آفت «سونامی هنر معاصر بازاری» در اکسپو 91
یعقوب عمامه پیچ در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد؛
آفت «سونامی هنر معاصر بازاری» در اکسپو 91
یعقوب عمامه پیچ که آثارش در اکسپو هم حضور دارد گفت: در نمایشگاه‌هایی که به این صورت برگزار می‌شود، معیار انتخاب آثار به لحاظ ارزش و موضوع و تکنیک حالت تکراری دارد و از لحاظ هنری، این موضوع کاذب است که من اسم آن را «سونامی هنر معاصر بازاری» گذاشته‌ام.
 
تاريخ : يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۹

تالار وحدت از ۲۸ خرداد تا ۱۲ تيرماه  ميزبان اكسپوي ۹۱ است و بیش از ۵۵۰ اثر از ۳۲۳ هنرمند به نمایش درآمده است. در دو روز ابتدایی برپایی نمایشگاه ۲۴ اثر از مجموع  آثار به فروش رسیده‌ است كه خریداران آن‌ها از عموم مردم بوده‌اند.  این‌گونه به نظر می‌رسد که اکسپو روند مطلوبی را طی می‌کند. به همین بهانه با «یعقوب عمامه‌پیچ» هنرمند پیشکسوت در عرصه نقاشی به گفتگو نشسته ایم؛ 

نظرتان را درباره اکسپو ۹۱ بفرمایید. به نظر شما اکسپوی امسال با چه کیفیتی در حال برگزاری است و آثار به نمایش درآمده را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟ 

در نمایشگاه‌هایی که به این صورت برگزار می‌شود، معیار انتخاب آثار به لحاظ ارزش و موضوع و تکنیک حالت تکراری دارد و از لحاظ هنری، این موضوع کاذب است که من اسم آن را «سونامی هنر معاصر بازاری» گذاشته‌ام. آثاری که به نمایش درمی‌آید تماماً آثاری تکراری است و فقط المان‌های آنها تغییر می‌کند. این‌طور به نظر می‌رسد آثاری که دیده می‌شود قبلاً نیز دیده شده است و در نقاشی ایران غالباً «موضوع» با «ایده» اشتباه گرفته می‌شود. در رابطه با اکسپو باید این‌گونه بیان کنم که من هنوز آن را ندیده‌ام ولی از دوستانی که در آن شرکت داشته‌اند، شنیده‌ام که ظاهراً به صورت هنری در حال برگزاری است. از اینکه اکسپو با کیفیت بالایی در حال برگزاری است مطمئن

از اینکه اکسپو با کیفیت بالایی در حال برگزاری است مطمئن نیستم ولی با توجه به حضور دو یا سه نفر از داوران شناخته شده در عرصه بین‌المللی، که من نیز با آنها آشنایی دیرین دارم این‌طور به نظر می‌رسد که حداقل از لحاظ هنری سطح بالایی دارد.
نیستم ولی با توجه به حضور دو یا سه نفر از داوران شناخته شده در عرصه بین‌المللی، که من نیز با آنها آشنایی دیرین دارم این‌طور به نظر می‌رسد که حداقل از لحاظ هنری سطح بالایی دارد. در سال‌های گذشته این‌گونه بوده است، آثاری که خریداری می‌شده است مجدداً در نمایشگاهی دیگر به نمایش در می‌آمده است یعنی آثار طی چندین نمایشگاه به دید عموم گذاشته می‌شد که این مسئله از نگاه من، به دلیل مسئله داوری است. اگر داوران از میان نقاشان باتجربه و باسابقه انتخاب شوند تا بتوانند آثاری را به نمایش درآورند که تکراری و تقلیدی نباشند این‌گونه نمایشگاه‌ها از جمله اکسپو می‌توانند با کیفیت مطلوبی برگزار گردد. آثار باید از میان دو قشر مختلف جوان با تجربه‌ای پایین و میانسال با تجربه‌ای بالا و با تنوع بسیار بالا و کاملاً به صورت کارشناسانه انتخاب شوند. 

نظرتان در رابطه با قیمت آثار شرکت داده شده در اکسپو چیست؟ به نظر شما قیمت آثار عادلانه بوده است؟ 

من معتقدم که قیمت‌گذاری بر روی آثار، باید به وسیله خود هنرمندان صورت گیرد و ارشاد مطلقاً در قیمت‌گذاری آثار هنری مداخله ننماید. اکسپوی ۹۱ به نظر می‌رسد از لحاظ کیفی کاذب است و در نتیجه این امر قیمت‌ها نیز کاذب است. همین‌طور بیشتر جوانان که شاید سن اکثر آنها از ۲۲ سال تجاوز نمی‌کند در اکسپوی امسال شرکت کرده‌اند و هنرمندان باسابقه شرکت نداشته‌اند که این به دلیل کیفیت پایین اکسپو است. به نظر من علت اینکه در این‌گونه عرصه‌ها به سراغ هنرمندان باسابقه نمی‌روند این است که نمی‌توانند آنها را از لحاظ مالی راضی کنند. 

