کتاب «پرورش بیان کودک»، راهکاری برای رشد اندیشه و بیان
نگاهی بر یک کتاب مهم حوزه آموزش؛
کتاب «پرورش بیان کودک»، راهکاری برای رشد اندیشه و بیان
«پرورش بیان کودک» نوشته «نازلی اصغرزاده» عنوان کتابی است که در آن تجربه‌های حاصل از به کارگیری شیوه‌های متنوع برای جلب توجه و علاقه کودک به فراگیری و آموزش برای کودکان ۵ تا ۷ ساله را ارائه داده است.
 
تاريخ : شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳

به گزارش هنرنیوز، یکی از مسائل اصلی در پرورش فکری کودکان ارائه دانستنی ها و آگاهی‌ها به آنان، با کمک برنامه‌های ویژه و آشنایی با شیوه‌های کاربرد صحیح و مناسب این دانستنی ها است. برنامه‌ها باید در کودکستان ها، یعنی نخستین حلقه زنجیر سیستم فرهنگ ملی، اجرا شود. به بیان اصغرزاده برای دستیابی به موفقیت، در اجرای برنامه‌های یاد شده، بیان نکات زیر رعایت شود: 
آموزش کودک هنگام انجام تمرین‌ها و فعالیت‌های مستقل او. 
استفاده از شیوه‌های متنوع برای جلب توجه و علاقه کودک به فراگیری برنامه.

در کتاب حاضر تجربه سی سال کار در کودکستان ها و بازی‌ها و تمرین‌ها در دو گروه زیر گنجانده شده اند: 
بازی‌ها برای آشنایی کودک با فرهنگ لغوی محیط زیست خود و کاربرد صحیح و مناسب آنها.
بازی‌ها برای آشنایی کودک با فرهنگ اصوات.

کتاب شامل سی و چهار نوع بازی است. این بازی‌ها از این نظر اهمیت دارند که کودک را در فراگیری مضامین پیچیده برنامه‌ها و کاربرد آن‌ها هنگام انجام تمرین‌ها و در محیط خارج از آموزشی یاری دهد. هر یک از بازی‌ها، به طور مستقل، حاوی مسائل آموزشی است؛ و در عین حال به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که دقیقاً اصل پیچیده‌تر شدن تدریجی مسائل، شیوها و همچنین فرهنگ لغوی در آن‌ها دنبال می‌شود.

نویسنده خود در مقدمه کتاب در بررسی کلی‌تر بازی‌ها در خصوص «آشنایی با فرهنگ محیط زیست و کاربرد صحیح آن» می نویسد: « کلمه واحد اصلی یک زبان است که بدون آن برقراری ارتباط با دیگران از طریق مکالمه نیست. آموزش لغوی با آشنایی کودک با جهان اجسام، پدیده‌ها و کیفیت و ترکیب آن‌ها رابطه نزدیک دارد. شیوه از واحد به لغت و از لغات به واحد دو روش مربوط به هم است که در برنامه‌ریزی بازی‌ها و تمرین‌های کتاب اصل قرار گرفته است. بدیهی است که کودکان، هنگام آشنایی با اجسام گوناگون اطراف خود اغلب به دلیل شباهت‌های خارجی میان آن‌ها و یا استفاده مشابه از آن‌ها، دچار سرگشتگی و اشتباه می‌شوند. مثلاً فنجان ـ استکان، پیراهن ـ بلوز، کیف ـ ساک و غیره. هدف بازی «خانه جدید خریدم»، که نخستین بازی و تمرین این کتاب است، آموزش کودکان در زمینه تشخیص اشیای هم خانواده (از نظر استفاده روزمره) و فراگیری نام صحیح آن‌ها است.»

همچنین در خصوص «بازی‌های مربوط به آشنایی و تشخیص رنگ‌ها» نوشته است: «ابتدا کودک با کمک مربی با نام رنگ‌های نزدیک به هم از قبیل قرمز ـ تارنجی، قرمر ـ صورتی، صورتب ـ بنفش و غیره آشنا می‌شود ( با شیوه بازی آشنایی با رنگ اشیاء). سپس به کودکان در زمینه تشخیص، نام و گروه‌بندی رنگ‌های نیره و روشن، کاربرد عبارات متداول از قبیل رنگ تیره، رنگ روشن (هنگام بازی فوتبالیست‌ها) تعلیم داده می‌شود. بهد از این مرحله، کودکان با نحوه تشخیص میزان تیرگی و روشنی یک رنگ آشنا می‌شوند. بدین شیوه که ابتدا کودک با نوع تیره و روشن یک رنگ (با بازی «از کدام رنگ استفاده شده است») سپس انواع آن مثلاً زرد ـ روشن، زرد ـ درخشان، زرد ـ تیره... (با بازی «لوتوی رنگی» و «کاسه غذای خود را انتخاب کن» و غیره) آشنا می‌شود.»

کتاب «پرورش بیان کودک»، ‌تالیف و ترجمه «نازلی اصغرزاده» با موضوع پرورش بیان کودک با استفاده از بازی‌ها و تمرین‌های متنوع آموزشی از سوی «نشر دنیای نو» در ۸۸ صفحه و تیراژ ۳۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کد خبر: 73968
Share/Save/Bookmark