به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، کورش پارسانژاد از داوران و هیات انتخاب آثار بخش پوستر جشنواره تجسمی فجر، گفت: مساله اصلی در کیفیت یک جشنواره فرآیندی است که هر طراح برای خودش در فرايند خلق اثر در نظر میگیرد. اینکه آن طراح برای به ثمر رساندن ذهنیت خود آیا لایههای سطحي سفارش را در نظر میگیرد یا دست به مطالعه عمیقتری میزند تا به بطن سفارش دست پیدا کند؟ به انتخاب او بستگی دارد.
وی درباره ارائه موضوع در جشنواره پنجم تجسمی فجر، افزود: ارائه موضوع در رشتهای مانند پوستر، تکلیف طراحان را روشن کرد، زیرا داشتن موضوع در ذات رشتهای مانند پوستر قرار دارد و به نوعی نگاه سفارش را به طراح منتقل میکند.
این گرافیست در ادامه با بررسی بیش از هزار پوستری که به جشنواره پنجم رسیده بود گفت: شاید بتوان گفت به طور میانگین از هر ۲۰ اثر رسیده به دبیرخانه یک اثر با کیفیت مطلوب را مشاهده کردیم. نمیگویم این وضعیت بدی است، شاید در معتبرترین جشنوارهها نیز از میان چند هزار اثر ارسالی صد اثر انتخاب شود و ترجیح نیز این است که کمیت ملاک قرار نگیرد. زیرا۴۰ کار خوب روی دیوار برود، بهتر از این است که ۱۰۰ اثر ضعیف و متوسط در معرض نمایش قرار بگیرد.
این هنرمند درباره ملاک داوری آثار توضیح داد: توجه طراحان به موضوع و نگاه عمیقی که داشتند و تنها به لایههای رویی موضوع فكر نكرده بودند از اصلیترین ملاکهای داوری بود. همچنین تکراری نبودن ایده و در در نهايت تکنیک مطلوب ارائه اثر، از مهمترین ملاك هاي داوری آثار بود.
پارسانژاد در پایان درباره اینکه آیا میتوان با مقایسه تمام شاخههای هنرهای تجسمی در این جشنواره ملاکی در دست داشت برای بیان این مطلب که کدام رشته از هنرهای تجسمی قدرتمندتر ظاهر شدهاند، گفت: در صورتی میتوان چنین نگاه و قیاسی را داشت که در تمامی رشتهها پویاترین هنرمندان و حرفهای ترینها شرکت کرده باشند. به طور مثال وقتی در رشته پوستر موضوع ارائه میشود، یعنی آثار چاپ نشده شرکت میکنند و این لزوما به معنای حرفهای بودن نیست چون یکی از ملاکهای گرافیست حرفهای بودن این است که اثرش چاپ شود. در واقع در این عرصه وقتی حرفهای هستی که کارت از مدیوم سفارش عبور کرده باشد. در حالی که در نقاشی یا رشتههای دیگر چنين ملاكي نيست.