیار ۱۴۳» در زمان اکران فروش چشم گیری ندارند گفت: اطلاع رسانی نامناسب در مرحله اول باعث میشود که این فیلمهای با ارزش دیده نشوند و خود تلویزیون باید در تبلیغ این نوع فیلمها پیش قدم بشود و به شدت از آثار این چنینی حمایت کندنباید این گروه فیلمها فقط توسط تهیه کننده و پخش کننده مورد حمایت قرار گیرد بلکه تمام مردم و به ویژه آنهایی که در رسانهها هستند میتوانند در تبلیغ صدا و سیما موثر باشند.
این هنرمند درباره اتفاقی که برای سریال «سرزمین کهن» افتاده است گفت: در هر صورت من امیدوارم این قضیه با آرامش حل شود ملت ما تشکیل شده است از اقوام مختلف که هر کدام یک سری هویت مشخص اجتماعی و مذهبی دارند به خصوص اقوامی که یک ریشه جدایی ناپذیر از این سرزمین دارند باید با دقت بیشتری به آنها و خلق و خویشان شود و حساسیتهای آنها فیلم ساخت و آنها را درک کرد. صدها کارشناس و ناظر در هنگام ساخت فیلمهای این چنینی هستند و توقع این بود که دوستان در نظارت بر این اوضاع دقت بیشتری کنند تا چنین سوتفاهمهایی پیش نیاید.
وی در ادامه گفت: من باور ندارم که کمال تبریزی قصد توهین در فیلمش را به کسی و قومی داشته است ولی شاید حساسیتهای آنها را کمتر میشناخته است. حساسیتها را باید قبل از فیلم برداری در مرحله تحقیق و پژوهش به خوبی میشناختند و شرایط را میسنجیدند. ما در کشورمان درباره خیلی از مسائل حساسیتهایی داریم که بر هیچ کس پوشیده نیست ونمی توان آن را هم منکر شد.
بازیگر مجموعه «کاراگاه علوی» گفت: البته دوستانی هم که اعتراضهایی را داشتند باید کمی تحمل میکردند و اجازه میدادند تا ادامه سریال دیده شود و آن وقت تصمیم به اعتراض میگرفتند همان طور که مهندس ضرغامی هم گفتند باید ما میدیدیم که فیلم در ادامه چه چیزی را میخواهد بگوید و به کجا میخواهد برسد و نتیجه گیریاش چه میشود. من مطئنم کمال تبریزی قصد توهین نداشته است به هر حال اگر از قبل ناظران دقت بیشتری میکردند با تغییراتی جزیی این موضوع حل میشد.
نجفی در ادامه با اشاره به فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: در ارتباط با فیلم سینمایی «رستاخیز» هم باید این را بگویم که باید به این حساسیتها جواب داده شود این فیلم سینمایی هم مانند مجموعه «سرزمین کهن» حساسیتها را در نظر نگرفته است. چنین وضعیتی سینما را به مخاطره میاندازد به این دلیل که مردم را حساس میکنند و مسئولیتی را هم که دوست دارند سالم کار کنند و کارنامه درخشانی داشته باشند به مخاطره میاندازند.
وی در ادامه گفت: در جشنواره هم مسئولین باید به این مسئله به شدت توجه میکردند. نشان دادن چهره برخی از اهل بیت پیامبر (ص) نیز قرار بود در مجموعه «مختار نامه» به کارگردانی بیژن میر باقری اتفاق بیافتد که جلوی آن گرفته شد. من نمیدانم چطور میشود که این اتفاق را در فیلم سینمایی «رستاخیز» ندیدهاند شاید حُل شدهاند به هر حال این سوالها را باید مسئولینی جواب بدهند که این مسئله را به خوبی مورد بررسی قرار ندادهاند. مسائل این چنینی به کل سینما بر میگردد.
