به توپ بستن مجلس ناکام ماند/ توقف پروژه آزاده اخلاقی در عمارت مسعودیه
به توپ بستن مجلس ناکام ماند/ توقف پروژه آزاده اخلاقی در عمارت مسعودیه
پروژه بازسازی به توپ بستن مجلس در عمارت مسعودیه متوقف شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۷
به گزارش هنرنیوز؛ آزاده اخلاقی عکاس و کارگردان که بیشتر او را با مجموعه "به روایت یک شاهد عینی" می‌شناسند روز گذشته در عمارت مسعودیه قصد بازآفرینی صحنه به توپ بستن مجلس را داشت که بنا بر شنیده‌ها موفق به اجرای آن نشده است.

اخلاقی با هماهنگی‌هایی که قبلاً صورت گرفته بود می‌خواست صحنه به توپ بستن مجلس را اجرا کند که با دخالت حراست سازمان میراث فرهنگی و صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به دلیل بررسی آسیب‌های احتمالی که این پروژه می‌توانسته در پی داشته باشد مجبور شد اقدام به تعطیل موقت پروژه بازسازی صحنه‌های تاریخی "به روایت یک شاهد عینی" کند.

آزاده اخلاقی كارگردان پروژه به روایت یك شاهد عینی كه مشغول تصویربرداری صحنه‌های به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف روسی در عمارت مسعودیه تهران است، در پاسخ به این سؤال همشهری كه چرا عمارت مسعودیه را برای اجرای این طرح انتخاب كرده و اطلاعی از نحوه فعالیت در بناهای تاریخی و رعایت بایدها و نبایدهای این بناها دارد؟ گفت: متأسفانه در تهران به جز عمارت مسعودیه عمارت دیگری وجود نداشت كه به‌صورت اورجینال حفظ شده باشد.

وی گفت: همه جای تهران و ایران را به‌دنبال لوكیشن پروژه گشتیم و متوجه شدیم كه فقط عمارت مسعودیه تهران برای این پروژه مناسب است. جلسات متعددی نیز با گروه فنی عمارت مسعودیه برای چگونگی فعالیت خود داشتیم كه به بنا آسیب نرسد.به گفته او، در ماجرای به توپ بستن مجلس ۷ساعت جنگ شد و ۳۰۰كشته بر جای ماند و تمامی ارسی‌ها و وسایل مجلس نیز به غارت برده شد و ما باید این صحنه را به تصویر بكشیم و هیچ كجا بهتر از عمارت مسعودیه نبود.

او گفت: اندكی خاك در برابر بنا ریخته شد كه بگوییم این‌ها سنگر است، مقداری رنگ قرمز نیز به نشانه خونریزی آن‌روز در بخشی از حیات ریختیم و قرار است مجلس را در فتوشاپ به توپ ببندیم. برای سنگربندی ارسی‌ها نیز لنگه ارسی‌ها را بالا بردیم تا امكان استفاده از آن‌ها برای سنگر وجود داشته باشد.

عباباف، رئیس حراست سازمان میراث فرهنگی به همراه مسئولان حراست صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی صبح دیروز با اطلاع از اجرای پروژه بازسازی صحنه‌های تاریخی در عمارت مسعودیه تهران به این عمارت رفتند و به‌طور موقت از ادامه پروژه جلوگیری كردند و به همشهری گفتند كه فعالیت بهره‌بردار برخلاف قرارداد ابتدایی با صندوق احیا است كه قرار بود براساس آن این مجموعه تاریخی شهر تهران تنها كاربری هتل و اقامتی - پذیرایی داشته باشد درحالی‌كه بهره‌بردار اقدام به بهره‌برداری نامرتبط از این مجموعه كرده است.

بهره‌بردار عمارت مسعودیه تهران تأكید دارد كه این بنای تاریخی امكان تبدیل شدن به هتل ندارد و باید تبدیل به مركز فعالیت‌های فرهنگی در شهر تهران شود. اما صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی می‌گوید كه قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه تهران تعهد سرمایه‌گذار به تبدیل كردن این مجموعه تاریخی متعلق به فرزند ناصرالدین شاه قاجار به هتل و مجموعه اقامتی است.

درحالی‌كه چالش حقوقی بر سر واگذاری عمارت مسعودیه تهران ادامه دارد، بهره‌بردار این مجموعه تاریخی در تازه‌ترین اتفاق اجازه بازسازی صحنه‌های به توپ بستن مجلس را در عمارت تاریخی مسعودیه به آزاده اخلاقی كارگردان این پروژه تاریخی داد تا بازسازی یكی دیگر از اتفاقات تاریخی شهر تهران را با بهره‌گیری از فضای عمارت مسعودیه انجام دهد.

