نفرات هیات داوران جشنواره فیلم فجر در هیچ دوره‌ای زوج نبوده است
محسن علی اکبری در گفتگو با هنرنیوز:
نفرات هیات داوران جشنواره فیلم فجر در هیچ دوره‌ای زوج نبوده است
یک تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به زوج بودن تعداد هیات داوران بخش فیلم‌های سودای سیمرغ گفت: معمولا در همه رشته‌های جشنواره، تعداد هیات داوران عدد فرد هستند و هیچگاه ما عدد زوج نداشتیم. به احتمال قوی، دبیر جشنواره، نفر نهم این هیات خواهد بود.
 
تاريخ : يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۱

محسن علی اکبری تهیه کننده با سابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد زوج بودن تعداد داوران بخش فیلم‌های سودای سیمرغ افزود: احتمال می‌دهم که نفر نهم را بعد از اینکه بازخوردهای رسانه‌ای در مورد این ۸ داور را ارزیابی کردند انتخاب خواهند کرد چرا که معمولا تعداد اعضای هیات داوران همیشه فرد بوده است. ولی در مجموع، مطمئن باشید که جشنواره با ۹ داور قضاوت خواهد شد. البته امکان این هم وجود دارد که با ۸ داور هم بتوان فیلم‌ها را قضاوت کرد. یعنی همیشه هم اینگونه نیست که یک فیلم نصف، نصف رای داشته باشد. ممکن است یک کار مثلا ۶ به ۲ رای داشته باشد اما قاعده کار این است که تعداد داوران عدد فرد باشند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» با بیان اینکه در سی و یک دوره قبل جشنواره فیلم فجر این اولین باری است که تعداد داوران جشنواره عدد فرد است. ادامه داد: به احتمال قوی امسال هم، داوران عدد فرد خواهند بود یعنی بزودی نفر نهم نیز انتخاب خواهد شد.
وی یاد آور شد: ممکن است در بحث سیاست گذاری‌ها، داور نهم را یک نفری انتخاب کنند که جامع شرایط‌تر باشد تا حاشیه‌های جشنواره کمتر شود و این سیاستی است که من هم آن را قبول دارم. یعنی اول، ۸ داور معرفی می‌کنند و بعد از اینکه بازخورد‌ها را دیدند نفر بعدی را انتخاب می‌کنند.
محسن علی اکبری که در دوره بیست و هشتم جشنواره فیلم فجر عضو هیات داوران این جشنواره بوده است در مورد بحث داوری در جشنواره فیلم فجر گفت: بحث داوری در جشنواره، صرفا بحث کیفیت است یعنی مثلا در رشته انتخاب بازیگر، داوران نگاه می‌کنند که کیفیت بازی کدام بازیگر بهتر است و به‌‌ همان بازیگر، جایزه می‌دهند. در رشته‌های دیگر هم وضعیت به همین گونه است. از سوی دیگر، هیات داوران در بحث بازیگری یا فیلمبرداری یا هر رشته دیگر، بحث محتوا را خیلی در نظر ندارند چرا که محتوا فقط شامل فیلمنامه می‌شود و در بقیه رشته‌ها، فقط بحث کیفیت برای هیات داوران مهم است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «کتاب قانون» با بیان اینکه معمولا هر داوری که متخصص در یک رشته باشد نظر او در‌‌ همان رشته برای بقیه داوران - تا حدودی - پذیرفته شده خواهد بود اظهار داشت: البته این طور نخواهد بود که صد در صد بقیه داوران، نظر خاصی در مورد این رشته نداشته باشند اما اگر داوری در یک رشته صاحب نظر است مثلا اگر در جمع بازیگران، یک فیلمبردار حضور دارد که برای رشته فیلمبرداری، فلان فیلمبردار را انتخاب کرده، بقیه داوران هم تا حدود نظر او را تایید می‌کنند اما باز هم این امر، صد در صدی نیست.
وی با اشاره به رشته بازیگری خاطر نشان کرد: در مورد رشته بازیگری، غیر از بازیگری که به عنوان داور حضور دارد، کارگردان‌ها هم اگر در هیات داوران حضور داشته باشند به دلیل اینکه جنس بازیگری را می‌شناسند به این رشته ورود می‌کنند و نظرهای کار‌شناسی خود را اعلام می‌کنند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «بلمی به سوی ساحل» با اشاره به فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال فیلم فجر افزود: تعداد زیادی از این فیلم‌ها به دوران مدیریت جناب آقای شمقدری و مدیران ایشان بر می‌گردد. ضمن اینکه خوشبختانه امسال، سال بسیار پر باری است یعنی ما شاهد کارهای درخشانی مثل فیلم «چ» ساخته آقای حاتمی کیا یا فیلم «رستاخیز» ساخته آقای درویش که از فیلم‌های خوب جشنواره خواهند بود هستیم. که آنان هم در دوره قبل ساخته شده اند. این درحالی است که امسال فیلمسازان صاحب نام زیادی مثل آقایان کیمیایی، مهرجویی، میرکریمی، عسگر‌پور و دیگران حضور دارند.
علی اکبری تاکید کرد: نکته جالب جشنواره فیلم فجر امسال، حضور جوانان فیلمسازان فیلم اولی است که به نظر می‌رسد ما وارد مقطعی از حوزه سینما شدیم که احساس می‌کنم تا ۴ سال آینده، دیگر نسل جوان ما، حاکمیت سینما را در دست خواهد گرفت.
وی در مورد فیلم‌های حاضر در سی دومین جشنواره فیلم فجر گفت: ما هنوز نتوانستیم فرهنگ سازی مخاطب را انجام دهیم یعنی بعضی اوقات، فیلم‌هایی پر فروش می‌شوند که این فیلم‌ها از نظر محتوا و کیفیت، چندان موضوعیتی برای مخاطب ندارند اما چون ما فرهنگ سازی نکردیم نمی‌توانیم این وضعیت را پیش بینی کنیم.
تهیه کننده سریال «نردبام آسمان» با اشاره به شبکه‌های ماهواره‌ای یاد آورشد: در حاضر حدود ۱۴۰ شبکه ماهواره‌ای بر علیه ایران فعالیت می‌کنند و نگاه مخاطب ایرانی را تغییر دادند شاید یک کار خیلی سخت مدیریت جدید سینمایی همین باشد که باید نگاه مخاطب را با سینمای ایران آشتی دهد.
کد خبر: 68531
Share/Save/Bookmark