گزارش هنرنیوز از ششمین دوسالانه تصویرگری؛
امیرنیا: دوسالانه ها را نظم می دهیم
امیرنیا در نشست دوسالانه تصویرگری گفت: دوسالانه ها را طی جدول زمانبندی منظم می کنیم تا برگزاری آن ها سه ، چهار و یازده ساله نشود.
تاريخ : سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۴
به گزارش هنرنیوز نشست رسانه ای ششمین دوسالانه تصویرگری ایران، صبح امروز با حضور اصغر امیرنیا مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کیانوش غریبپور دبیر این دوسالانه و علی هاشمی شهرکی مدیر عامل انجمن تصویرگران برگزار شد.
در این نشست که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد نخست امیرنیا به قدمت هنر تصویرگری و تأثیر آن بر کتب مذهبی و ادبی اشاره کرد و افزود: تصویرگری ایران پیوند محکمی با دین و مذهب دارد که نمونه آن را می توان در کتابهای قرون 4 تا 10 همچون کلیله و دمنه، قابوسنامه دید.
وی ادامه داد: جایگاه هنر تصویرگری قابل احترام است به ویژه در حوزه کتاب کودک و نوجوان هنرمند تصویرگر نقش مؤثری را ایفاء میکند، بنابراین برای دیده شدن این هنر برگزاری یک اتفاق صرفاً اهمیت ندارد بلکه ساماندهی آن به صورت مستمر میتواند کمک کند تا این هنر به فراموشی سپرده نشود.
امیرنیا در ادامه سخنانش با اشاره به وقفه یازده ساله در برگزاری دوسالانه تصویرگری عنوان کرد: اگر چه اسم دوسالانه برای رویدادی که 11 سال به تعویق افتاده، دور از ذهن است. بستر دوسالانههای اول تا پنجم این هنر در معاونت هنری مهیا شده و از سال 81 که این هنر در بلاتکلیفی به سر برده ، هنرمندان آن در دیگر رویدادهای هنری از جمله جشنوارههای تجسمی فجر حضور داشتهاند و تلاش کردند تا چراغ این هنر خاموش نشود و امروز نیز شاهد برگزاری ششمین دوره این دوسالانه هستیم.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی در ادامه گفت: با حضور استادان و صاحبنظران هر رشته، درباره جدول زمانبندی برگزاری هر دوسالانه به توافق میرسیم تا دوسالانهها نیز از این پس طبق یک روال مشخص همچون جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شوند و برگزاری هر دوسالانه در یکی از ماههای سال ثابت شود. این زمانبندی ما را ملزم میکند تا دوسالانهها در موعد و تاریخ مقرر خود برگزار شوند.
در ادامه این نشست کیانوش غریبپور دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری با ابراز امیدواری دوسالانه تصویرگری مسیر خوبی را در پیش بگیرد گفت: از یازده سال پیش که آخرین دوسالانه تصویرگری برگزار شد،شرایط حرفهای ما بسیار تغییر کرده است. بسیاری از تصویرگران جوان که 11 سال پیش در دوسالانه شرکت کردند؛ حالا استادانی هستند که به تربیت شاگرد می پردازند.
غریب پور با تاکید بر این که شرایط هنر تصویرگری بسیار متفاوت و شاید سخت و پیچیده شده است؛ گفت: حرفهای ترجیح میدهم که پیش بینی نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد. اما امیدوارم که خداوند کمک کند تا این دوسالانه را به سعادت حرفهای خود بازگردد و رکودی که در این هنر احساس میشود،شکسته شود.
وی ادامه داد: سالهاست که به دنبال بازگرداندن این دوسالانه به شرایط حرفهای آن بودهایم که به دلایل مختلفی اتفاق نیفتاد. سرگردانی متولی آن بین معاونت هنری ارشاد و معاونت فرهنگی ارشاد یکی از این دلایل بود. معاونت فرهنگی تصور میکرد که تصویرگری یعنی تصویرگری کتاب کودک که شرح وظایف آن نیز در معاونت فرهنگی تعریف شده بود با این حال بخش عمدهای از فعالیتها ما در حوزه کتاب متمرکز است که از این بابت علاقهمند به همکاری معاونت فرهنگی نیز هستیم.