آثار به نمایش درآمده در اکسپو تاکنون توسط مردم خریداری شده است و نهادهای دولتی هنوز اقدام به خریداری آثار نکرده‌اند. نظرتان در این رابطه چیست؟ 

نهادهای دولتی در ابتدا بیان کردند که حاضرند بودجه‌ای را برای خرید آثار هنری در نظر بگیرند که مدتی بعد از این تصمیم نیز صرف‌نظر کردند. اگر نهادهای دولتی بخواهند در اکسپو اقدام به خرید آثار هنری کنند باید به واسطه یک هنرمند باتجربه آثار را شناسایی و سپس خریداری کنند چون خود آنها به شخصه نمی‌توانند کیفیت آثار را از هم تشخیص دهند. 

آثار شما از طریق نگارخانه به اکسپو راه پیدا کرد یا به صورت آزاد شرکت داشته است؟ 

آثار من به وسیله گالری «بنفشه» به اکسپو راه پیدا کرده است و ۳ تا ۴ اثر من به نمایش درآمده است. یکی از این آثار در سال ۸۱ خلق شده است که نقاشی از منظره و به
من معتقدم که قیمت‌گذاری بر روی آثار، باید به وسیله خود هنرمندان صورت گیرد و ارشاد مطلقاً در قیمت‌گذاری آثار هنری مداخله ننماید. اکسپوی ۹۱ به نظر می‌رسد از لحاظ کیفی کاذب است و در نتیجه این امر قیمت‌ها نیز کاذب است.
سبک نشانه‌گونه است. همچنین آثار سال ۸۷ که از جنس پارچه و مضمون آن عشایر و کوچ و دهات ایران است که در این آثار بیشتر از رنگ قرمز که نشانه کوه است استفاده کرده‌ام و روش من نیز در این آثار روش آبستره است. تمامی آثار من در اکسپو از لحاظ تکنیک بیان، نوع بیان و موضوع جدید هستند و جزء آثار مفهومی من به شمار می‌آیند که لایه‌لایه از ظاهر به باطن اثر می‌رسد. 

به نظر شما به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان در مجموعه‌ای به نام اکسپو شیوه‌ای مطلوب است؟ 

برگزاری اکسپو، در حوزه بازاری شیوه خوبی است و هنرمندان از این طریق فقط می‌توانند برای آثار خود مشتری داشته باشند و آنها را به فروش برسانند و تداوم این روند می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

پیشنهاد شما به مسئولین به عنوان یک هنرمند پیشکسوت چیست؟ 

به نظر من آنچه بیش از همه حائز اهمیت است توجه به تمامی استان‌هاست. به طوری که می‌دانیم ما جوانان بسیار پویایی در عرصه هنر در تمامی کشور داریم که متأسفانه برای پیشرفت آنان کم‌کاری شده است ما در استان‌ها و حتی روستاهای کشور جوانانی داریم که بسیار خوب کار می‌کنند ولی امکانات لازم برای آنان مهیا نیست. سپس بالا بردن سطح کیفیت دانشکده‌ها می‌باشد؛ این‌طور به نظر می‌رسد که در حوزه فعالیت‌های هنری مسئولین دانشکده‌ها کم‌کاری می‌کنند. با بالا بردن سطح کیفی دانشکده‌ها می‌توان نمایشگا‌ه‌های دائمی در آنها برپا کرد که آثار دانشکده‌ها به صورت مستمر به دید همگان گذاشته شود که این‌کار می‌تواند انگیزه جوانان را نیز برای فعالیت بهتر، بالا ببرد. 

اگر در پایان سخنی را لازم به ذکر می‌دانید، بفرمایید. 

باید در کشور، آموزش از سنین پایین در تمامی حوزه‌های هنری به امری نهادینه تبدیل شود به گونه‌ای که تمام حوزه‌ها در عرصه هنر هم‌قدم با هم حرکت کنند و در کنار هم باشند. امروزه در ایران برخی حوزه‌های هنری پیشتاز هستند ولی اگر آموزش کافی و لازم در همه عرصه‌ها وجود داشته باشد ما در همه حوزه‌ها پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت. 

*** یعقوب عمامه‌پيچ متولد سال ۱۳۲۵ در تبريز است. وی دانش‌آموخته رشته نقاشی از هنرستان ميرک تبريز و فارغ‌التحصیل از دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی است. او در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بسیاری شرکت داشته است. وی آثار خود را در ۱۰ نمایشگاه به صورت انفرادی و ۲۹ نمایشگاه به صورت گروهی به روی دیوار برده است.

کد خبر: 42548
Share/Save/Bookmark