کیفیت نمایش فیلم در ایران یکی از دلائل خستگی مخاطب«گذشته» است
حسین معززی نیا مطرح کرد؛
کیفیت نمایش فیلم در ایران یکی از دلائل خستگی مخاطب«گذشته» است
حسین معززی نیا منتقد سینما گفت: باید فیلم سینمایی«گذشته» را در همان قالبی که فرهادی برای فیلم اش در نظر گرفته سنجید. متاسفانه کیفیت نمایش فیلم در ایران از لحاظ صدا و تصویر اصلا قابل مقایسه با نسخه اکران شده در جشنواره کن نیست و این مسئله یکی از دلائلی است که مخاطب را خسته می کند.
 
تاريخ : شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۲

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ نقد و بررسی فیلم سینمایی«گذشته» ساخته «اصغر فرهادی» شب گذشته با حضور«سعید قطبی زاده» و «حسین معززی نیا»منتقدان سینما در برنامه سینمایی هفت برگزار شد.
در ابتدای این برنامه رویدادهای سینمایی هفته به همراه آمار فروش فیلم ها و آیتم پلان صنوف که به طراحان صحنه سینمای ایران اختصاص داشت به روی آنتن رفت. در ادامه این برنامه «محمود گبرلو» سردبیر و مجری برنامه با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عنوان داشت: طرح اکران ویژه ماه رمضان اجرایی شده اما تاکنون نتوانسته موفق باشد. چرا که لزوم پرداختن سینماگران به موضوع رمضان بیش از گذشته احساس می شود یکی از رفتارهای اجتماعی در جامعه ما، رفتارهایی است که در این ماه وجود دارد. بنابراین خوب است فیلمنامه نویسان به این ماه نیز توجه کافی داشت باشند.

گبرلو افزود: با وجود این که در ایام ماه رمضان هستیم فیلمی متناسب با این ایام برای اکران وجود ندارد و به نظرم این وظیفه مسئولان فرهنگی و سینمایی است که دست به تولید به فیلم های متناسب با ماه رمضان بزنند، همانطور که برای مناسباتی مانند نوروز و محرم آثاری تولید می کنیم برای ماه رمضان نیز آثار متناسبی تولید شود.

وی ادامه داد: متاسفانه از قول اصغرفرهادی هنگام ورودش به ایران صحبت های ضد و نقیضی از جانب این سینماگر درباره شرایط سینمای ایران و دیگر موضوعات منتشر شده که به صورت نامناسب انتقال یافته است. به همن دلیل فرهای در گفتگو با خبرنگار هفت اظهاراتی درباره شرایط سینما کرده بود که خبرنگاران حاضر در فرودگاه شاهد مساله بودند اما این صحبت ها توسط برخی رسانه ها با شیطنت به گونه ای دیگر منعکس شد.
در ادامه برنامه این هفته، قبل از بخش نقد، خبرنگار هفت با اصغر فرهادی در زمان ورودش به ایران گفتگویی انجام داده بود. فرهادی در این مصاحبه با شبیه خواندن تجربه فیلمسازی در خارج از کشور و ایران عنوان کرد: معتقدم که ساختار فیلمسازی در ایران کاملا حرفه ای است و توانایی های تولید فیلم در ایران با اروپا هیچ تفاوتی ندارد.

وی درباره تولید فیلم های مشترک گفت: تولید محصول مشترک به کیفیت آن محصول ارتباط دارد و ساخت اثری به صورت مشترک با کشوری خارجی نمی تواند امتیاز یک اثر معرفی شود.
فرهادی درباره بهره گیری از بازیگرانی با ملیتهای مختلف هم گفت: بخشی از این تفاوت ملیتی در فیلمنامه وجود داشت و داستان این زمینه را فراهم می کرد بخشی دیگرهم به تمرینات چند ماهه قبل از فیلمبرداری باز می گشت که توانستیم تعادل را بین بازیگران به وجود آوریم. به هرحال باید قدردان لطف و مهر مردم ایران باشم .
در ادامه این برنامه نقد و بررسی فیلم سینمایی«گذشته» با حضور «سعید قطبی زاده» و «حسین معززی نیا»برگزار شد. معززی نیا در این نشست عنوان داشت: فیلم سینمایی «گذشته» را می توان اثری موفق در جذب مخاطب دانست . چرا که برای مخاطب بین المللی ساخته شده و مقایسه درستی نیست که این فیلم را با آثار گذشته فرهادی مقایسه کنیم. این فیلم به طور آگاهانه مخاطب اروپایی را مد نظر قرار داده و تلاش می کند با همه سلایق کنار بیاید.

