آواز و نقالی برای تداعی فضای شاهنامه
نشست خبری گروه موسیقی آئین برگزار شد
آواز و نقالی برای تداعی فضای شاهنامه
نشست خبری گروه موسیقی آئین، 13 آذر ماه با حضور مصطفی رشیدی مطلق سرپرست گروه، مصطفی آزادی مقتدر خواننده گروه، فرهمند محمدی اخوان آهنگساز گروه و مهرداد وارسته موسیقی دان و نوازنده تنبور در سالن اجتماعات مجتمع شهید آوینی همدان برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
آزاده صفی – هنرنیوز:
آزادی مقتدر هدف از برگزاری این نشست رسانه ای را که گروه موسیقی آئین برای نخستین بار در شهر همدان انجام داد، شروع فصل جدید گروه داری در موسیقی همدان توسط این گروه دانست، هم آن طور که در سطح کشور رایج است. وی با اشاره به این موضوع که گروه های بومی همدان با مشکلاتی در زمینه برگزاری کنسرت، تبلیغات، اسپانسر و انتشار قطعاتشان مواجه اند افزود: برگزاری کنفرانس خبری در راستای هم افزایی و اطلاع رسانی است، تا این گروه بازخورد مطلوبی را از مخاطبانش دریافت کند.
سرپرست گروه با اشاره به این که گروه موسیقی آئین سومین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشته، کنسرت پیش رو را کاری متفاوت از کارهای قبل این گروه معرفی کرد، که کاری ریشه ای و اساسی است و با تلاش های اخوان، آهنگساز قطعه شاهنامه، مخاطب تفاوت هایی را می بیند.
 رشیدی مطلق اضافه کرد: کنسرت از سه بخش تشکیل شده، که بخش اول آن خوانش شاهنامه، قسمت دوم به صورت ترک (track) و از ساخته های ایشان و بخش سوم یک قطعه فولکلور از ساخته های اساتید معاصر ایران است. وی هم چنین با تاکید بر بدیع بودن قطعه شاهنامه، بیان کرد استفاده از ساز تنبور و ایجاد فضایی تازه به وسیله این ساز، اتفاق خوبی است که برای دوستداران موسیقی مقامی و مخصوصا نوازندگان ساز تنبور رقم خورده است.
آهنگساز قطعه شاهنامه با ذکر این که نام ساز تنبور 3 بار در شاهنامه فردوسی آمده و یک مورد از آن در خوان چهارم رستم است، این قطعه را روایت موسیقایی این بخش از شاهنامه دانست و افزود: در این اثر سعی شده با ترکیبی از موسیقی، آواز و نقالی وقایع داستان و حالات شخصیت اصلی یعنی رستم در ذهن مخاطب تداعی و تصویر سازی شود. وی هم چنین ابراز کرد، با توجه به سیری که در روند داستان اتفاق می افتد، برای بیان و تناسب بهتر موسیقی و فضای کل قطعه، دستگاه چهارگاه برای آن انتخاب شده است. صحنه های آواز داستان در درآمد چهارگاه و ریتم 12 ضربی، صحنه ی نشستن رستم بر روی سفره رنگین در گوشه زابل و ریتم 10 ضربی، صحنه آواز رستم و گله از اقبال در آواز مویه و درگوشه مخالف و ریتم 5 ضربی، صحنه نیایش رستم در دستگاه همایون و ریتم 5 ضربی، صحنه نبرد رستم در گوشه حصار دستگاه چهارگاه و در ریتم 6 و 8 ضربی و صحنه پیروزی رستم بر زن جادوگر با فرود به درآمد چهارگاه و در ردیف 5 ضربی، تنظیم شده است.
اخوان با اشاره به این که فرم موسیقی استفاده شده در این قطعه، کاملا جدی است بیان کرد مخاطب این اثر باید تمرکز و توجه کافی را داشته باشد، زیرا با روایت داستان خوان چهارم ناگزیر آهنگ، شکل اپرا یا سمفونی پیدا می کند و به یک قطعه 45 دقیقه ای تبدیل می شود. وی هم چنین در مورد استفاده از ساز تنبور گفت جمله پردازی ها و نوع آهنگسازی طوری طراحی شده که محدودیت هایی که این ساز برای موسیقی دستگاهی دارد، به چشم نیاید. 
نوازنده تنبور این گروه، از جمله اتفاقات خوبی که در گروه آئین افتاده را تلفیق ساز تنبور با سازهای دیگر دانست که کاملا استادانه انجام شده است. وارسته از کنسرت پیش روی گروه آئین با عنوان کاری فاخر نام برد، چرا که استفاده از شاهنامه فردوسی در یک اثر موسیقی، آن هم در شرایطی که انواع موسیقی های مسموم به جامعه تزریق می شود، یک پدیده است، زیرا این اثر هم از لحاظ شعر و هم از لحاظ موسیقی در سطح بالایی قرار دارد. وی با ابراز امیدواری از حمایت مردم همدان و هنرمندان از این کنسرت، از مخاطبان خواست که تفاوت کار و پیشرفت گروه را به تماشا بنشینند. وارسته هم چنین وظیفه هنرمندان حوزه موسیقی سنتی را تغییر دادن ذائقه موسیقایی مردم، به سمت این نوع موسیقی دانست و افزود گروه آئین سعی دارد این هدف را عملی کند. 
در انتها اعضاء گروه، رسانه ها را موثرترین عامل در شناساندن موسیقی سنتی به جامعه دانستند و ابراز کردند موسیقی اصیل ایرانی، نیازمند درک بالای مخاطب است و شنیدن مداوم آن موجب ماندگاری اش، در ذهن شنونده می شود،که این امر نیازمند فرهنگ سازی است.
 لازم به ذکر است کنسرت گروه موسیقی آئین در روزهای 15 و 16 آذر ماه، ساعت 19 و در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا اجرا خواهد شد. مراکز فروش بلیت این کنسرت نیز شهر کتاب، آموزشگاه نغمه و سامانه بلیت فروشی ایران کنسرت است. 
کد خبر: 97223
Share/Save/Bookmark