غریبپور اظهار کرد: دوسالانههای حرفهای به بررسی دوره خود میپردازند و برای دوره بعد از خود طرح و برنامه مشخص می کنند. تنها دوسالانهها به بررسی کل جریان هنر خود طی دو سال میپردازند ولی در هنر تصویرگری سالهاست که این اتفاق نیفتاده. ما در دوسالانه پنجم باقی ماندیم، الگوهای تصویرگری ما در همان دوره مانده وتصویرگران دچار تکرار شدند دوسالانه پنجم در 11 سال پیش متوقف شد، بنابراین تصور میکنم تصویرگری نیاز به خون تازهای دارد که به رگهای این هنر تزریق شود. باید از این رکود فاصله بگیریم که امیدوارم در ششمین دوسالانه شاهد این اتفاق باشیم.
کیانوش غریبپور در ادامه درباره بخشهای مختلف این دوسالانه گفت: تصمیم گرفتیم که در این دوره کتابهای تصویرگری 10 سال اخیر را به قضاوت بگذاریم که بخش اصلی ما را تشکیل میدهد. دوسالانه ما تا پنجمین دورهای که برگزار شد در دنیا به نام «تی بی» شناخته میشد که وظیفه اصلی آن نیز قضاوت کتابهای تصویرگری بود و اگر 11 سال به تعویق نمیافتاد،اکنون بیشتر به این نام شناخته شده بود.
دبیر ششمین دوسالانه تصوبرگری افزود: دوسالانه چهارم و پنجم با یک موضوع برگزار شد که جهان عاشقانهها و جهان مهر ماه از آن جمله است و تصمیم گرفته شد تا برای آن که هنرمندان فعالیت جدیدی را برای دوسالانه ششم داشته باشند،با موضوع «جهان نورها و سایهها» که موضوعی چندوجهی است در سه گروه سنی خردسال- کودک، نوجوان و جوان آثارشان را ارسال کنند .هنرمندان میتوانند با این موضوع برخوردی فیزیکی یا متافیزیکی داشته باشند.
غریبپور درباره بخش سوم این دوسالانه با عنوان استعدادهای جوان هم توضیح داد: در این بخش جوانان 18 تا 25 سال که کتاب منتشر شده ندارند، شرکت میکنند که آثارشان را بر اساس متون ادبیات کهن فارسی در 3 تا 5 فریم تصویرگری میکنند.
علی هاشمی شهرکی مدیر عامل انجمن تصویرگران و دبیر علمی دوسالانه در ادامه نشست ضمن توضیح درباره بخش علمی گفت: این بخش با عنوان دنیای جدید تصویرگری برگزار میشود که به شاخههای مختلف هنر تصویرگری اختصاص دارد.
وی افزود: در طول 11 سال گذشته هنرمندان تصویرگر در دوسالانه پنجم باقی ماندند این در حالی است که در تمام دنیا رشتههای مختلفی در زمینه تصویرگری فعال است از جمله تصویرسازی برای انیمیشن، بازیهای رایانهای، محصولات فرهنگی، تصویرگری تبلیغات و ...که اگر چه هنرمندان ایرانی نیز در این زمینه فعالیتهای بسیاری داشتهاند و این شاخهها نیز در تصویرگری ایران فعال شده است، اما ساختار زیباییشناسی تصویرگری در دوره پنجم متوقف شده است چرا که تا پنجمین دوسالانه تصور میشد که تصویرگری تنها در حوزه تصویرگری کتاب است اما امروزه این حدود تغییر کرده است و هنرمندان ما در حوزه های مختلفی از هنر تصویرگری فعالیت دارند، به همین دلیل این بخش را به دوسالانه اضافه کردیم و نمونههایی از آن را به نمایش میگذاریم.