بهره‌برداری از عمارت مسعودیه در پروژه به روایت یك شاهد عینی اما به گفته مدیر فنی صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی موجب خسارت به بنای تاریخی مسعودیه شده است. براساس مشاهدات همشهری، در میزانسن روایت تصویری از صحنه‌های به توپ بستن مجلس، ارسی‌های عمارت اصلی مسعودیه و درهای این عمارت تاریخی كه به گفته فرشید عبداللهی، مدیر فنی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی، بهره بردار عمارت مسعودیه ارسی‌های تاریخی این عمارت را برای تصویربرداری گشوده است تا در پروژه عكاسی بر ارسی‌های بالای عمارت اصلی و تالار آیینه عمارت مسعودیه سنگربندی شود. همچنین چند در تاریخی در داخل عمارت نیز برداشته شده است كه نباید این اقدامات انجام می‌شد.

او همچنین از آتش زدن تیرچه‌های چوبی در پای عمارت تاریخی مسعودیه انتقاد كرد و به همشهری گفت: آتش ایجاد شده پای عمارت موجب می‌شود تا دود ناشی از آتش بر گچبری‌های عمارت مسعودیه بنشیند كه پاك كردن آن‌ها كار بسیار دشواری است.

صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی از صفر تا صد قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه تهران را به شركت عظام زیر سؤال می‌برد و می‌گوید این شركت بدون وجود رقیب در مزایده واگذاری عمارت تاریخی مسعودیه تهران برنده شد و براساس همان قرارداد واگذاری نیز می‌بایست این بنای تاریخی را تبدیل به هتل كند. اما این اتفاق نیفتاده و شركت عظام علاوه بر آنكه این عمارت تاریخی را مرمت نكرده است اقدام به بهره‌برداری از این عمارت تاریخی بدون اطلاع و مجوز صندوق احیا و بهره‌برداری از این مجموعه تاریخی كرده است.

فرشید عبداللهی كه خود را مدیر فنی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی معرفی می‌كند با نشان دادن بخش‌های آسیب دیده عمارت مسعودیه به همشهری می‌گوید: متأسفانه دوداندود كردن بخش‌هایی از بنای اصلی عمارت مسعودیه و سنگربندی بر ارسی‌های دومین عمارت نفیس شهر تهران پس از بنای ثبت جهانی شده كاخ گلستان یك رفتار غیرفرهنگی است و بهره بردار عمارت مسعودیه نباید اجازه چنین رفتاری در این بنای تاریخی را بدهد چون شأن تاریخی عمارت مسعودیه را از بین می‌برد.

بازدید ناگهانی و حضور نیروهای حراست و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی از عمارت مسعودیه تهران در شرایطی صورت گرفت كه گروه فیلمبرداری با بهره‌گیری از جمعیت زیادی كه قرار است صحنه به توپ بستن مجلس را به تصویر بكشد در حال تمرین صحنه‌ها در عمارت مسعودیه و پاشیدن رنگ به جای خون در محوطه حیات این عمارت تاریخی و ایجاد تپه‌های خاكی در مقابل این بنای تاریخی بودند. هیچ‌یك از مدیران شركت عظام و بهره‌برداران عمارت تاریخی مسعودیه نیز حاضر به بیرون آمدن از اتاق كار خود و مذاكره بر سر آینده عمارت مسعودیه نشدند.

اكبر تقی‌زاده، مجری مرمت و احیای عمارت تاریخی مسعودیه تهران اما به همشهری می‌گوید كه هیچ خسارتی به عمارت تاریخی مسعودیه تهران وارد نشده و ارسی‌هایی كه مدیر فنی صندوق مدعی بازكردن آن‌ها شده است باز نشده است چون ارسی‌های پنجره‌ها حالت كشویی دارند و به بالا جمع شده‌اند. درهای عمارت نیز در حال مرمت هستند.

او بار دیگر تأكید كرد به‌رغم آنكه عمارت مسعودیه تهران قابلیت تبدیل شدن به هتل را ندارد باز هم شركت عظام در نامه‌هایی به صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی خواسته است تا نقشه‌های مربوط به تغییر كاربری بنا را تأیید كند كه این اتفاق نیز نیفتاده است.

او با اشاره به اینكه رفتار صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی موجب آزردگی سرمایه‌گذاران در بناهای تاریخی می‌شود افزود: صندوق احیا یك‌سال است كه پاسخنامه‌های سرمایه‌گذار عمارت مسعودیه را نداده است و موجب سرگردانی سرمایه‌گذار شده است.

به توپ بستن مجلس در عمارت مسعودیه تهران حالا عزم صندوق احیا و بهره‌برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی را از شكایت به مراجع قضایی برای بازپس‌گیری عمارت مسعودیه بیشتر كرده است. پروسه حقوقی بازگرداندن عمارت مسعودیه به دولت ادامه دارد و بهانه اصلی نیز بهره‌برداری از مسعودیه بدون انجام مرمت كافی و تبدیل شدن آن به مركز فرهنگی شهر تهران بدون توجه به قرارداد اصلی تبدیل این مجموعه تاریخی به هتل و اقامتگاه سنتی است.
کد خبر: 91472
Share/Save/Bookmark