هیچ سازمان دولتی از «رنگاشی» حمایت مالی نکرد
الهام برزگر در گفتگو با هنرنیوز:
هیچ سازمان دولتی از «رنگاشی» حمایت مالی نکرد
طراح و مدیر پروژه بازی رایانه‌ای «رنگاشی» گفت: با وجودی که ساخت بازی رایانه‌ای کار پر هزینه و زمان بر است لذا ضروری است که ارگانهای دولتی از سازندگان این نوع بازی‌ها حمایت مالی کنند این درحالی است که هیچ سازمان دولتی از ما برای طراحی و ساخت بازی «رنگاشی» حمایت مالی نکرد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۶
الهام برزگر طراح و مدیر پروژه بازی رایانه‌ای «رنگاشی» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد طراحی این بازی افزود: ما برای طراحی و تولید بازیهای رایانه‌ای شرکت رایان افزار راتا را با هدف تولید بازیهای رایانه‌ای کودکان تاسیس کردیم. چرا که معتقدیم ما در داخل کشور به اندازه کافی بازیهای رایانه‌ای متناسب با کودک نداریم. حتی بازیهای خارجی نیز برای این سنین مناسب باشند بسیار کم و نادرند. بنابراین می‌توان از بازی رایانه‌ای «رنگاشی» به عنوان اولین پروژه کودکان یاد کرد.
وی اضافه کرد: ما قبل از طراحی بازی رایانه‌ای رنگاشی، چندین نمونه دیگر ساخته بودیم اما با نظراتی که در مورد این بازی از کار‌شناسان دریافت کردیم و همچنین تست‌هایی که بر روی این بازی‌ها انجام داده بودیم سرانجام موفق به طراحی و ساخت بازی رایانه‌ای «رنگاشی» شدیم. این بازی از هم اکنون با قیمت بسیار مناسب در بازار وجود دارد که خانواده‌های
ما در داخل کشور به اندازه کافی بازیهای رایانه‌ای متناسب با کودک نداریم. حتی بازیهای خارجی نیز برای این سنین مناسب باشند بسیار کم و نادرند. بنابراین می‌توان از بازی رایانه‌ای «رنگاشی» به عنوان اولین پروژه کودکان یاد کرد.
عزیزی که تمایل دارند فرزندان مثبت ۳ سال آنان طی یک بازی رایانه‌ای با مساله رنگ و نقاشی آشنا شوند می‌توانند این بازی را برای فرزندان خود خریداری کنند.
طراح و مدیر پروژه بازی رایانه‌ای «رنگاشی» با اشاره به هدف از طراحی این بازی ادامه داد: هدف اصلی از طراحی این بازی، آموزش رنگهای اصلی و ترکیب رنگ‌ها برای کودکان است. اما ما با مشورت با روان‌شناسان کودک بر آن شدیم تا بازی را به گونه‌ای طراحی کنیم که کودک علاوه بر بازی با یکسری چالشهای دیگر در کنار بازی اصلی مواجهه شود تا ذهنش را به سمت خلاق شدن و تمرکز سوق دهد. بنابراین یکسری معماهایی را در این بازی طراحی کردیم تا کودک با وسایلی مثل بادکنک، گُل و ابر که در اختیار دارد ابتدا باید آنان را جمع آوری و سپس به رنگ آمیزی بپردازد تا بتواند معماهای بازی را حل کند.
