بهاره کیان افشار در گفتگو با هنرنیوز؛
در فیلم نامهها نسبت به بازیگران زن کم لطفی میشود
بهاره کیان افشار گفت: چرا باید در اکثر فیلم نامه ها بهترین موقعیت ها برای کاراکتر مرد نوشته شود و زن ها در حاشیه به روند پیشوری قصه کمک کنند و دوستان کارشناس از این روند غافل مانده اند.
تاريخ : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۴
بهاره کیان افشار در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه به نظر میرسد بازیگران زن نقش شان در آثار تلویزیونی و سینمایی کمرنگتر شده است و در محوریت داستان قرار ندارند گفت: متاسفانه همین طور است. به نظر میآید در شرایط کنونی به سمتی حرکت کردیم که خیلی بازیگران زن در فیلم نامهها جزو کاراکترهای اصلی داستان نیستند و اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد درصد بیشتری از فیلم نامهها داستانشان حول محوریت بازیگران مرد است و تمام موقعیتهای دراماتیک داستان و ماجراها برای وی اتفاق میافتد. زمانی که در فیلم نامهها محوریت کار با زن نباشد بازیگر هرچه قدر هم که تلاش کند و خوب بازی کند آنچنان که باید دیده نمیشوند.
وی در ادامه افزود: این روند بسیار بدی است که شیوع پیدا کرده و متاسفانه دوستان هم خیلی توجه نمیکنند. همه ما اعتقاد داریم که به حقوق زنها احترام میگذاریم اما در سینما و تلویزیون نسبت به این موضوع کم لطفی میشود. در زمستانی که گذشت در یک فیلم سینمایی بازی کردم به کاگردانی قاسم جعفری که اتفاقاً محوریت این فیلم بر عهده بازیگر زن آن بود که خودم در آن نقش بازی کردم و به نظرم جزو معدود اتفاقاتی بود که در این روزها میبینیم.
کیان افشار با اشاره به اینکه برای بازیگران زن محدودیت بیشتری در هنگام بازی وجود دارد گفت: بازیگران زن سینما و تلویزیون برای بازی کردن باید بسیاری از موارد خاص را لحاظ کنند که بازیشان و فیلم دچار ممیزی نشود بازیگران زن با این قضیه کنار آمدند و در کنار آن تلاش قابل توجهی میکنند تا بازی خوبشان دیده شود کار خوب کردن در کنار محدودیتهایی که وجود دارد بسیار سخت است و ای کاش این زحمات دیده میشد.
بازیگر فیلم سینمایی «گناهکاران» در ارتباط با نوع انتخاب فیلم نامههایی که به وی پیشنهاد میشود گفت: خیلی از موارد دست به دست هم میدهد تا بنده به عنوان یک بازیگر بتوانم تصمیم بگیرم کدام یک از فیم نامههای پیشنهادی را انتخاب نمایم توضیح دادن آن کمی پیچیده است اما به طور کلی به نظرم قبل از هر چیزی خود نقش و نوع پرداخت آن توسط نویسنده فیلمنامه برایم اهمیت دارد در مرحله بعد نگاه میکنم تا ببینم که چه گروهی قرار است این فیلم نامه را به تصویر بکشند در یک کار گروهی همه افراد تاثیر گذار هستند به همین دلیل نمیتوان افراد پشت دوربین را ندید گرفت کارگردان و تهیه کننده هم که دیگر جای خود را دارند این و تاثیر بسیار مستقیمی بر روند موفقیت و یا ناموفق بودن یک اثر دارند.
وی در ادامه افزود: به شدت برایم مهم است که بتوانم در نقشهای متفاوتی ظاهر شوم و آنچه را که به عنوان بازیگر یاد گرفتم در سایر غالبها هم به نمایش بگذارم اما مشکلی که وجود دارد اکثر پیشنهادها شبیه به هم هستند و انتخاب یک نقش متفاوت در شرایط جدید کمی سخت است دوستان با اولین فیلمی که از یک بازیگر میبینند و آن بازیگر هم در آن نقش موفق عمل کرده باشد در همان ژانر به آن پیشنهاد میدهند این روند باعث توقف بازیگر خواهد شد. البته نکته دیگری هم وجود دارد قالباً برای اینکه خانومهای بازیگر محدودیت دارند نمیتوانند خیلی در تقشهای متفاوت بازی کنند به همین دلیل برای آن که تواناییهای خود را نشان دهند به سراغ تغییر ژانر میروند مثلاً وارد فضاهی کمدی میشوند تا نشان دهند میتوانند در شرایط گوناگون بازی کنند.
کیان افشار با تاکید بر این موضوع که فضای تئاتر از محدودیت کمتری برخوردار است گفت: متاسفانه تئاتر آنقدر مخاطب گستردهای ندارد که بازیگر با بازی کردن نقشهای متفاوت بتواد نظر سینماگران را نیز به خود جلب کند و به آنها تواناییهای خود را نشان دهد گرچه موافق این موضوع هستم که در تئاتر بازیگران زن راحتتر میتوانند در نقشهای گوناگون ظاهر شوند فضای تئاتر برا تجربههای مختلف در امر بازگری بسیار مساعد است.
بازیگر مجموعه «کلاه پهلوی» در ادامه تصریح کرد: قطعاً بازی در تئاتر در بازی بازیگر تاثیر گذار است اما متاسفانه بازخورد آنچنانی ندارد که اهالی سینما هم تحت تاثیر قرار بگیرند و یا کارهای تئاتر را خیلی از این دوستان دونبال نمیکنند و به همین دلیل بسیاری از کارگردانان از توانایی برخی از بازیگرانی که هم در تئاتر بازی میکنند و هم در سینما اطلاعات کافی ندارند.
گفتگو: علی اکبر دهبان