رئیسیان: سازمان سینمایی نباید از بار مسئولیت شانه خالی کند/ ساختار نامناسب نهادهای صنفی ما، دردی از سینماگران بیکار دوا نمی کند
تاريخ : سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۸
علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای کشور گفت: مشکل بیکاری زمانی می تواند به سازمان سینمایی بی ارتباط باشد که کلیه منابع مالی و امکانات دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دیگر دولت هیچ مداخله ای در تولید و پخش اکران آثار سینمایی نداشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد.» اظهار داشت: در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان وضعیت سینما به این گونه است که نهادهای صنفی و آکادمی ها جایگزین دولت شده و بر اساس وظیفه ذاتی شان به مسائل بیمه ای، بیکاری، معیشتی، ارتقای سطح کیفیت هنری و... سینماگران توجه می کنند و سعی بر آن دارند تا مشکلات شان را برطرف کنند.
وی ادامه داد: اما متأسفانه شرایط در کشور ما به گونه ای است که خانه سینما که نهاد جامعه اصناف سینمای ایران شناخته می شود هیچ کمکی در حل مشکلات صنفی اعم از مشکلات معیشتی و از کارافتادگی و بیکاری سینماگران نمی کند و همیشه این مطلب توسط روسای آن عنوان می شود که دولت باید بودجه کافی در اختیار ما بگذارد تا ما بتوانیم مشکلات اهالی سینما را برطرف کنیم و از سوی دیگر وقتی به دولت مراجعه می شود او هم این مطلب را عنوان می کند که مشکل بیکاری به ما مربوط نمی شود و ما توانسته ایم تولیدات مان را بسیار افزایش دهیم!
رئیسیان سپس با بیان اینکه بخش اعظمی از تولیدات سینمای ایران که رئیس سازمان سینمایی به افزایش آن ها تکیه می کند توسط نیروهای غیرحرفه ای و غیراستاندارد ساخته می شود اظهار داشت: وقتی که اکثریت افرادی که این روزها مشغول فعالیت در سینما شده اند جزو افراد تازه وارد و غیر حرفه ای هستند هر مقدار هم که تولیدات سینمایی افزایش پیدا کند باعث نمی شود تا نیروهای متخصص و حرفه ای و باتجربه سینما که خانه نشین شده اند مشکل بیکاری شان برطرف شده و کیفیت زندگی شان ارتقا پیدا کند.
کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مسأله کاهش تولیدات تله فیلم های تلویزیون چندان به بیکاری فزاینده در سینما ارتباط ندارد چرا که پیش از این تنها بخش اندکی از اهالی سینما در کارهای تلویزیونی حضور پیدا می کردند و اغلب نیروهای متخصص و فعال در سینما به ندرت برای تلویزیون کاری انجام می دادند که کاهش تولیدات تلویزیون بخواهد به آن ها ضربه وارد کند و یکی از دلایل اصلی عدم حضور این افراد در تلویزیون این بود که کار برای سینماگران حرفه ای در آن غیرممکن بود.
این سینماگر در ادامه این گفتگو تصریح کرد: سخنان حجت الله ایوبی از زوایای مختلف قابل نقد جدی است چرا که ایشان نمی توانند جریان بیکاری و خانه نشینی بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور را به گردن سایر دستگاه ها و نهادها بیندازند و سازمان سینمایی را که متولی اصلی سینمای کشور محسوب می شود مصون از همه این قبیل اتفاقات بدانند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو افزود: ما در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان شاهد آن هستیم که حق عضویت اعضای صنوف مختلف سینمایی تأمین کننده مشکلات بیکاری و از کار افتادگی و بیمه ای است و دولت هم کمک هایی را به این صنوف می کند اما متأسفانه ساختار نامناسبی که در نهادهای صنفی ما وجود دارد به گونه ای است که اگر دولت بودجه ای را هم در اختیار آن ها بگذارد آن بودجه را صرف برگزاری ساخت و سازها و مراسم ها و جشن هایی می کنند که هیچ دردی از سینماگران بیکار دوا نمی کند.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه متروک» در پایان این گفتگو تأکید کرد: دولت و سازمان سینمایی به هیچ عنوان نباید از بار مسئولیت شانه خالی کنند و تصور کنند که به راحتی می توان با بیان این سخنان که کاهش تولیدات تلویزیونی باعث بیکاری سینماگران شده است تقصیرها را به گردن دیگری بیندازند؛ دولت وظیفه دارد تا دگرگونی و تحول اساسی در خانه سینما ایجاد کند و شرایطی را به وجود آورد که همه اعضای فعال و باتجربه سینما بتوانند در انجام امور صنفی مداخله داشته باشند و با کمک دولت سینما و سینماگران را از وضعیت فعلی که در آن گرفتار شده اند نجات دهند؛ در صورت تغییر ساختار در خانه سینما و واگذاری منابع مالی دولتی به بخش خصوصی دولت می تواند مدعی عدم مسئولیت در مقابل بیکاری و از کارافتادگی افراد سینما باشد.