می‌دانیم که لباس قرمز خوب نیست!
جهانگیر جهانگیری درگفتگو با هنرنیوز:
می‌دانیم که لباس قرمز خوب نیست!
جهانگیر جهانگیری گفت: من و هم نسلی‌هایم به خوبی طی این سال‌ها خطوط قرمز را می‌شناسیم.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸

جهانگیری در پاسخ به این سوال خبرنگار هنرنیوز که اخیراً به چه کاری مشغول هستید؛ گفت: برای اولین بار بنده پروانه ساخت فیلم سینمایی را گرفتم که تهییه کنندگی آن به عهده خودم است؛ اما تقریباً یک سال از این قضیه می‌گذرد. همیشه به عنوان کارگردان پیشنهاد‌هایی داشتم. فیلم نامه را می‌خواندم و اگر ویژگی‌های مورد نظرم را داشت آن را قبول می‌کردم. اگر فیلم نامه‌ای مورد علاقه افراد سازنده آن باشد مخصوصاً کارگردان و تهییه کننده آن و هیچ گونه ممیزی غیر منطقی هم به فیلم نامه نگیرند صد در صد سرمایه بر می‌گردد. اما فیلم‌های سفارشی خیلی موفق نخواهند بود چون یکی از دلایلش این است که شاید سازندگانش آن اثر را دوست ندارند و تنها دلیل کار کردن شان پول است.
 
کارگردان فیلم سینمایی «افراطی‌ها» در ارتباط با مسئله مخاطب این گونه اظهار نظر کرد: اصلی ترین دلیل ریزش مخاطب در این مدت ساخت فیلم‌هایی است که مردمی نیستند، موضوعات فیلم‌ها به روز نیست و به لحاظ ایرانی بودن با مخاطب فاصله گرفته‌اند؛ مثلاً اگر کودکی در ایران به مادر خود بگوید «مامان»، کسی تعجب نمی‌کند اما اگر‌‌ همان بچه به مادر و پدر خود بگوید مامی و پاپی کسی نمی‌تواند این نوع گویش را بپذیرد و به دلش نمی‌چسبد. فیلم ایرانی هم باید از جنس خود مردم ایران باشد تا دوستش بدارند. هنوز که هنوز است مردم از من می‌پرسند که دیگر فیلم‌هایی مانند «تبعیدی‌ها» و «بدل» را نمی‌سازید؟ دلیلش هم این است که این فیلم‌ها از جنس مردم بوده و آن‌ها هم دوستش داشتند. اما الان دیگر زمان آن گونه فیلم‌ها به سر آمده زمانه تغییر کرده و خواسته‌های مخاطب از سینما به گونه‌ای دیگر شده است. 

وی در ادامه افزود: فیلم نامه و سوژه هم باید مردمی و ایرانی باشد. دوستان ما مثلاً سریالی می‌سازند به نام «عملیات ۱۲۵» خوب خواه یا ناخواه این سریال مردم را یاد مجموعه «کبری ۱۱» می‌اندازد. وقتی این سریال با این کیفیت وجود دارد و با آن امکانات مخاطب نمی‌تواند هم چین سریالی را از ما قبول کند. فیلم نامه نویس هم با توجه به امکانات موجود می‌نویسد و در ژانرهای این چنینی که امکانات نداریم کار ضعیف از آب در می‌آید. فیلم نامه خوب همه آدم‌های حرفه‌ای را دور هم جمع می‌کند. فیلم بردار، بازیگر، کارگردان و همه و همه حاضرند در کاری که فیلم نامه خوبی دارد در کنار هم کار کنند. من بسیاری از همین دوستان را می‌شناسم که برای این که در کاری که فیلم نامه‌اش خوب است حضور داشته باشند حاضر بودند مبلغی کمتر از آنچه می‌گرفتند را بگیرند. در یک کار خوب همه می‌توانند دیده شوند. 

کارگردان فیلم «یاغی» در ارتباط با خطوط قرمز و رعایت آن‌ها گفت: کارگردان‌های هم نسل من بعد از گذشت این همه سال می‌دانند که چه چیزی بسازند. ما در این مملکت داریم زندگی می‌کنیم می‌دانیم که لباس قرمز و روسری قرمز نباید پوشید. می‌دانیم که بی‌حجابی بد است، ممیزی‌ها را می‌شناسیم حرف‌های رکیک خیلی زشت است ما همه این‌ها را می‌دانیم، اما نباید عرصه را برای کار کردن تنگ کنیم.

جهانگیری در بیان این مطلب که به نظر شما کار خوب چه زمانی شکل می‌گیرد گفت: کار خوب زمانی شکل می‌گیرد که همه عوامل خوب و حرفه‌ای باشند طراح صحنه، چهره‌پرداز، فیلم بردار، کارگردان و بازیگر همگی به کار خود وارد و نسبت به آن دلسوز باشند. باید توجه کرد همه این‌ها زمانی شکل می‌گیرد که شما در مرحله اول فیلم نامه خوبی داشته باشید. شما در نظر بگیرید آقای داریوش مهرجویی فیلم نامه‌ای را به بازیگری پیشنهاد دهد خوب آن بازیگر با توجه به سابقه‌ای که ازاین کارگردان در ذهن دارد بدون این که فیلم نامه را بخواند اعلام آمادگی می‌کند تا درکار حضور پیدا کند. آدمی که پشت این فیلم نامه می‌ایستد هم مهم است. ازاین بزرگان زیاد داریم مانند ناصر تقوایی که متاسفانه کار نمی‌کند. همه به فکر این هستند که کار سریع تمام شود و کسی به فکر کیفیت نیست. بحث‌های مالی بیشتر مد نظراست. 

وی در ادامه افزود: وزارت ارشاد مسئولیت مهمی دارد به جای این دعوا‌های بی‌جا بر سر خانه سینما که هنرمند هیچ سودی نمی‌برد بیاید مشکلات اساسی هنرمندان را حل و فصل کند. بنده برای کارم بیشتر از یک سال است که به دنبال وام هستم اما عده‌ای که معلوم نیست از کجا آمده‌اند بودجه‌های کلانی را می‌گیرند و کار می‌سازند. برادریشان را ثابت نکرده‌اند بعد ادعای ارث و میراث می‌کنند. ولی من حداقل بالای بیست فیلم سینمایی ساختم. 

وی در ارتباط با کار جدیدش گفت: نام فیلم نامه جدیدم که قرار است کار کنم «زنبورهای خیابان ۲۱۸» است. این فیلم نامه را به بازیگر مورد نظرم دادم خواند و وقتی نظرش را جلب کرد گفت حاضرم با هر شرایطی کار کنم چون فیلم نامه را دوست داشته است. متاسفانه بعضی از همکاران ما هم با یک عملکرد ضعیف فیلم نامه خوب را از بین می‌برند.

کد خبر: 65093
Share/Save/Bookmark