آریا عظیمینژاد که این روزها مشغول ساخت موسیقی مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۲» است، در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز گفت: به خاطر گرایشهای مختلفی که به موسیقی دارم، سعی میکنم فضایی را برای جوانان ایجاد کنم تا موسیقی را به آنها آموزش بدهم.
وی در ادامه بیان کرد: جشنواره فضای مستقلی دارد و حرفهایی که از قبل تعیین شده در این جشنوارهها زده میشود. نه میدان عملی برای هنرمندی وجود دارد و نه جذابیتی که هنرمندان را جذب کند.
این هنرمند موسیقی درباره ساخت آثار خود و تلفیق آن با آثار برجسته آهنگسازان افزود: موسیقی هنری درونی است که باید خلق شود. من فکر میکنم موسیقی برگرفته از احوالات درونی یک هنرمند است. به همین خاطر موسیقی حد و اندازهای برای بعضی حرفهای جشنوارهای ندارد. فضایی که من میپسندم، فضایی خارج از فضای موسیقی در جشنوارهها است.
عظیمینژاد که پیش از این ساخت موسیقی مجموعه تلویزیونی «روزهای اعتراض» و «زیر هشت» را بر عهده داشته است درمورد فعالیتهای اخیر خود گفت: این روزها مشغول ساخت مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۲» هستم که حدود چند روز گذشته از سفر به نواحی جنوبی که به دلیل آشنایی با فضای این مجموعه بود، برگشتم و ساخت موسیقی بر روی این مجموعه را چند روزی است که آغاز کردهام.
وی در پایان بیان کرد: موسیقی مجموعه «پایتخت» با سری اول آن تفاوتهایی دارد. در واقع موسیقی این مجموعه براساس خط و داستان آن ساخته خواهد شد که به موسیقی نواحی جنوب در بندرعباس بر میگردد. به نوعی موسیقی و نقدخوانی در ناحیه قشم است که ترکیبی تازه در موسیقی این مجموعه ایجاد کرده است. هر موسیقی بر اساس نیاز داستان و یا موقعیتهای یک مجموعه ساخته شود، تاثیر بیشتری بر روی بیننده دارد البته گوش بیننده با موسیقی نواحی شهرهای مختلف و نیز سازهای متنوع آشنا خواهد شد.
عظیمینژاد که موسیقی مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشت» را ساخته است درباره حجم زیاد بعضی موسیقیها روی مجموعههای تلویزیونی بیان کرد: همانطور که یک مجموعه براساس یک متن کارگردانی میشود، حجم موسیقی هم براساس نیاز یک مجموعه ساخته میشود. گاهی خود موسیقی به تنهایی بیان گر یک موقعیت خاص است که اتفاقا در آن موقعیت تنها موسیقی میتواند بیننده را در جذب و یا انتقال یک اتفاق همراه کند.
وی درباره ساخت موسیقیهای مختلفی که تا کنون برای مجموعههای تلویزیون کار کرده است، عنوان کرد: در بعضی از مجموعههای تلویزیونی موسیقی بر اساس کاراکترها نت نویسی میشود. از همین رو موسیقی یک مجموعه گاهی سنگین به نظر میرسد و موسیقی مجموعه دیگری احتیاج به این همه فشار و درگیر شدن نیست. موسیقی «زیرهشت» به کارگردانی سیروس مقدم برگرفته از فشارهای شخصیتهای داستان ساخته شد.
عظیمینژاد در پایان بیان کرد: موسیقی برای من اهمیت زیادی دارد. چند سالی میشود که کارگاه آموزش موسیقیام را راه اندازی کردهام و همیشه هنر موسیقی را طوری به شاگردانم آموزش میدهم که یکی از با اهمیتترین هنرها برای آنها باشد.
عظیمی نزاد موسیقی را نزد پدر خود با ساز تار آموخت. او تا کنون موسیقی مجموعههای زیادی همچون، «چهار دیواری»، «زیر هشت»، «پنج کیلو متر تا بهشت»، «پایتخت» و... را در کارنامه کاری خود دارد.