مشکل ساخت «راه بی‌برگشت» ویزای امریکا است
حمد رضا گرشاسبی در گفتگو با هنرنیوز:
مشکل ساخت «راه بی‌برگشت» ویزای امریکا است
کارگردان فیلم سینمایی «راه بی‌برگشت» با بیان اینکه با حذف حدود ۳۰ درصد از فیلمنامه توانستم پروانه ساخت بگیرم گفت: با توجه به اینکه بخش‌هایی از این فیلم در امریکا فیلمبرداری خواهد شد مشکل اصلی من بحث گرفتن ویزا از کشور امریکا است.
 
تاريخ : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳
احمد رضا گرشاسبی کارگردان با سابقه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت ساخت فیلم سینمایی «راه بی‌برگشت» که در هفته‌های اخیر پروانه ساخت آن صادر شده است افزود: درحال حاضر پیگیر جذب سرمایه و بودجه فیلم که فیلم سختی هم به لحاظ تولید خواهد بود هستم. چرا که این فیلم در دو کشور امریکا و ترکیه فیلمبرداری خواهد شد و این امر نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و بودجه بیشتر از فیلم‌های معمولی ایران را می‌طلبد به همین خاطر، کار من قدری سخت‌تر خواهد بود. اما من با تمام قوا، در پی جذب سرمایه و اسپانسر هستم و حتی پیش تولید مقدماتی را هم آغاز کردم اما کار اصلی ما بعد از تامین بودجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی رسمی ما بعد از تامین سرمایه فیلم، اواسط بهار سال آینده خواهد بود. ادامه داد: تمام بازیگران ما ایرانی خواهند بود و تنها یک بازیگر که نقش محوری فیلم را برعهده خواهد داشت باید یک بازیگر زن جوان امریکایی باشد که باید بعدا او را انتخاب کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «بانی چاو» در مورد سوژه این فیلم تصریح کرد: «ماجرای این فیلم، ماجرای یک دختر ایرانی است که از سن ۴ سالگی به همراه پدرش در امریکا زندگی می‌کند و به دروغ به او گفته شده که مادرش درایران مُرده است و او بعد از ۲۰ سال متوجه زنده بودن مادرش می‌شود که به دلیل مشکلاتی، جانش در خطر است بنابراین راهی ایران می‌شود تا جان مادرش را نجات دهد درحالی که نه فارسی بلد است و نه جایی را می‌شناسد.».
گرشاسبی در مورد سختی کار فیلمسازی در کشورهای خارجی بویژه در امریکا اظهار داشت: ساخت فیلم حتی در ایران هم سختی‌های مخصوص به خودش را دارد چه برسد به امریکا؛ اما چاره‌ای نیست چون فیلمنامه به گونه‌ای نوشته شده که حتما باید قصه در امریکا بگذرد و اگر غیر از امریکا باشد قصه دگرگون خواهد شد. چون من باید در این فیلم، صحنه‌هایی را در فرودگاه جان اف کندی نیویورک و فرودگاه بین المللی لس آنجلس و همچنین خیابانهای این شهر فیلمبرداری کنم از این نظر باید هزینه‌هایی را برای پرداخت بیمه، عوارض و موارد دیگر در نظر بگیرم که این هزینه‌ها باری بیشتری بر دوش بودجه فیلم خواهد بود. اما مشکل اصلی من بحث گرفتن ویزا برای عوامل تولید از امریکا است.
این کارگردان با سابقه سینمای ایران افزود: خوشبختانه قصه فیلم، آن طوری که دوستان حرفه‌ای من، فیلمنامه را مطالعه کردند می‌تواند هزینه‌های خودش را برگرداند و گیشه خوبی خواهد داشت. بنابراین من برای صرف هزینه‌ها خیلی نگران نیستم فقط مشکل من این است که ویزا‌ها طبق زمان بندی فیلم، عقب و جلو نشود.
گرشاسبی با اشاره به سکانس‌هایی که باید در کشور امریکا و ترکیه ضبط شود یاد آور شد: سکانس‌های مربوط به این کشور‌ها فقط به دلیل جذابیت‌های تصویری نیست بلکه به ضرورت فیلمنامه است و چون پدر دختر قصه ما، در ایران تخلفی کرده و به امریکا فرار کرده است و امریکا هم یکی از بهترین کشور‌ها برای این اشخاص است چون امریکا با ایران مراوده اینترپُلی ندارد.
وی در مورد تصویب این فیلمنامه که قبلا از سوی اعضای شورای پروانه ساخت رد شده بود خاطر نشان کرد: مجبور شدم حدود ۳۰ درصد قصه اصلی را تغییر دهم تا نظر شورای پروانه ساخت را جلب کنم اما خدا را شکر به قصه اصلی فیلم، خیلی لطمه‌ای وارد نشد هر چند که من شکل اولیه فیلمنامه را بیشتر می‌پسندیدم.
کد خبر: 68748
Share/Save/Bookmark