استفاده ابزاری از بازیگران سینما در تئاتر برای گیشه و جذب مخاطب
گفتگوی هنر نیوز با فتح الله نیازی کارگردان تئاتر؛
استفاده ابزاری از بازیگران سینما در تئاتر برای گیشه و جذب مخاطب
فتح الله نیازی کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز گفت: تعامل سینما و تئاتر و استفاده از بازیگران سینما در تئاتر اتفاق خوبی است اما متاسفانه این بهره گیری به استفاده ابزاری از بازیگران سینما در تئاتر برای گیشه و جذب مخاطب تبدیل شده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۲


فتح الله نیازی کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از پذیرفته شدن نمایشنامه «هاری» در مرحله بازخوانی سی ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: نمایشنامه «هاری» براساس واقعه بمباران شیمیایی حلبچه و بخشی از مناطق کرد نشین ایران است که شاید در تئاتر و سینما کمتر به این اتفاق پرداخته شده است و از این اتفاق تنها فیلم های مستندی ساخته شده است به همین خاطر این نمایشنامه را برای اجرا در فجر به دبیرخانه فرستادیم.
وی در ادامه نحوه نگارش این نمایشنامه را اینگونه بیان کرد: بمباران شیمیایی حلبچه اتفاقی است که دیکتاتوری مانند صدام آن را رقم زد اتفاق تلخی که شبیه به واقعه هیروشیما بود اما به آن پرداخته نشد به همین خاطر ذهن من درگیر این اتفاق بود تا کتاب خاطرات یکی از بازماندگان این حادثه را که اتفاقا به زبان کردی هم بود را خواندم که بعد از خواندن آن توانستیم از دل آن کتاب به یک طرح برای نمایشنامه برسیم که آن را به نمایشنامه تبدیل کردیم.
این کارگردان افزود: امسال هم با در نظر گرفتن سیاست مرکز هنرهای نمایشی برای حمایت از نمایش های ایرانی موقعیت خوبی بود تا این نمایش را برای جشنواره تئاتر فجر بفرستیم و سعی کردم تا در این نمایشنامه از زاویه ای دیگر به این واقعه توجه شود.
نیازی در خصوص داستان این نمایش خاطرنشان کرد: نمایش «هاری» که نام آن به این خاطر هاری گذاشته شده که صدام را در آن مانند سگ هاری معرفی می کند که مردم را می کشد در مورد زنی است که قهرمان نمایش است و درگیر کابوس هایش از این اتفاق است.
کارگردان نمایش های « نطفه» و «همیشه خیلی زود دیر میشه» اعلام کرد: نمایش «هاری» را برای حضور در بخش نگاه ویژه و مسابقه ایران فرستاده ام که هنوز مشخص نشده است که این نمایش در کدام بخش پذیرفته می شود البته امسال اتفاق خوبی افتاده که هیات بازبینان بعد از بازبینی تشخیص می دهند که نمایش باید در کدام بخش حضور داشته باشد چرا که تجربیات سال گذشته نشان داده برخی نمایش ها در بخش هایی حضور داشتند که مناسب آنها نبود و این اتفاق باعث می شود تا به کیفیت جشنواره افزوده شود.
وی از نبود فضایی برای تمرینات نمایش «هاری» گفت: متاسفانه اداره تئاتر مکانی را برای تمرین در اختیار ما قرار نداد و ما مجبور شدیم تا پلاتو اجاره کنیم و تا به امروز حدود ۱۵ روز است که تمریناتمان را شروع کرده ایم و تا زمان بازبینی که از ۱۵ آذرماه اعلام شده برای تمرین وقت داریم، تئاتر هنری لوکس است و باید برای آن هزینه هایی کرد چرا که ما برای بازبینی نمی توانیم کار را تنها با بازیگر نشان دهیم و در کنار بازیگرانمان احتیاج به آکسسوار، نور و لباس داریم اما پلاتو ای که ما اجاره کرده ایم هیچ کدام از این امکانات را ندارد و امکانات ما در این پلاتوها محدود است و هر هزینه ای هم که می شود دیگر به ما بازگردانده نمی شود و کمک هزینه ای که در جشنواره داده می شود تنها هزینه ساخت دکور است.
فتح الله نیازی ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی و شورای حمایت باید از نمایش هایی که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند حمایت کنند وتنها به یک اجرا بسنده نشود چرا که این گروه ها زحمت زیادی می کشند تا نمایشی را تولید کنند البته متاسفانه در تئاتر گاهی شاهد رابطه هایی هستیم که گروه هایی وارد این هنر شده و بهترین سالن های نمایش در اختیارشان قرار می گیرد.
این کارگردان از انتخاب بازیگران خود در این نمایش گفت: من برای انتخاب بازیگر چندان دچار مشکل نشدم چراکه بازیگران گروه خودم را داشتم اما واقعا پیدا کردن بازیگر برای جشنواره تئاتر فجر کمی سخت است زیرا بازیگران درگیر چند کار هستند و بازیگر مد نظر کارگردان به سختی پیدا می شود و یا اینکه آنقدر دستمزدها در تئاتر کم است که بازیگر تئاتر رغبتی برای بازی دیگر ندارد و با این وضعیت اقتصادی باید به فکر تامین هزینه های زندگی اش باشد به همین خاطر به سراغ تلویزیون و سینما می رود و به علت همین کمبودهایی که در دستمزدها و بودجه های تئاتر وجود دارد شاهد تولید تئاترهای ضعیف می شویم البته این مشکلاتی است که مدیریت این هنر وجود دارد و توجهی به آن نمی شود.
وی ادامه داد: در نمایش «هاری» کاظم عین علی، پرنیان گودرزدی، هادی شیرمحمدی، الهام لپور جمشیدی و فوژان رئیسی به ایفای نقش می پردازند، سعی نکردم تا در این نمایش از بازیگران چهره استفاده کنم چرا که ما در تئاتر بازیگران بسیاری داریم استفاده از بازیگران چهره سینما در تئاتر اتفاق بدی نیست و اساسا تعامل تئاتر و سینما بسیار خوب است اما ذات این که استفاده از بازیگران سینما تنها استفاده ای ابزاری برای جذب مخاطب و هزینه گیشه است به تئاتر ضربه می زند و تاثیر چندان خوبی در روند کیفیت تئاترهای ما ندارد و این اتفاقی است که به تازگی تمام نمایش های ما دچار آن شده اند و در بیشتر نمایش ها شاهد بازی بازیگران چهره هستیم البته ما در تبلیغات برای تئاترهایمان بسیار ضعیف عمل می کردیم.

کد خبر: 50125
Share/Save/Bookmark