فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» به عنوان اولین ساخته سینمایی «پيمان معادی» در مقام كارگردانی این روزها در حال اکران در سینماها است. فیلمی که موضوع اصلی خود را بر مبنای خانواده و نقش تاثیرگذار تک تک اعضای آن در شکل گیری یک کانون گرم و دوست داشتنی نشان می دهد . فیلم روایت زندگی زن جوان و مدرس پیانویی به نام «رویا» با بازی «مهناز افشار» است که قرار است همسرش «علی»با بازی «حسین پاکدل» که دکتر دندانپزشک است برای سفری کاری به آلمان بروند. همزمان با سفر علی به آلمان یکی از شاگردان دائمی و قدیمی رویا به نام «نسیم کشمیری» هم ناپدید می شود و تلفن های خود را جواب نمی دهد رویا که از غیبت طولانی نسیم نگران شده با «پرهام» با بازی «زانیار خسروی» که دوست وی است تماس میگیرد و بعد از تماس با او و اطلاعاتی که از وی میگیرد متوجه میشود که همسرش علی از مدتها قبل با نسیم رابطه داشته است و رویا که پاک از این ماجرا گیج شده به دنبال یافتن دلایل این نیرنگ و حیله علی در خصوص ترک اوست و برای یافتن دلایل بی مهری هایی که در خصوص خوداش می شود به همه جا سرک می کشد و در انتها دلایل این بی مهری ها را با بی مهری که خودش مر تکب آن می شود جبران می کند.
فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» از خانواده ای سخن می گوید که در آن مردان به راحتی به زندگی زناشویی خود پشت می کنند و به دنبال خواسته های بیهوده خود می روند . درچنین شرایطی است که بدون شک کانون خانواده به خطر می افتد و سنگ روی سنگ بند نمی شود. در واقع حرف اصلی فیلم این است که بگویید همه در کانون پر مهر و محبت خانواده باید یک سری اصول انسانی، عرفی و اجتماعی را رعایت کنند و اگر این گونه نباشد بدون شک هرج و مرج، خیانت، بی مهری ، بی تفاوتی و ...پررنگتر از هر چیزی باعث خواهد شد که کانون به مرز فروپاشی برسد.
یکی از مهمترین مسائلی که در عصر کنونی یک نوع تهدید برای کانون خانواده های ایرانی است، خطر انحلال كانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن است و در هیچ عصری مانند این عصر بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است. در واقع سلامت خانواده در جامعه کنونی به نوعی سلامت روابط زن و مرد در خانواده نیز است . حال این سوال پیش می آید که سلامت خانواده یعنی چه؟ یعنی اینکه زن و شوهر و نوع روابط آنها باید بر اساس رعایت حقوق متقابل بین آنها باشد. در واقع حقوق همسران در نظام خانواده در بحث ارزشی و اجتماعی از اهمیت فراوانی برخورداراست.
جامعه کنونی ما به خصوص در شرایط کنونی به گونه ای است که این خطر وجود دارد که خانواده به دلیل گرفتاریهای روزمره کاری زن ومرد تا مرز فروپاشی پیش برود .چون همه چیز در این گونه خانواده ها و زندگی ها به رکود و یکنواختی حاکم بر فضای خانوادهها ختم خواهد شد وزن ومرد در چنین شرایطی احساس نارضایتی و خستگی خواهند کرد و هیچ راهی را برای برون رفتن از این شرایط نمیشناسند و در برخی از مواقع اکثر خانواده ها راه برون رفت از شرایط تکراری و کلیشه ای خانواده را در جدایی یا داشتن ارتباط با کسی خارج از کانون خانواده می دانند. از همگسیختگی نقش زن و مرد در خانواده، گونههای مختلفی دارد كه از عوامل چندگانهای چون بی تفاوتی، مهاجرت، شهرنشینی، تنوع طالبی، ناسازگاری، طلاق، جاه طالبی و رسیدن به موقعیت های بهتر و... منشا میگیرد. از میان آن ها، ناسازگاری و طلاق یشترین آمار را در جامعه کنونی ما به خود اختصاص داده اند . در واقع درک موقعیت و جایگاه خانواده از سوی اعضای آن به خصوص از طرف زن و مرد، اولین گام در تنظیم روابط و پایبند بودن به کانون خانواده است و هریک از افراد یک خانواده باید به هدف اصلی خانواده که رسیدن به آرامش و امنیت روحی و روانی است، توجه ویژه ای داشته باشد و در جهت تأمین آن تلاش کند و خواستهها و توقعات خود را به سمت آن هدف سوق دهد و نتیجه این می شود که ريشه اکثر ناهنجاری های رفتاری ، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی افراد يک جامعه ، از خانواده بحرانی سرچشمه می گيرد. که در آن امنیت روحی و روانی وجود ندارد
فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» به درستی می تواند بحران های یک خانواده از هم گسیخته و به رمز فروپاشی رسیده را به نمایش بگذارد و بتواند روايتی آرام را باجزئيات فراوان از زندگی سیاه و سفید زندگی رویا و علی را در فضایی سرد زمستانی نشان دهد . فیلم سردی روابط بین کارکترهای خسته و عاصی خود را با تمام دلتنگی هایی که نسبت به داشتن یک زندگی آرام و بدون تنش را در زندگی كاراكترها به شکل مناسبی به مخاطب انتقال دهد و مخاطب به راحتی می تواند به تنهايی ، بلاتكليفی و ضعف پنهان رویا در تجربه عشقی جدید اش پی ببرد. تجربه ای که به گفته رویا ، تجربه ای سخت و طاقت فرساست و او نمی تواند با آن مانند علی به عنوان شخصیت اصلی خود کنار بیاید. هر چند در طول فیلم شخصیت اصلی مرد قصه را ما به ندرت می بینیم اما سایه خیانت ، زندگی فروپاشیده و بی سامان آنها و بی مهری مرد در حق زن از ابتدا تا انتهای فیلم مدام با مخاطب همراه است و کارگردان با تیز هوشی خود تصمیم گیری نهایی را برعهده زن می گذارد تا وی به عنوان مادر خانواده تصمیم به فروپاشی یا حفظ امنیت خانواده فکر کند و در واقع اوست که باید به صیانت از خانواده فکر کند و بین تنهایی و همدلی یکی را انتخاب کند. فیلم با بازی به درست و کنترل شده مهنازافشار به عنوان اولین کارگردانی «پیمان معادی» اثری قابل قبول است و می تواند برای کارگردان جوان آن نوید دهنده روزهای خوبی باشد.