الهام برزگر در پاسخ به این سوال که ایده اولیه بازی رایانه‌ای رنگاشی چگونه شکل گرفت اظهار داشت: ایده اولیه به نمایشگاه بازیهای رایانه‌ای دو سال قبل برمی گردد و در‌‌ همان زمان بود که ایده این بازی به ذهن من رسید و بر آن شدم تا بازی‌ای را طراحی کنم که شامل بازی با رنگ باشد به گونه‌ای که با ترکیب رنگ‌ها، اتفاقات جالب و حتی عجیبی برای کودک شکل بگیرد. اما مشکل من در طراحی این بازی این بود که قبلا هیچ تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته بود حتی شرکت‌های خارجی هم در زمینه رنگ‌ها؛ بازی خاصی را تولید نکرده بودند و بیشتر بازیهایی که در این مورد در بازار وجود داشت به صورت نرم افزاری بود. لذا ما هیچ پیش زمینه‌ای در این مورد نداشتیم و به همین دلیل مدت زمان تولید این کار قدری طولانی شد که ما حدود یکسال برای جمع آوری تیم و ارائه طرح‌ها زمان اختصاص دادیم و نزدیک به ۹ ماه هم، پیاده سازی کار زمان برد.
وی با بیان اینکه هیچ نهاد دولتی از ما برای تولید بازی رایانه‌ای رنگاشی حمایت نکرد گفت: همه بودجه طراحی و ساخت این بازی متعلق به بخش خصوصی است و ما از هیچ کجا حمایت مالی
ساخت بازیهای رایانه‌ای پُر خرج و زمان بر است لذا می‌بایست تیمی که مدت زمان طولانی وقتش را صرف طراحی و ساخت یک بازی رایانه‌ای می‌کند حتما مورد حمایت‌های مادی قرار بگیرد تا زندگیشان به لحاظ اقتصادی دچار مشکل نگردد.
نشدیم. فقط از سوی انجمن بازیهای رایانه‌ای، حمایت‌های معنوی صورت گرفت.
طراح و مدیر پروژه بازی رایانه‌ای رنگاشی تصریح کرد: ساخت بازیهای رایانه‌ای پُر خرج و زمان بر است لذا می‌بایست تیمی که مدت زمان طولانی وقتش را صرف طراحی و ساخت یک بازی رایانه‌ای می‌کند حتما مورد حمایت‌های مادی قرار بگیرد تا زندگیشان به لحاظ اقتصادی دچار مشکل نگردد.
وی یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها از تولید بازیهای رایانه‌ای را «پخش و توزیع» اعلام کرد و یاد آور شد: باید به هنگام پخش و توزیع بازیهای رایانه‌ای، حتما حمایت از طراح بازی صورت بگیرد تا این بازی‌ها به موقع به دست خریداران برسد. البته یکسری مراکز مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای و یا ویدئو کلوپ‌ها هستند که بازی‌ها را پخش می‌کنند اما به دلیل وجود بازی‌های خارجی فراوانی که بدون توجه به قانون کپی رایت در کشور ما وجود دارد پخش و توزیع کنندگان این نوع بازی‌ها، بهاء چندانی به بازی‌های ایرانی نمی‌دهند. هرچند که به تازگی در حمایت از بازیهای رایانه‌ای ایرانی، اقداماتی صورت گرفته اما امیدواریم شاهد وضعیت بهتری در این زمینه باشیم.
الهام برزگر با اشاره به افرادی که در طراحی و ساخت بازی رنگاشی همکاری کردند گفت: افراد تیم طراحی و ساخت بازی رنگاشی متغیر بودند به طوری که ایده اولیه آن متعلق به یکنفربود. دو نفر آن را طراحی کردند و در‌‌نهایت تمام مجموعه‌ای که روی آن کار کردند از برنامه نویس گرفته تا طراح، گرافیست و طراح بازی حدود ۱۲ نفر بودند.
وی در مورد کارهای آینده خود افزود: هم اکنون درحال طراحی یکسری بازیهای دیگری برای کودکان هستیم که این بازی‌ها برای تبلیت طراحی خواهد شد چرا که به نظر می‌رسد کودکان با انگشتانشان بیشتر می‌توانند بازی کنند. این درحالی است که ما یکسری بازیهای دیگری را هم برای گروه‌های متفاوت سنی درحال ساخت داریم که انشاء الله بزودی وارد عرصه تولید خواهد شد.
کد خبر: 67839
Share/Save/Bookmark