تاپستری های شریفیان از نگاهی دیگر؛
هنر کلید حفظ هويت يك ملت است
تاريخ : شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۶
هنر در حفظ و انتقال هويت يك جامعه و ملت به فرهنگ، تمدن و نسل آينده بشري نقشی غیر قابل انکار دارد. اگر فرهنگ بومی اقوام ایرانی را برسی کنیم ، بدین امر واقف خواهیم شد که گونه های مختلف هنر ایران اعم از تزئینی و کاربردی فی نفسه استحاله ای سرشار از انتزاع است و بر این اساس ایران غنی از استعداد های بصری در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری است . ازین رو نیاز به برسی قابلیت های هنرهای قومی به عنوان پایه ای برای هنر مدرن کاملاً مشهود است.
نمونه کامل هنر قومی در دستبافته های اقوام ایرانی دیده می شود. تاپستری یا همان دستبافته تزئینی و کاربردی بومی برگرفته از طبیعت و هویت روستا در عبور از ذهن بی ریای هنرمند بومی است. در تاپستری نقش و رنگ برای بیان کیفیات درونی به هم می آمیزند و خیال را جنبه ای ملموس می بخشند.
دستبافته ها در دو حوزه تزئینی و کاربردی در فرهنگ عامه مردم ایران سابقه طولانی دارد. عقاید ، باورها ، و خرافه ها و اندیشه های قومی و ملی در هر منطقه با نیاز زندگی در آمیخته و هنری خاص و متفاوت از مناطق دیگر را شکل داده است. امروزه رویه ای نو از این باور کهن را در قالب هنر مدرن شاهدیم. اندیشه های هنرمند در گذر از شلوغی شهر و پیامد های زندگی معاصر و هم نشینی اش با نقش نتیجه ای دلپذیر ازین سنت کهن را به دنبال خواهد داشت. انگاره های دیداری در برخورد با اندیشه ای ژرف شکلی تازه به خود می گیرد و بیانی تازه را در خود خواهد داشت. از دیدگاه جامعه شناسی هنر این امر قابل برسی است که هویت برگرفته از گذشته یک قوم است و رد پای نشانه های دیداری و اندیشه های ملی در یک اثر هنری اصیل لازم است.
در دستبافته های حمید شریفیان نقش و رنگ درتنیده با احساس ، برای بیان اعتقادات بومی یک قوم به خدمت گرفته شده است. اعتقادات بومی یک قوم در گردش الیاف و درآمیخته با مهره های فلزی نمودی از تعصبات و باورها، در تلاطم زندگی روستایی را تدائی می کند. نقشی تازه از بافته های کهن ایرانی. بافته هایی که بر پایه باورها شکل می گیرد و بر زندگی نقش می زند. برداشت شخصی هنرمند از خرافه ها و اندیشه های بدوی نیاکان خویش و افزودن شکلی دلپذیر با بهره گیری از بصیرت هنرمندانه در این آثار به خوبی پیداست.
در این آثار اندیشه های زندگی در سیاه چادرها باور های ساده زنان و مردان کوچ نشین که حتی در روزگار معاصر با اوهام خویش زندگی را سپری می کنند. طلسم ها و رفع کننده های چشم زخم که خود فی نفسه هنرمندانه طراحی شده اند در ترکیب های شریفیان جلوه ای پرفروغ یافته است. رنگ های سنتی زیراندازهای دستباف در ترکیب بندی های دلپذیر جلوه ای تازه می یابند و چشم هر بیننده را
نوازش می دهند.
حمید شریفیان متولد 1351، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه سوره تهران است.
نمایشگاه تاپستری های حمید شریفیان از نهم لغایت چهاردهم اردیبهشت نود در گالری هفت ثمر برپا خواهد بود.
گالری هفت ثمر در : خیابان مطهری. خیابان كوه نور.كوچه پنجم.شماره 25 واقع است.
مینا عبدی
خاکساری :
سلام.میدونم منو یادتون نیست 15سال پیش شاگردتان بودم. 5سال به علت سانحه ای دیگر نتوانستم کار هنری انجام دهم با دیدن روی بشاشتان دلم هوای چادرنشینی وکارهنری کرد ازشماوامیدتان ممنون.باموفقیت.
۱۳۹۳-۰۲-۰۶ ۱۲:۱۷:۵۶