این بازیگر سینما با اشاره به اینکه مدیران برای رسیدگی به همین مسائل و جلوگیری از اتفاقهای این چنینی مدیر شدهاند گفت: مدیران برای چه در جایگاه نظارت قرار گرفتهاند؟ پس چه کار میکنند؟ بنده شخصاً مخالف هر نوع حذف غیر منطقی هستم ولی گویی در برخی موارد نوع نظارتها شخصی و سلیقهای میشود این وجه غلبه دارد به نگاه کارشناسی که باید وجود داشته باشد. این فیلم حتماً به لحاظ ساختاری فیلم خوبی است سالهای زیادی است که دارند برایش زحمت میکشند ولی من نگاه هم به سینما است و صدمهای که سینما از اتفاقهای این چنینی میخورد بیش از هر چیز دیگری حائز اهمیت است. همه سینما این گونه زیر سوال رفته است.
وی در ادامه گفت: کارشناسهایی که در جایگاه تصمیم گیری حضور دارند برخی فیلمهای ارزشی و اجتماعی خوب را رد میکنند ولی از طرفی چین مسائل حساسی به راحتی و بدون نظارت باید اتفاق بیافتد. متاسفانه در جایی از (درِ درواره داخل نمیشویم ولی از سوراخ سوزن رد میشویم) این رفتار غلط آن مدیرانی است که وضعیتهای این چنینی را به وجود میآورند. قبل از اینکه دوستان فیلمشان را میساختند این مسئولینی که پشت میزهای مدیریت نشستهاند باید دقت بیشتری میکردند اگر قرار نیست کارشان را درست انجام دهند پس برای چه پشت آن میزها نشستهاند؟
این هنرمند این چنین ادامه داد: من نمیگویم که این فیلمها خوب یا بد هستند بلکه قضاوت آن با دبیر جشنواره و مدیران تصمیم گیر بوده است. من نگاه منتقدانه به این فیلمها ندارم ونه ناظر بر این پروژهها بودهام. من نگاه هم یک نگاه عمومی است ولی میدانم فیلمهایی باید ساخته شود که در ارتقاع سینمای ایران کوشا باشد و مخاطب را جذب کند تا گامی رو به جلو بر داریم نه اینکه اعتماد مردم را نسبت به سینما از بین ببریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نمیتوان منکر حساسیتهای مردم نسبت به اعتقاداتشان شد گفت: هیچ کس نمیتواند منکر این حساسیتها بشود و اینها را باید دید. آیا این اتفاق افتاده است؟ یا فقط با این نگاه که فیلمی در ارتباط با امام حسین (ع) ساخته شده است دیگر کفایت میکند؟ فیلمی که آهنگ آن در خارج ساخته شده است و هزینه زیادی هم برده است میشد کار دیگری انجام داد که ای اتفاق برایش نیافتد. به خصوص در ارتباط با نشان دادن چهره برخی از اهل بیت پیامبر (ص) شاید بهتر بود نوری بر چهره آنها میگذاشتند شاید دوستان فکر کردهاند که فقط ائمه معصومه هستند که نمیتوان چهره آنها را نشان داد.
نجفی در ادامه گفت: یک بار برای همیشه باید تکلیف این موضوع روشن شود تا همه از بلاتکلیفی در بیایند. فیلم سینمایی «رستاخیز» حتماً بارها و بارها دیده شده است چگونه متوجه نشدهاند که با نشان دادن آن صحنهها حتماً حساسیت عدهای در جامعه را بر میانگیزند. امیدوارم دوستانی که فیلم ساز هستند و درباره این موارد فیلم میسازند فقط خودشان و فیلمشان را نبینند حیثیت ملی و مذهبی یک کشور در میان است. این دوستان باید ابتدا سینما را ببینند و متوجه باشند هر فیلمی مسئول فیلمهای دیگر هم در سینما است ما در ساخت فیلمهای این چنینی باید تفکرات آیات اعظام و مراجع تقلید را در نظر بگیریم. فیلمهای سیاهی را داریم که به راحتی پروانه نمایش میگیرد و خیلی هم سر و صدا نمیشود آن هم بحث دیگری است که باید به آن توجه شود.