قطبی زاده نیز در ادامه این نشست ابرازداشت: من فیلم سینمایی «گذشته » را دوست ندارم. در این بحث بیشتر از آنکه بخواهم مخالف خوانی کنم دوست دارم درباره فیلم های مهمی چون «گذشته» بحثی باب شود . این فیلم با معیارهای بین المللی ساخته شده و معتقدم فرهادی افتخار سینمای ایران نیست بلکه یکی از مفاخر ملی ایران است.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از علاقمندان سینمای فرهادی و کسی که فکر می کند فیلم«درباره الی»یکی از ۱۰ فیلم برتر سینمای ایران است فکر می کنم«گذشته»چیزهایی کم دارد. به دلیل اینکه فرهادی جزء فیلمسازان محبوب ماست و شخص محترمی هم هست دلیل نمی شود که هر فیلم اش به عنوان اثری قابل دفاع معرفی شود.

قطبی زاده افزود: با وجود تاکید همیشگی فرهادی بر فیلمنامه و سابقه فیلمنامه نویسی اش در سینما و تلویزیون بیشترین مشکل «گذشته» با فیلمنامه اش است که فیلم را به اثری خسته کنده و ملال آورتبدیل کرده که در یک ساعت ابتدایی دلیل برای این همه مقدمه چینی برای آغاز بحران وجود ندارد.

معززی نیا نیز در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در طول مدتی که فیلم اکران شده برخی اظهارنظرهای هیجانی و جبهه گیری های عصبی شکل گرفته که مناسب نیست. باید این فیلم را در همان قالبی که فرهادی برای فیلم اش در نظر گرفته سنجید. متاسفانه کیفیت نمایش فیلم در ایران از لحاظ صدا و تصویر اصلا قابل مقایسه با نسخه اکران شده در جشنواره کن نیست و این مسئله یکی از دلائلی است که مخاطب را خسته می کند. بنابراین درست نیست که فیلم را با ساختار کارهای قبلی فرهادی که اصولی کلاسیک را رعایت می کرده اند مقایسه کنیم.

قطبی زاده با اشاره به اینکه «گذشته» ادامه معقول فیلم های قبلی فرهادی است خاطرنشان کرد: در فیلم «گذشته»هم با تراکم شخصیتهای مرکزی مواجه هستیم. پایان اثر پایانی سانتی مانتالیسم است و معتقدم که این میزان احساسات گرایی که منطبق با منطق فیلم هم نیست در حد و اندازه های فرهادی قرار ندارد.

وی با اشاره به پااین فیلم تاکید کرد: پایان فیلم پایان اخلاق گرایی است. فرهادی به شیوه ای از قصه گویی علاقمند است که در مواقعی این شیوه، استراتژی خاصی پیدا می کند. اگر بدون این استراتژی به داستانهایش نگاه کنیم متوجه می شویم که بسیار جذاب هستند اما این قصه ها زیر این شیوه خاص قصه گویی دفن می شوند.

قطبی زاده اضافه کرد: فیلمسازی را نمی شناسم که اینقدر در فیلم هایش مجذوب ایده پنهان کاری شده باشد. پرداختن به یک ایده خاص فیلمساز را به فیلمسازی مولف بدل نمی کند. فرهادی از«چهارشنبه سوری» به بعد یک موضع را دارد بیش از حد تکرار می کند.

وی عنوان داشت: چهار فیلم قبلی فرهادی به خاطر غافلگیری ها و بازی های درخشانی که داشتند تبدیل به آثار بسیار خوبی شدند اما در این فیلم اتفاقات به صورت کودکانه ای رخ می دهد. این شیوه استراتژی روح ندارد و فرهادی مجبور شده به شیوه غیر منطقی از بحران هایی که ایجاد کرده فرار کند.

معززی نیا نیز در ادامه بحث با اشاره به اینکه فیلم پایانی نسبتا امیدوارانه و غیر سانتی مانتالیسم دارد تصریح کرد: پایان فیلم معتقدم که از لحاظ عاطفی باز است. من نمی خواهم تمام اشکالات فیلم را توجیه کنم اما معتقدم در نهایت این اثر استراکچر مناسبی را برای روایتش انتخاب کرده است و ساختمان عمومی فیلم ایرادی ندارد.

این منتقد یادآورشد: ما چه فیلم را دوست داشته باشیم یا نه باید بپذیریم فرهادی که فیلمسازی قصه گو است بدون قصد مهاجرت دائم از ایران در ساخت یک فیلم فرانسوی مشارکت کرده و در راستای سینمای بین المللی موفق عمل کرده است. از این جهت فیلم فرهادی قابل مقایسه با آثار کیارستمی نیست.

قطبی زاده افزود: فرهادی تنها فیلمساز ایرانی است که دارد در یک پروداکشن جهانی فیلم می سازد و در ابعاد تجربی و کوچک فیلمسازی نمی کند. او تنها کسی است که توانسته سینمای قصه گو و حرفه ای ایران را در عرصه بین المللی مطرح کند. یکی از جلوه های کارگردانی فرهادی هدایت درست بازیگران و گرفتن بازی های درخشان از آنهاست. که باعث شده بازیگران فیلم های او همیشه درخان ظاهر شوند.

کد خبر: 60908
Share/Save/Bookmark